Mal to byť nástroj, ktorý uľahčí život personalistom v Amazone. Nakoniec sa z neho ale vykľul prostriedok, kvôli ktorému možno internetový obchod prišiel o veľa skvelých pracovných kandidátov z radov žien. Tajný softvér, ktorý Amazon vytvoril na automatické prezeranie životopisov, sa totiž naučil preferovať mužov.

​Že podobný nástroj v minulosti Amazon používal, odhalila agentúra Reuters. Firma podľa nej v roku 2014 riešila problém, že potrebovala rýchlo naberať zamestnancov a zároveň sa jej veľa ľudí hlásilo na pozície. Vytvorila tak algoritmus, ktorý začal automaticky hodnotiť životopisy ľudí na škále od 1 do 5.

"Všetci tento svätý grál chceli. Doslova požadovali, aby to bol nástroj, ktorému dáte sto životopisov a ten vám vyhodí päť najlepších. Ich majiteľov potom prijmeme," opisoval jeden zo zamestnancov firmy, aký dopyt po softvére bol.

Preferencii mužov sa softvér naučil sám

Amazonu sa skutočne po určitej chvíli podobný nástroj podarilo vytvoriť a hojne ho používal. Vydržalo to niekoľko rokov. V roku 2015 si ale personalisti všimli, že softvér životopisy nevyhodnocuje dobre - hlavne tie od žien. Keď bolo napríklad v dokumente slovo "ženské" (ako keď žena napísala, že bola kapitánkou ženského hokejového klubu), nástroj kandidátke nedal dobré skóre.

Nemohol za to ale sám softvér, ale spôsob, akým bol vytvorený. Využíval strojové učenie, preto v začiatku existencie musel byť na nejakých dátach vytrénovaný. Autori na to použili životopisy vrcholných technologických manažérov. Lenže vo vrcholných pozíciách v technologickom priemysle sa pohybujú prevažne muži, teda algoritmus si vytvoril predstavu o ideálnom kandidátovi ako o mužovi.

Keď na to Amazon prišiel, najskôr chcel softvér upraviť. To sa ale veľmi nepodarilo a tak ho v roku 2017 prestal úplne využívať. Rovnako podľa firmy išlo len o pomocný nástroj a konečné rozhodnutia záležali na reálnych ľuďoch. Na triedenie životopisov ho ale Amazon skutočne používal.

Či takto firma naozaj prišla o nejaké skvelé kandidátky, sa už nikdy nedozvieme. Amazon ale brány ženám nezatvára - aktuálne tvoria 40% jeho pracovnej sily.

Umelá inteligencia dobýja svet marketingu: Napísala scenár reklame na Lexus

Spoločnosť Lexus si pre svoju reklamu vybrala najnovšiu technológiu - jej scenár je napísaný umelou inteligenciou.

Zdroj: CNC