Preboha, veď vy ste NASA, vynálezcovia všetkých noviniek! - povedal Bruce Willis v Armageddone o vesmírnej agentúre, ktorá skutočne prichádza s prelomovou novinkou: nezastavia síce asteroid rútiaci sa na Zem, ale môžu v letectve spraviť revolučný posun.

A to pomocou zmluvy s Lockheed Martin, jedným z hlavných dodávateľov americkej armády, vo výške približne 250 miliónov dolárov na vytvorenie špeciálne navrhnutého nadzvukového lietadla, ktoré dokáže prekonať zvukovú rýchlosť bez sonického tresku.

X-Plane, ktorý by mal byť hotový v roku 2021 by mal letieť vo výške 17 tisíc metrov rýchlosťou 1 500 km / h.
Zdroj: NASA

​​Podstatné ale nie sú čísla, ale minimalizácia hluku: zrýchlenie lietadla by bolo rovnako hlučné ako zatváranie dverí auta, takže by vôbec nevytváralo aerodynamický tresk. Testovacie lety s prototypom pre jedného človeka, sa budú vykonávať na bližšie nešpecifikovanom území Spojených štátov a v súvislosti s hlukom ich bude zaujímať názor obyvateľov.

Hlavným cieľom projektu je vytvoriť tiché, nadzvukové lietadlo, ktoré ponúka okrem leteckej dopravy aj nové možnosti v nákladnej doprave.

Podľa zákona je totiž lietať nad obývanou oblasťou nadzvukovým civilným dopravcom zakázané. Nadzvukové dopravné lety boli v západnom svete vyradené z komerčnej prevádzky v roku 2003. Zákaz sa týkal lietadla Aérospatiale-BAC Concorde s maximálnou rýchlosťou 2,04 machov (2 330 km/h), ktorú dosiahol pri prelete nad oceánom, ale s tak obrovským hlukom, že boli nútení ho zakázať.

Zdroj: Getty

​Ak bude nová technológia NASA na X-Plane úspešná, je možné, že príde k prehodnoteniu tohto nariadenia a umožní lety, ktoré by nadzvukovou rýchlosťou výrazne skrátili vzdialenosť medzi východným a západným pobrežím Spojených štátov, v porovnaní so súčasnými letmi. Samozrejme, je to ešte ďaleko, musia najskôr vyvinúť let bez sonického tresku.

Z Pekingu do New Yorku za dve hodiny: Čína plánuje výrobu nového hypersonického lietadla

Hypersonické lietadlo I-Plane by malo dosiahnuť rýchlosť až 9000 km / h.

Zdroj: NASA