Airbus A380 sa prestane vyrábať: O najväčšie dopravné lietadlá už nie je záujem
Posledným impulzom na oznámenie ukončenia výroby bola zmena objednávky leteckej spoločnosti Emirates, ktorá znížila dopyt modelov A380 z pôvodných 162 lietadiel na 123. Zníženie objednávky o 39 obrých lietadiel aerolinka kompenzovala navýšením dodávok menších modelov, konkrétne 40 kusov A330neo a 30 kusov A350.
A poklesom záujmu o model A380 sa Airbus potýka už dlhší čas a nebyť Emirates, výroba by skončila už skôr. Lietadlo je drahé a niektorým letiskám kvôli jeho nadštandardným rozmerom a kapacite spôsobuje prevádzkové komplikácie. Na mnohých nemôže ani pristáť. Predovšetkým vychádza draho aj prevádzka takto veľkého lietadla - prevádzkovať dve menšie lietadlá vyjde približne rovnako.
AirbusA380 má rozpätie krídel bezmála 80 metrov, dĺžku necelých 73 metrov a výšku 24 metrov. Dvojpodlažná paluba pojme až 853 cestujúcich, maximálna vzletová hmotnosť je 575 ton. Stroj poháňajú štyri dvojprúdové motory a má maximálnu prevádzkovú rýchlosť 945 kilometrov za hodinu. Ide o najväčšie dopravné lietadlo na svete.
Model A380 uskutočnil svoj prvý testovací let v roku 2005 a o rok neskôr už začal lietať s pasažiermi. Obrovský stroj sa teda bude vyrábať 16 rokov, čo je na pomery dopravných lietadiel pomerne kráska doba. Iné modely bývajú postupne inovované a v ponuke sa držia dlhé desaťročia.
Lietajúca veľryba: Airbus Beluga XL
Pred pár týždňami prvýkrát vzlietol najväčší nákladný stroj na svete. Čo všetko sa doň vojde?