10 slávnych stoličiek a kresiel, ktoré dokazujú, že štýl je večne živý
Ak sa lepšie pozrieme na látky, formy a komfortné riešenia, ocitáme sa nejakým zázrakom opäť v 20. storočí. A to pri unikátnych modeloch, ktoré sa zrodili v rukách slávnych dizajnérov, aj keď dnes sú pretvárané do rôznych podôb a foriem a na trhu prítomné väčšinou len ako ich lacné kópie.
My sa teraz vrátime späť na začiatok a nájdeme kusy, ktoré môžeme pokojne nazvať jednými z najvplyvnejších modelov stoličiek a kresiel, keďže do dnešného dňa sú skvelým doplnkom ktoréhokoľvek interiéru. Sú to unikátne kusy ukrývajúce v sebe genialitu najväčších návrhárov 20. storočia, ktoré nesú ich rukopis a patrili k najinovatívnejšiemu nábytku svojej doby. Nech sa páči, našich desať obľúbencov.
Michael Thonet – Thonet 209 (Rakúsko, 1900)
Vo vývoji moderných stoličiek bolo jedným z míľnikov ohýbanie dreva a na prelome 20. storočia sa vďaka Michaelovi Thonetovi v nábytkárskom priemysle objavil model 209.
Legendárna stolička modernistov bola tak úspešná, že Le Corbusier si Thonet 209 s podpierkami rúk vybral takmer do všetkých avantgardných budov. Vďaka svojej jednoduchosti a elegantnému dizajnu patria už viac ako storočie k najštýlovejším dizajnovým stoličkám.
Le Corbusier – Grand Confort (Francúzsko, 1928)
Francúzsko-švajčiarsky Le Corbusier je známy ako jeden z priekopníkov modernej architektúry, ale podobne ako mnohí ostatní architekti aj on miloval dizajn. V roku 1928 s pomocou Charlotte Perriand a Pierre Jeannereta, predstavil Grand Confort, ktorý sa do histórie kresiel zapísal ako Corbusierov polstrovaný kôš.
Vonkajší chrómový rám a vnútro pokryté mäkkou kožou, sú skutočným nadčasovým symbolom komfortu.
Ludwig Mies van der Rohe – Barcelona (Nemecko, 1929)
Kreslo 20. storočia Barcelona sa považuje za rolexky medzi kreslami a v skutočnosti vzniklo náhodou: pôvodne ho navrhol slávny nemecko-americký bauhausový architekt - Mies van der Rohe ako doplnok medzinárodnej výstavy v Barcelone v roku 1929, kde si návštevníci mohli oddýchnuť a vychutnávať krásy nemeckého pavilónu.
Štýlový a v neposlednom rade pohodlný doplnok sa stal čoskoro slávnym a začal sa vyrábať aj mimo výstavy. Odvtedy je Barcelona nielen míľnikom moderného dizajnu, ale je rovnako štýlový ako v nemeckom pavilóne pred takmer sto rokmi.
Hans J. Wegner – Papa Bear (Dánsko, 1954)
Kreslo určené pre PP Møbler v roku 1954 je cisárom komfortu medzi dizajnovými kreslami. Podobne ako u mnohých ďalších Wegnerových organických foriem aj Papa Bear reflektuje faunu a aj pomenovanie dostalo po opierkach pod ruky, ktoré pripomínajú medvedie laby.
Wegner, často označovaný ako kráľ stoličiek, bol so svojim nábytkom jedným z veľkých priekopníkov moderného dánskeho dizajnu v 50. a 60. rokoch minulého storočia. Papa Bear bol prvou iskrou dlhodobej spolupráce medzi dizajnérom a PP Møbler, po ktorej nasledovali ďalšie vzrušujúce návrhy a kreslá - dodnes je tento model z roku 1954 jedným z jeho najdôležitejších diel.
Eero Saarinen – stolička Tulipán (USA, 1955)
Eero Saarinen mal na začiatku svojej kariéry veľký vplyv aj na Charlesa Eamesa a v roku 1955 prekvapil svet dizajnu Tulipánom - jednonohou stoličkou vyrobenou z jedného materiálu a jedného kusu.
