Pred pár týždňami prvýkrát vzlietol najväčší nákladný stroj na svete. Čo všetko sa doň vojde?

Kým automobilky neustále experimentujú so všemožnými tvarmi, uhlami a krivkami, výrobcovia lietadiel musia dodržiavať prísne zákony aerodynamiky. Civilné lietadlá tak vyzerajú jedno ako druhé. Až na pár výnimiek - a tou najnovšou z nich je Airbus Beluga XL.

Roztomilá bieluha

Zdroj: Wikipedia

​​Beluga XL zaujme na prvý pohľad úsmevom, s ktorým akoby naozaj z oka vypadla roztomilému cicavcovi bieluhe žltobielej alebo bieluhe morskej (Delphinapterus leucas). Nie je to ale len hra s farbami. Pokiaľ sa pozriete pozorne, zistíte, že úsmev bieluhy je v skutočnosti čelné sklo pilotnej kabíny. Tí, ktorí sa o lietadlá zaujímajú, už určite vedia, že podobná, hoci menšia Beluga ST už lieta skoro štvrť storočia. Vývoj nového modelu začal v roku 2014. Pôvodný nákladný stroj totiž prestal svojou kapacitou dostačovať stále sa zväčšujúcim požiadavkám na priestor.

Európsky expres

Nová a o 30 percent väčšia Beluga XL sa stane najväčším nákladným lietadlom na svete - aspoň čo sa týka priestoru. Kapacita jej nákladného priestoru bude celých 2613 metrov štvorcových. Vznikla na prevážanie komponentov na výrobu lietadiel, pre ktoré je pochopiteľne rozhodujúci dostatok miesta. Airbus vyrába diely pre svoje stroje v jedenástich výrobných linkách po celej Európe. Lietadlá potom kompletizujú vo francúzskom Toulouse, nemeckom Hamburgu a španielskej Seville. Potrebuje preto neustále prevážať po Európe obrie a neskladné diely. Len ťažko si pritom možno predstaviť, že napríklad krídla naložia na vlak alebo do kamiónov.

Galéria vo vzduchu

Lietadlo si ale poradí aj s netypickými nákladmi. Keďže bude obsahovať prenosné kúrenie riadené priamo z kabíny, bude možné ho využiť aj na transport nákladu citlivého na teplotu, ako sú obrazy alebo družice. Stroj ovláda len trojčlenná posádka zložená z dvoch pilotov a jedného šéfa nákladu, ktorý zodpovedá za bezpečný prevoz tovaru. Na letisku im potom bude s nákladom a výkladkou asistovať tím ľudí so špeciálnou technikou.

Kedy ju uvidíme?

Beluga XL teraz podstupuje sériu leteckých skúšok, ktoré majú preveriť jej spoľahlivosť a prípadne vychytať muchy pred uvedením do ostrej prevádzky. Až po 600 hodinách vo vzduchu získa potrebné osvedčenie. Kapitán Christoph Cail, ktorý pilotoval lietadlo pri prvom vzlete, si ho pochvaľoval pre jeho ovládateľnosť. Vraj je lietanie v skutočnej Beluge XL na nerozoznanie od počítačového simulátora.

Airbus Beluga XL

Dĺžka: 63,1 m
Rozpätie krídel: 60,3 m
Pohon: 2x Roll-Royce Trent 700
Hmotnosť bez paliva: 125 t
Max. hmotnosť nákladu: 53 t
Nákladový priestor: 2 615 metrov štvorcových
Dolet: 4074 km

Konečne vo vzduchu: Airbus Beluga XL vzlietol

Najväčšie nákladné lietadlo sveta Airbus Beluga airbusXL konečne vzlietlo. A vďaka tomu vzniklo super video. Pozrite sa, ako vyzerá XL vo vzduchu.

Zdroj: CNC