BMW ukázalo motorku, ktorá sa riadi úplne sama. Nemieni ale urobiť z motorkárov pasívnych divákov. Cieľom je vyššia bezpečnosť a stabilita.

Samoriadiace automobily už dnes nikoho neprekvapia. A keď to ide na štyroch kolesách, prečo by to nemalo ísť na dvoch? To si zrejme povedali v BMW a začali pracovať na samoriadiacej motorke. Jedným z cieľov autonómnych motoriek má byť vyššia bezpečnosť. Štatistiky sú totiž neúprosné: úmrtnosť za volantom motocykla je 28-krát vyššia než za volantmi áut.

Divízia jednostopových vozidiel BMW Motorrad prezentovala video, na ktorom demonštruje, ako dokáže urobiť jazdu na motorke bezpečnejšou. V tejto chvíli je všetko vo fáze výskumu a prípravy riadiacich systémov, kedy sú pomocou prototypov merané a zhromažďované dáta.

Jedným z prototypov je upravený motocykel R1200GS, ktorý dokáže jazdiť aj bez vodiča. Cieľom ale nie je eliminovať úlohu vodiča, ale vyvinúť systém dynamickej kontroly, ktorý bude v počiatočnej fáze zabezpečovať bezpečnejšiu jazdu okolo prekážok.

Motorkári teda neprídu o to, čo ich najviac baví - zodpovednosť za riadenie bude naďalej na ich pleciach. Testovaný systém má zvýšiť ich bezpečnosť napríklad tým, že v kritickej situácii poskytne väčšiu stabilitu stroja.

Z tohto vyjadrenia vyplýva, že zmyslom nie je priniesť plne autonómnu motorku, ale ponúknuť asistenčné systémy, podobné tým, ktoré poznáme z áut, ako je automatické vedenie v jazdnom pruhu alebo núdzové brzdenie pred prekážkou. Úloha je to nesporne zložitejšia, pretože systémy musia počítať aj s vplyvom aktívneho jazdca.

Inžinieri pracujú na tomto projekte dlhšie ako dva roky a výsledkom je motocykel BMW, ktorý sa prechádza po skúšobnej dráhe v Miramas v južnom Francúzsku úplne sám, bez vodiča. Motorka dokáže zastaviť a opäť sa rozbehnúť, nakláňa sa do zákrut, riadi volantom, sama pridáva plyn i brzdí.

Zaujímavosťou je, že celý rám motocykla bol vyrobený pomocou 3D tlačiarne, ďalšie komponenty sú vyrobené z pevného a ľahkého uhlíkového kompozitu.

„Výhoda 3D tlače spočíva v úplnej slobode pri návrhu komponentov, ktoré nemôžu byť vyrobené iným spôsobom.“

Ak sa BMW povedie presadiť niektoré z autonómnych systémov do praxe, možno tým zvráti pomerne nepriaznivý vývoj v segmente motocyklov, ktorých predaje pomaly ale isto klesajú. Je ale viac než isté, že sa integrácia týchto prvkov premietne do konečnej ceny.

Volvo 360c: Auto, v ktorom môžete pracovať aj spať a ono pritom samo pôjde

Švédska automobilka predstavila svoj koncept úplne autonómneho automobilu Volvo 360c. Vozidlo má byť natoľko samostatné, že ani nemá volant a cestujúci v ňom môže namiesto šoférovania napríklad spať.

Zdroj: CNC