Toto inovatívne riešenie rýchlo zamiešalo karty vo svete dizajnu: stabilná stolička bez štyroch nôh, bola nielen skvelým technickým riešením, ale jej dizajn bol skutočne prelomový. Podobné verzie stoličiek a kresiel aj dnes dominujú rôznym typom interiéru.
Verner Panton – stolička Panton (Dánsko, 60. roky)
Elegantnú stoličku Panton navrhol dánsky dizajnér Verner Panton pre Vitru a ako priekopník moderného dizajnu v 60. rokoch za ňu dostal množstvo ocenení.
Nadčasový model vyrobený z jedného kusu tvarovaného plastu nesie stopy Pantonovej práce, ktorou hneď po Saarinenovi dokázal, že jedna noha je pre stabilitu úplne postačujúca.
Arne Jacobsen – stolička Vajíčko (Dánsko, 1958)
O Arnem Jacobsenovi, ktorého spomínajú ako starého otca moderného dizajnu, sme si už hovorili. Z rebríčka najsofistikovanejších stoličiek sveta rozhodne nemožno vynechať niekoľko jeho modelov, spolu s legendárnym vajíčkom, ktoré svojím tvarom ohromilo celý svet.
Model, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre hotel SAS Royal v Kodani, sa rýchlo rozšíril aj za steny hotela a dnes ho vidíme v mnohých domácnostiach, kanceláriách a spoločenských priestoroch. Oblúky, mäkký povrch a malá privátna sféra – to všetko je Vajíčko a ešte oveľa viac. Skutočná ikona, ktorá dokáže vyčarovať v interiéroch jedinečnú atmosféru v mnohých filmoch, časopisoch a luxusných domovoch.
Charles a Ray Eamesovci – Lounge Chair (USA, 1956) a legendárne plastové stoličky s opierkami pod ruky (USA, 1950)
Aj o dvojici Eamesovcov a ich kultovom kresle Lounge Chair s podpierkou pod nohy sme si prednedávnom písali. Po mnohých rokoch experimentovania sa stal tento model vzorom dizajnu 20. storočia, v ktorom vedľa seba v dokonalom súlade existujú komfort, tvar a starostlivo vyberané materiály.
A keď už je reč o stoličkách, stojí za to spomenúť aj tie plastové, ktoré sa objavujú v niekoľkých verziách a na viacerých miestach: model navrhnutý pre Vitru, predstavený v roku 1950, bol nielen prvým hromadne vyrábaným plastovým nábytkom v histórii výroby nábytku, ale jeho tvar fascinoval verejnosť natoľko, že ešte aj dnes patrí k najvyhľadávanejším typom stoličiek.
Tom Dixon – stolička S (Veľká Británia, 80. roky)
Hoci je stolička S Toma Dixona pomerne mladá v porovnaní s ostatnými hráčmi, model predstavený v 80. rokoch je horúcim kandidátom do legendárneho rebríčka najviac kreatívnych stoličiek. A to nielen preto, že sa permanentne nachádza v zbierkach múzeí (napríklad Victorai & Albert Museum alebo MoMA), ale preto, že stolička S stavia na jednej z najkomfortnejších foriem dizajnových stoličiek a pretvára štýl Pantonu do modernej podoby.
Týchto niekoľko stoličiek a kresiel je dokonalým dôkazom toho, že štýl je skutočne večný a dizajnoví velikáni dokážu navrhovať nadčasové produkty v každej dobe.
Dizajnér, ktorý sa vypracoval z britskej klubovej scény 70. rokov na najznámejšieho svetového návrhára
Nadčasové tvary, trblietavé svetlá, kovový lesk a anti-móda. Tom Dixon sa z nočného klubového života sedemdesiatych rokov vypracoval na najslávnejšieho svetového dizajnéra, ktorého práce dnes obdivujú od Londýna po Los Angeles. Tom Dixon ocenený Rádom britského impéria je v súčasnosti jedným z top dizajnérov, ktorí svoj talent zúročili ako samoukovia.