Jedna z najznámejších a najfalšovanejších značiek na svete, o ktorej len málokto vie, že jej história už má viac ako 150 rokov. Pozrime si jej príbeh o tom, ako sa dostala za sklá luxusných výkladov.

Louis Vuitton sa narodil v malej francúzskej dedinke Anchay. Veľmi skoro sa mu zunoval dedinský život a v roku 1834 si ako 13-ročný zbalil veci do jednej tašky a vybral sa do sveta. Vuitton išiel do Paríža pešo a do hlavného mesta vzdialeného 470 kilometrov dorazil o dva roky.

Louis Vuitton Louis Vuitton Zdroj: Wikimedia

​Vzrušujúca metropola poskytovala množstvo príležitostí. Prácu učňa mu ponúkol vo svojej dielni Monsieur Maréchal, ktorý sa zaoberal výrobou cestovných krabíc a baliaceho materiálu. Maréchalova dielňa patrila v 19. storočí ku kľúčovému odvetviu: na konských vozoch, lodiach a vlakoch sa s batožinou nezaobchádzalo práve opatrne, takže všetci využívali služby odborníkov, ktorí profesionálne balili ich cenné oblečenia a vzácne predmety do špeciálne vyhotovených prepravných krabíc.

Zdroj: Louis Vuitton

​Louis si rýchlo našiel svoje miesto v odbore a pre Maréchala pracoval sedemnásť rokov. Okrem výroby prepravných boxov sa zaučil aj do výroby kufrov šitých na mieru. V roku 1853 nabrala jeho kariéra nečakaný smer: francúzska cisárovná Eugénia de Montijo, manželka Ľudovíta Bonaparta, ho požiadala, aby sa stal jej dvorným baličom a výrobcom krabíc.

Odvtedy bol Vuitton zodpovedný za profesionálne a bezpečné balenie najprestížnejších šiat cisárovnej a za ich bezpečný návrat z paláca Tuileries do zámku Saint-Cloud alebo do rôznych pobrežných destinácií. Toto miesto mu otvorilo dvere do sveta panovníkov a elít, preto si zakrátko mohol dovoliť otvoriť vlastnú dielňu v Paríži.

Zdroj: Louis Vuitton

​Od tej doby už predával kufre pod vlastným menom a ďalej zdokonaľoval svoje výrobky: kožu na kufroch nahradil odolnou a nepremokavou textíliou a vymyslel obdĺžnikové, stohovateľné modely, ktoré sa v dobe okrúhlych prepravných krabíc považovali za obrovskú novinku.

Zdroj: Unsplash

​Praktické inovácie sa stali tak populárne medzi tými, ktorí radi cestovali pohodlne, že sa musel Vuitton časom presťahovať do väčších priestorov - v roku 1859 otvoril dielňu v Asnières, ktorá na začiatku zamestnávala dvadsať, začiatkom 20. storočia sto a v roku 1914 už 225 výrobcov kufrov.

S počtom objednávok sa tiež rozrástla aj dielňa. Neskôr vedľa nej postavili aj Vuittonove rodinné sídlo. Dom je súčasťou súkromného múzea, ale v starej dielni pracuje takmer približne dvesto špecialistov na objednávkach od klientov z celého sveta.

Zdroj: Louis Vuitton

​Vuitton získal v roku 1867 bronzovú medailu na výstave usporiadanej Napoleonom, čo ďalej zvyšovalo jeho prestíž. Aj keď počas prusko-francúzskej vojny v rokoch 1870-71 bola jeho dielňa vykradnutá a zničená, práca sa na dlho nezastavila. Po vojne pokračoval vo výrobe a plánovaní na novom mieste a v roku 1886 spolu so svojím synom predstavili legendárny dvojpružinový zámok, ktorý otvoril úplne novú kapitolu vo svete cestovných kufrov.

Hladký kufor sa odvtedy stal skutočnou truhlicou, do ktorej mohli šťastní majitelia uzatvárať tie najpodivnejšie predmety.
Zdroj: Unsplash

​Účinnosť zámku bola tak veľkolepá, že Louis Vuitton dokonca vyzval slávneho eskamotéra Houdiniho v novinovom článku na test. A hoci umelec nereagoval na výzvu, zámok stále slúži na ochranu slávnych kufrov s logom Louis Vuitton.

Louis Vuitton pokračoval v práci až do svojej smrti v roku 1892, po ktorej jeho spoločnosť prevzal jeho syn, Georges Vuitton, ktorý si nechal patentovať kultový vzor symbolizujúci diamanty, kruhy a kvety, s cieľom odlíšiť výrobky spoločnosti od lacných napodobenín.

Zdroj: Louis Vuitton

​Povesť značky je dodnes neporušená napriek mnohým falzifikátom a kolekcie spoločnosti dnes ďaleko prevyšujú cestovné tašky: pod rukou prvého kreatívneho riaditeľa spoločnosti Marca Jacobsa predstavil Louis Vuitton vlastnú kolekciu pánskych a dámskych odevov a v jej reklamných kampaniach sa každý rok objavuje množstvo známych osobností, ako Angelina Jolie, Bono, Sean Connery alebo Jennifer Lopez.

Zdroj: Flickr

​A akú hodnotu má spoločnosť dnes? V roku 2012 ju Millward Brown, druhá najväčšia spoločnosť zaoberajúca sa výskumom trhu, vyhlásila za najluxusnejšiu značku sveta s celkovou hodnotou 25,9 miliárd dolárov. Predbehla tak značky Hermés a Rolex.

Giorgio Armani: Cisár módneho impéria

Giorgio Armani je jedným z najznámejších svetových dizajnérov, ktorý aj vo veku 84-rokov vie, ako pripraviť tú najlepšiu párty. Minulotýždňová prehliadka na sezónu jar/leto 2019 počas Milánskeho týždňa módy prilákala cez dvetisíc hostí, ktorým na letiskovej dráhe zaspieval Robbie Williams. Giorgio Armani sa narodil v talianskom meste Piacenza jedenásteho júla 1934 a už od základnej školy túžil byť lekárom.