Dizajnér, ktorý do interiéru priniesol Škandináviu: Príbeh Arne Jacobsena
Arne Emil Jacobsen sa narodil v Kodani v roku 1902. Už v detstve prejavoval obrovský kresliarsky talent, mnohé jeho kresby boli veľmi precízne. Túžil sa stať maliarom, no jeho otec ho presvedčil, aby šiel študovať architektúru, aby v tejto profesii mohol využiť aj svoj umelecký potenciál. Architektúru študoval na Dánskej kráľovskej akadémii umenia a na začiatku svojej kariéry vo veku 23 rokov dostal zlatú medailu za dobovú stoličku, ktorá bola neskôr v roku 1925 vystavená na svetovej výstave v Paríži (Exposition Internationale des Arts Décoratifs).
Jacobsenov dizajn bol inšpirovaný predstaviteľmi funkcionalizmu ako Le Corbusier, Gunnar Asplund, Charles Eames a Ludwig Mies van der Rohe. Bol jedným z prvých dizajnérov, ktorí v Dánsku etablovali modernistický prístup a do každodenného života zaviedli industriálny nábytok, ktorý spájal kvalitu so škandinávskymi surovinami.
Pred druhou svetovou vojnou naplánoval Jacobsen v Dánsku niekoľko súkromných a verejných budov a potom sa v roku 1943 presťahoval do Švédska, kde pracoval na textíliách a tapetách.
Po vojne sa vrátil domov a v nasledujúcich desaťročiach, sa vďaka svojej práci stal jednou z najdôležitejších osôb dánskej architektúry, ktorá okrem budov prispela nemalou mierou aj k dizajnu nábytku.
Jeho všestranný talent dokazuje aj jedna z jeho najznámejších prác – kráľovský hotel Royal v Kodani, ktorý bol odovzdaný v roku 1960 a každý štvorcový meter nesie Jacobsenov rukopis: okrem budovy samotnej sú výsledkom jeho práce aj nábytok, osvetlenie, textílie, popolníky a dokonca príbory. Navyše bol v tom čase tento hotel najvyššou budovou v Škandinávii.
Podobne ako hotel Royal, aj oxfordská St. Catherine’s College mu priniesla uznanie: pri navrhovaní budovy a záhrady univerzity spojil moderné prvky 20. storočia s charakteristikými črtami tradičnej univerzity v Oxforde. Aj dnes stojaca budova je pýchou Oxfordu, ktorá je považovaná za vynikajúci príklad modernej architektúry 60. rokov v Anglicku.
Jacobsen navrhol množstvo budov, nábytku a iných domácich doplnkov, ale jeho meno celosvetovo preslávili revolučné stoličky a kreslá.
Asi nikoho neprekvapí, že množstvo z nich si vo svojom štúdiu vysníval v legendárnom kresle svojho súčasníka a veľkého vzoru Charlesa Eamesa.
A aj keď tvrdil, že:
„Ľudí, ktorí si kúpia stoličku, nezaujíma, kto ju navrhol,“
svojou prácou toto tvrdenie sám poprel.
Ako prvá sa preslávila jeho stolička Ant chair (Mravec), ktorú nasledovali modely Egg chair (Vajíčko) a Swan chair (Labuť).
Stolička, ktorá nápadne pripomínala mravca, sa pôvodne objavila v jedálni dánskej farmaceutickej spoločnosti v roku 1951. A aj keď výrobca Fritz Hansen jej zo začiatku nedôveroval a nechcel ju ani vyrobiť, stala sa Ant chair predchodcom najúspešnejšej Jacobsenovej „siedmej“ série (series 7™) stoličiek.
Stolička pôvodne stála na troch plastových nohách a mala ľahké, tvarované laminátové sedadlo. Modelu neskôr pribudla štvrtá noha a plast nahradila oceľ. Operadlo so sedadlom sa dnes vyrábajú z jednej lisovanej drevenej časti.
Úspech stoličky Mravec nasledovali pri plánovaní hotela Royal kreslá Vajíčko (Egg chair) a Labuť (Swan chair). Tie sú aj dnes neoddeliteľnou súčasťou foyer a apartmánov hotela. Tieto pohodlné a spoľahlivé kreslá s látkovým poťahom a oblým tvarom, svojou eleganciou spôsobili v nábytkárstve úplný prevrat a dodnes sú súčasťou luxusných domovov a hotelov.
Ich kvalitu dobre odzrkadľuje fakt, že špeciálne vydanie kresla Vajíčko, sa nedávno predalo za 400 tisíc dánskych korún (cca 53 750 eur).
Jacobsen v mnohých ohľadoch predbehol svoju dobu. Okrem toho, že položil základy moderného dánskeho dizajnu, často šokoval verejnosť svojim inovatívnym prístupom alebo ju očaril futuristickými riešeniami.