'Oumuamua od svojho objavu dráždi vedcov a vyvoláva veľa otázok. Jednou z nich je aj tá, odkiaľ vlastne pochádza. Odborníci teraz vytipovali niekoľko hviezdnych systémov, ktoré by mohli byť jeho domovom.

Objekt 'Oumuamua je slabo aktívna kométa a zároveň prvý medzihviezdny návštevník, ktorého sme spoľahlivo detekovali na ceste Slnečnou sústavou.

'Oumuamua má veľmi pretiahnutý tvar s rozmermi asi 230 krát 35 metrov a temne červenou farbou, ktorou sa podobá našim domácim objektom vo vonkajšej časti Slnečnej sústavy. Táto medzihviezdna kométa krátko po svojom objave 19. októbra 2017 preletela okolo Slnka, a teraz už sa od nás opäť vzďaľuje do hlbín okolitého vesmíru.

Od svojho objavu 'Oumuamua dráždi vedcov a vyvoláva množstvo otázok. Čo je vlastne zač? Prečo má tak zvláštny tvar? A odkiaľ vlastne pochádza? Pokiaľ ide o tú poslednú otázku, Coryn Bailer-Jones z nemeckého inštitútu Max-Planck-Institut für Astronomie (MPIA) v Heidelbergu a jeho spolupracovníci vo svojej novej vedeckej štúdii presvedčivo vytipovali niekoľko hviezdnych systémov, ktoré by mohli byť domovom osobitného medzihviezdneho pútnika.

Bádatelia najprv z dát, ktoré sa nám podarilo o objekte 'Oumuamua nazbierať pri jeho prelete Slnečnou sústavou, určili pravdepodobnú trajektóriu skoršieho letu objektu vesmírom. Potom Bailer-Jones a spol. použili ohromný balík dát, ktorý už vytvorila európska vesmírna observatórium Gaia, a snažili sa s jeho pomocou zistiť, odkiaľ by kométa 'Oumuamua mohla pochádzať.

Na základe týchto dát mohli nielen určovať miesto pôvodu objektu, ale aj prepočítať, ako mohli okolité hviezdy a ich gravitácia ovplyvniť dráhu letu objektu 'Oumuamua vesmírom.

Štyri možnosti

Keď dali všetky dostupné informácie dohromady, tak dospeli k štyrom možným hviezdnym systémom, odkiaľ k nám medzihviezdny návštevník mohol priletieť. Je to červený trpaslík HIP 3757, hviezda podobná Slnku HD 292249, a potom dve ďalšie hviezdy, ktoré ešte nemajú poriadne označenie.

Astronómovia veria, že 'Oumuamua musí pochádzať z hviezdneho systému, v ktorom je najmenej jeden plynný obor. Práve gravitácia veľkej planéty totiž mohla medzihviezdneho návštevníka "vykopnúť" z domovského systému a vyslať ho na ďalekú cestu vesmírom. U spomínaných hviezd zatiaľ žiadne planéty nepoznáme, to sa ale môže v budúcnosti zmeniť.

Čoskoro môžeme začať zbierať odpad aj vo vesmíre

Úspešne otestovali sieť na zbieranie vesmírneho odpadu vo výške viac ako 300 kilometrov nad Zemou.