Astronómovia nepochybne potešili fanúšikov Star Treku. Presne tam, kam jeho tvorca umiestnil fiktívnu planétu Vulkán, totiž objavili skutočnú planétu. Tá sa aspoň v hrubých rysoch podobá Zemi.

Astronómovia Floridskej univerzity sú podľa všetkého fanúšikovia legendárnej seriálovej space opery Star Trek. Alebo prinajmenšom fanúšikov tohto seriálu potešili.

V nedávno zverejnenej štúdii totiž prezradili, že presne tam, kam tvorca Star Treku Gene Roddenberry umiestnil fiktívnu planétu Vulkán, čiže svet ušatých Vulkáncov, sa skutočne nachádza planéta, ktorá sa aspoň v hrubých rysoch podobá Zemi.

Nikto, samozrejme, netvrdí, že novo objavenú exoplanétu obývajú intelektuálne vyspelí Vulkánci so špicatými ušami. Je to ale pekný objav, ktorý potvrdzuje, že okolitý vesmír je v skutočnosti plný planét, vrátane tých celkom podobných Zemi.

Ako vo svete Star Treku, tak aj v našej realite, táto planéta obieha okolo oranžového trpaslíka 40 Eridani A (známeho tiež pod označením HD 26965), ktorý sa nachádza v súhvezdí Eridanu na južnej oblohe, vo vzdialenosti len 16 svetelných rokov od nás. Reálny Vulkán je superzem, zhruba dvakrát väčšia než naša rodná planéta.

Vulkán by mohol byť obývateľný

Úplne najlepšie je, že spomínaná planéta obehne svoju hviezdu za 42 dní, vďaka čomu sa nachádza vnútri optimálnej obývateľnej zóny planetárneho systému. To ešte neznamená, že je takýto svet obývateľný. Prinajmenšom teoreticky tam ale môže byť na povrchu kvapalnávoda, čím planéta spĺňa významný predpoklad pre to, aby tam mohol fungovať život podobný nášmu.

Novo objavená planéta je vlastne najbližšia superzem, o ktorej zatiaľ vieme. Ako taká sa iste dočká intenzívneho výskumu planetárnych vedcov a astrobiológov. Astronóm Bo Ma a jeho kolegovia tiež upozorňujú na to, že hviezdny systém 40 Eridani je na Zemi viditeľný len okom, ako jeden z mála, v ktorých vieme o exoplanétach.

Mohol by na reálnom Vulkáne byť nejaký život? Okolnosti sú skôr priaznivé. Zároveň ide ale o pomerne ťažkú planétu, ktorá váži asi ako osem Zemí. Bude tam teda dosť intenzívna gravitačná príťažlivosť, čo by podľa niektorých odborníkov mohlo vznik a rozvoj života komplikovať.

Ale čo my vieme. Najlepšie bude Vulkán dôkladne preskúmať, či už na diaľku alebo časom aj medzihviezdnymi sondami, pokiaľ sa nám podarí tam nejaké vyslať.

Problémy na Marse: Červená planéta zostane neobývateľná

Mars je nehostinným svetom. Hlavným problémom nie sú nižšie teploty, ale predovšetkým veľmi riedka atmosféra. Existuje postup, ako prerobiť Mars na obývateľný svet. Podľa nových vedeckých poznatkov je ale terraformácia červenej planéty súčasnými prostriedkami nemožná.