Množstvo turistov, ktorí dnes navštevujú Škótsko nevynechá návštevu páleníc whisky. Aj preto žne turizmus prepojený s whisky priemyslom v tejto dobe rekordné úspechy. Vzhľadom k tomuto faktu sa rozhodla spoločnosť Diageo, ktorá vlastní viaceré značky škótskej whisky, investovať milióny eur do modernizácie návštevníckych centier vo svojich liehovaroch. Ide asi o najväčší koncentrovaný program svojho druhu, ktorý sa zameriava na whisky turizmus v Škótsku. Ak teda plánujete navštíviť túto atraktívnu destináciu aj vy, určite nevynechajte návštevu páleníc whisky!

Viac ako 184 miliónov eur poputuje v nasledujúcich troch rokoch na úpravy návštevníckych centier v dvanástich páleniciach whisky po celom Škótsku. Projekt zahŕňa aj modernizáciu domova whisky Johnnie Walker v Edinburghu, ktorá v roku 2020 oslávi už 200. výročie tejto značky.

Ľudia idú za zážitkami

Diageo vo svojom vyhlásení ako dôvod investícií uvádza, že whisky si obľúbila už aj nová generácia zákazníkov, ktorí okrem jej konzumácie aj radi cestujú a zaujímajú sa o to, kde a ako whisky vzniká. Ľudia, ktorí whisky milujú chcú vidieť ako sa ich obľúbený nápoj vyrába a chcú sa aj osobne stretnúť a rozprávať s ľuďmi, ktorí whisky produkujú. Takáto zážitková turistika sa dnes teší mimoriadnej obľube, a preto spoločnosť Diageo na dopyt konzumentov reaguje takýmto spôsobom.

Zdroj: Diageo

​Veľká štvorka

V roku 2017 navštívilo dvanásť páleníc škótskej whisky až 440-tisíc návštevníkov, čo predstavuje medziročný nárast o 15,2 percent. Aj napriek tomu, že sa „upgrade“ návštevníckych centier dotkne všetkých dvanásť páleníc, ktoré Diageo vlastní, spoločnosť sa chce zamerať hlavne na liehovary spadajúce do skupiny tzv. „Four Corners“. Ide o pálenice whisky značiek Glenkinchie, Caol Ila, Clynelish a Cardhu. Všetky tieto štyri pálenice sa dnes podieľajú na významnom množstve produkcie whisky pre značku Johnnie Walker a je teda veľký predpoklad, že budú priamo prepojené na nové centrum značky Johnnie Walker v Edinburghu.

​Okrem spomínanej štvorky páleníc sa bude modernizácia návštevníckych centier týkať aj nasledovných páleníc škótskej: Lagavulin, Talisker, Royal Lochnagar, Oban, Glen Ord, Dalwhinnie, Blair Athol a Cragganmore.

Zdroj: Diageo

​Diageo bude s veľkou pravdepodobnosťou čerpať zo svojich skúseností s modernizáciou Guiness Storehouse v Dubline, ktorý sa stal jednou z popredných turistických atrakcií v Írsku. Ročne ho navštívi viac ako 1,7 milióna návštevníkov.

Zdroj: Diageo

​Whisky dôležitá pre ekonomiku štátu

Whisky znamená pre Škótsko veľmi veľa. Nielenže je zaujímavým lákadlom pre turistov z celého sveta, ktorí návštevou páleníc získavajú nezabudnuteľný zážitok a zaujímavú skúsenosť, ale zároveň má obrovský význam pre ekonomiku štátu. Nielen ako zisk z daní, ale tiež formou tvorby nových pracovných miest či vo vzdelávacom systéme cez prípravu študentov pre budúce pôsobenie v tomto atraktívnom priemysle.

Zdroj: Diageo

​Zaujímavosti o spoločnosti Diageo: 

  • Je najväčším exportérom škótskej whisky a iných liehovín. Až 85 percent produkcie spoločnosti v Škótsku putuje na svetový trh, do viac ako 180 krajín na svete.
  • Je jedným z najväčších zamestnávateľov v Škótsku, zamestnáva viac ako 3500 ľudí.
  • V Škótsku vlastní 50 prevádzok, ktoré zahŕňajú aj 28 páleníc whisky zo sladového jačmeňa a jednu z obilného sladu.
  • Len Guiness Storehouse každoročne prispieva írskej ekonomike sumou 361 miliónov eur. 

Macallan otvára novú pálenicu za takmer 160 miliónov eur

Známy škótsky región Speyside sa dočkal zbrusu novej pálenice whisky. Nový domov svetoznámej značky Macallan sa pripravoval viac ako šesť rokov. Investícia do novej modernej pálenice s návštevníckym centrom v hodnote takmer 160 miliónov eur je súčasťou celkovej veľkej investície spoločnosti Edrington do svojej vlajkovej lode v rámci segmentu single malt whisky.

Zdroj: Diageo