Dynamická dvojica, ktorá stojí za legendárnym kreslom Eames
Ak spomenieme meno Eames, väčšine z vás s najväčšou pravdepodobnosťou napadne kreslo rovnakého názvu, aj keď práca tejto dizajnérskej dvojice je oveľa pestrejšia. Len málo ľudí vie, že okrem dizajnu nábytku, sa tiež zaoberali grafickým a textilným dizajnom, architektúrou a tvorbou filmu - inými slovami boli nadšencami modernizmu 20. storočia.
Fínske konexie
Charles Eames sa narodil v meste Missouri v Spojených štátoch v roku 1907. Študoval architektúru na Washingtonskej univerzite, ale po dvoch rokoch štúdium zanechal. Dôvodom nebolo, že bol vyčerpaný z učebných osnov alebo nemal na štúdium vlohy: z univerzity odišiel, aby založil vlastné architektonické štúdio. Vzal si svoju univerzitnú lásku a narodila sa im dcéra. Ale skutočným prelomom bolo, že sa stretol s fínskymi dizajnérmi, otcom a synom, Eilelom a Eerom Saarinenovcami.
Starší Saarinen ho presvedčil, aby ukončil štúdium a Charles jeho radu prijal V roku 1941 spoznal na Cranbrook Academy of Art, Bernice "Ray" Kaiser, ktorá sa stala jeho druhou manželkou. Presťahovali sa do Los Angeles a spolupracovali až do svojej smrti.
Nikdy som s maľovaním neprestala, len som vymenila plátno.
Ray Eames
Počas druhej svetovej vojny začali Charles a Ray experimentovať s preglejkami pomocou tlaku a tepla. Výsledky ich štúdií využívalo americké letectvo aj námorníctvo. Po ukončení vojny americká ekonomika explodovala a dvojica pokračovala ďalej v experimentovaní s materiálom. Majetní obyvatelia predmestí, sa začali obklopovať novým typom nábytku. A aj keď ich nemôžeme nazvať novodobými priekopníkmi moderného minimalizmu (tým bol bauhaus), je nutné dodať, že produkty Eamesovcov, sa stali mainstreamom.
Nerobíme umenie. Riešime problémy.
Charles Eames
Samých seba charakterizovali ako riešiteľov problémov a obchodníkov. Ich mottom bolo vyrábať tie najlepšie produkty pre širokú verejnosť, čo možno najlacnejšie. Ich nábytok bol štýlový a spoľahlivý zároveň, nie náhodou sa stal symbolom statusu prosperujúcej strednej triedy. V roku 1947, v mestskej štvrti Venice v Los Angeles, Kalifornii otvorili Eames Office, inštitúciu, ktorá štyridsať rokov diktovala štandardy vo svete dizajnu.
So 670-kou na večné časy
Nábytok Eames sa pomaly presťahoval z domovov do kancelárií. U mladých riaditeľov sa svojou prepracovanosťou a dynamizmom stal čoskoro symbolom prestíže, hlavne po tom, čo sa v roku 1956 na trhu objavilo legendárne kreslo Eames Lounge Chair.
Tento kus preglejky a kože, sa stal Rolls-Roycom kancelárií výkonných generálnych riaditeľov. Ak dnes vstúpite do kancelárie a váš partner sedí v takomto kresle, znamená to viac, akoby ste si prelistovali celé jeho portfólio.
Pritom samotný Eames ho nepovažoval za veľmi štýlové. Jeho pôvodná predstava bola, aby bolo mäkké a pohodlné ako bejzbalová rukavica.
Pozrite si galériu
Kreslo so sériovým číslom 670 pozostáva z troch častí: opierky hlavy, chrbta a sedacej časti. Každá z nich sa skladá z piatich vrstiev preglejky, ktoré sú prekryté vrstvou juhoamerického palisandra. Ten vydržal až do 90. rokov, potom ho z logistických dôvodov vymenili za tepelne upravenú čerešňu a orech. Ostatné použité materiály ako hliník, koža, skrutky a zipsy, sa počas desaťročí menili, niečo však zostalo pôvodné: Eames 670 bol predávaný len Hermannom Millerom a Vitrou (cena aj s otomanom sa pohybuje okolo 5 000 eur).
Eames House a domček z kariet
Toto nebol jediný prelomový kúsok Eamesovcov v rámci dizajnu. V roku 1949 postavili študijný dom s popisným číslom osem, ktorý sa odvtedy na univerzitách spomína len ako Eames House. Dom postavený na vrchole skaly s výhľadom na Tichý oceán je míľnikom v histórii architektúry. Dom bol z prefabrikovaných oceľových prvkov postavený za pár dní a stal sa domovom a ateliérom Eamesovcov.
Kreslo a dom sú nepochybne najznámejšie výtvory páru, ale ich činnosť bola oveľa rôznorodejšia. Ak je v ich práci nejaký spoločný menovateľ, je to minimalizmus a hravosť.
Zrealizovali takmer dve desiatky filmových projektov. Medzi najvýznamnejšie patrí sedem krátkych filmov natočených v Sovietskom zväze, ktoré prezentovali na americkej výstave v moskovskom parku Sokolniki.
K ich menu sa viažu aj dve indické diela, jedno sa spája s textilným priemyslom a druhé s indickým štátnikom Néhrúrom. Pre IBM zorganizovali dve výstavy a vyrobili aj tri logické hry, prvú v roku 1955 s názvom Domček z kariet.
Tento rok tomu bude presne štyridsať rokov, čo nás Charles Eames opustil a tridsať rokov od smrti jeho kolegyne a manželky Ray Eames. Ich výtvory sú však rovnako praktické ako pred desaťročiami, takže neprekvapí, že Vitra vyznamenáva toto dynamické duo výstavou, ktorú môžete navštíviť do konca februára.