Vďaka novým technológiám dnes dokážeme na jeden záťah preletieť skoro celý svet. Akú vzdialenosť prejdú moderné lietadlá a na čo sa môžeme tešiť v blízkej budúcnosti?

Ultradlhé trasy sú jeden z najväčších trendov súčasného letectva. Najdlhšie letecké linky na svete začali so svojou prevádzkou len v posledných dvoch rokoch a už teraz je isté, že ich čoskoro prekonajú nové a ešte vzdialenejšie. V súčasnosti najdlhšia letecká trasa na svete vedie z austrálskeho Aucklandu do mesta Doha v Katare. Prevádzkujú ju Qatar Airways v Boeingu 777-200 LR známom tiež ako Worldliner. Ide o úpravu určenú pre dlhé lety a svoje priezvisko si vydobyl práve preto, že dokáže priamou linkou prepájať väčšinu miest na svete. Na palube najdlhšieho letu strávite 18 hodín a 5 minút.

Ďalšie najdlhšie

Druhou najdlhšou leteckú trasu môžete teraz zažiť aj z Európy. Pred pár týždňami ju začala prevádzkovať austrálska aerolinka qantas. Vedie z Londýna do Perthu v západnej Austrálii. Opäť sa odohráva v Boeingu - tentokrát ale nejde o Worldliner, ale o 787-9 Dreamliner. Let trvá 17 hodín a 20 minút. Do Austrálie lieta aj tretia najdlhšia linka. A tiež štvrtá, piata a šiesta. Vráťme sa ale k tej bronzovej, ktorú prevádzkuje Emirates z Aucklandu do Dubaja. Emirates dávajú v poslednom čase prednosť Airbusom pred Boeingmi, a preto aj tu lieta najväčšie dopravné lietadlo na svete Airbus A380-800. Let trvá 17 hodín a 5 minút.

Technologické novinky

Ako je možné, že zrazu začali lietadlá prekonávať vzdialenostné rekordy? Najmä vďaka tomu, že dokážu efektívnejšie hospodáriť s palivom, takže môže na jednu nádrž preletieť väčšiu vzdialenosť. Dopomohla tomu okrem iného lahšia konštrukcia s prímesou karbónu a skleneného vlákna. Stále je ale nutné nebrať spotrebu paliva na ľahkú váhu. Hoci sú moderné stroje úspornejšie, neznamená to, že nie je let cez pol sveta extrémny žrút paliva. Napríklad do Boeingu 787-9 Dreamliner sa vojde až 138 tisíc litrov leteckého benzínu a buďte si istí, že ho po ceste z Anglicka do Austrálie v nádrži veľa neostáva.

Pohodlie a zábava

Rovnako ako konštrukčné vlastnosti lietadiel sa zlepšil aj komfort pasažierov. Nové stroje sú tichšie, vo vzduchu mjú väčšiu stabilitu a tiež oveľa účinnejšie regulujú vzduch v kabíne, takže po pristátí nemáte pocit, že ste sa vypotácali z preplneného kontajnera. Za to mimochodom môžeme poďakovať karbónu: Uhlíkové kompozity sú menej náchylné na hrdzavenie, takže je možné klimatizovať kabínu vlhčím, pre človeka prirodzenejším vzduchom a neriskovať pritom koróziu trupu. Cestu vám skrátia aj vymakané zábavné systémy. Je asi jasné, že na ultra dlhých letoch bude z čoho vyberať. Aj v tej najlacnejšej triede sa môžete tešiť napríklad na 12-palcovú obrazovku s vysokým rozlíšením.

Stále dlhšie lety

Experti odhadujú, že ultra dlhé letecké trasy budú v nasledujúcich rokoch čím ďalej častejšie. Naopak veria, že krátkych letov bude ubúdať - nahradiť ich majú samoriadiace autá, rýchlovlaky či podtlakové tunely Hyperloop. Rovnako tak majú niektoré cesty za priateľmi či príbuznými v susedných krajinách nahradiť stretnutia vo virtuálnej realite. Skrátka keď už sa v budúcnosti niekto vydá na cestu lietadlom, musí to stáť za to.

Vieme, na ktorých letiskách sa najlepšie vyspíte

Na jednom letisku budia podriemkávajúcich odvážlivcov a na druhom majú pre unavených cestujúcich špeciálne miestnosti. Vďaka hlasovaniu na stránke Sleeping in Airport sa teraz môžete dozvedieť, ktoré sú tie letiská, kde čakanie na let v noci nie je vyslovene utrpením.

Zdroj: CNC