Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch. Podľa webu na sledovanie leteckej prevádzky prekonal rýchlosť zvuku. Skutočnosť je ale trochu iná, pretože všetko je relatívne.

​Vďaka službám, ako je napríklad FlightRadar24, môžu dnes sledovať leteckú prevádzku nielen dispečeri, ale prakticky každý, kto má prístup na internet. Tento týždeň zaujal médiá a verejnosť let spoločnosti Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna, ktorý nad Pennsylvániou dosiahol rýchlosť 1289 kilometrov za hodinu.

Za neobvyklú rýchlosť lietadla Boeing 787-9 mohli veterné prúdy, prúdiace v výške 35 000 stôp (asi 10,6 km) v smere letu. Stroj tak de facto prekonal rýchlosť zvuku, ktorá sa v pozemských podmienkach pohybuje medzi 1193 až 1247 kilometrov za hodinu.

Vplyv vzdušných prúdov

Pokiaľ ale očakávate, že si cestujúci bežného komerčného letu užili aerodynamický tresk, vedzte, že nič také sa nestalo. Rýchlosť lietadla 801 míľ za hodinu (t.j. 1289 kilometrov za hodinu) indikoval web na sledovanie leteckej prevádzky FlightAware.com a na Twitteri na ňu upozornil Stu Ostro.

Bežná cestovná rýchlosť lietadla tejto veľkosti sa pohybuje okolo 900 kilometrov za hodinu, čo je na míle vzdialené rýchlosti zvuku. Nutné ale podotknúť, že rýchlosť zvuku sa líši v závislosti na výške, teplote vzduchu, tlaku a všeobecne známe hodnoty sa vzťahujú k hladine mora.

V tomto prípade je nutné si uvedomiť úlohu vzdušných prúdov, prúdiace v tom čase nad Pennsylvániou. Tie môžu spomaľovať a zrýchľovať lietadlá, ktoré sa v nich pohybujú. Denník Washington Post ich prirovnáva k travelátoru (pohyblivému chodníku).

Všetko je relatívne

Pokiaľ ide človek obvyklou rýchlosťou v bežnom prostredí, ťažko nejako významnejšie prekoná svoje hranice. Na travelátore sa ale jeho rýchlosť chôdze spočíta s rýchlosťou pohyblivého chodníka a môže tak dosiahnuť hocikedy až impozantných hodnôt. Rýchlo sa ale pohybuje len proti statickému okoliu - rýchlosť pohybu voči travelátoru je stále viac-menej obvyklá.

Ďalším príkladom je hádzanie papierovej lastovičky v idúcom vlaku v smere jazdy. Zatiaľ čo voči vagónu sa bude lastovička pohybovať obvyklou rýchlosťou, ak budeme jej rýchlosť merať voči okolitej krajine, dostaneme sa na ťažko uveriteľné hodnoty.

Komerčné lietadlá, samozrejme, nemôžu prekročiť rýchlosť zvuku, okrem iného aj preto, že nie sú postavené tak, aby zvládli aerodynamické účinky spojené s týmito rýchlosťami. Aj keď sa teda let spoločnosti Virgin Atlantic pohyboval voči zemi neobvykle rýchlo, vzhľadom na okolitú masu vzduchu bola jeho rýchlosť úplne štandardná.

Hoci teda voči zemi bola hodnota rýchlosti (meraná pomocou GPS) vyššia než rýchlosť zvuku, skutočná rýchlosť pohybu lietadla voči vzduchu (meraná pitotovými trubicami) bola hlboko pod ňou. Aj tak sa vďaka priaznivému prúdeniu, dosahujúcemu najvyššiu rýchlosť až 370 kilometrov za hodinu, podarilo Boeingu 787 doraziť do Londýna o 48 minút skôr.

Boeing predstavil dizajn konceptu hypersonického lietadla

Boeing počas konferencie American Institute of Aeronautics and Astronautics v Atlante predstavil prvý dizajn konceptu hypersonického dopravného lietadla. To by teoreticky mohlo vyvinúť rýchlosť Mach 5, teda asi 6174 kilometrov za hodinu.

Zdroj: CNC