BMW predviedlo samoriadiacu motorku: Vie zastaviť bez toho, aby padla na zem
Samoriadiace automobily už dnes nikoho neprekvapia. A keď to ide na štyroch kolesách, prečo by to nemalo ísť na dvoch? To si zrejme povedali v BMW a začali pracovať na samoriadiacej motorke. Jedným z cieľov autonómnych motoriek má byť vyššia bezpečnosť. Štatistiky sú totiž neúprosné: úmrtnosť za volantom motocykla je 28-krát vyššia než za volantmi áut.
Divízia jednostopových vozidiel BMW Motorrad prezentovala video, na ktorom demonštruje, ako dokáže urobiť jazdu na motorke bezpečnejšou. V tejto chvíli je všetko vo fáze výskumu a prípravy riadiacich systémov, kedy sú pomocou prototypov merané a zhromažďované dáta.
Jedným z prototypov je upravený motocykel R1200GS, ktorý dokáže jazdiť aj bez vodiča. Cieľom ale nie je eliminovať úlohu vodiča, ale vyvinúť systém dynamickej kontroly, ktorý bude v počiatočnej fáze zabezpečovať bezpečnejšiu jazdu okolo prekážok.
Motorkári teda neprídu o to, čo ich najviac baví - zodpovednosť za riadenie bude naďalej na ich pleciach. Testovaný systém má zvýšiť ich bezpečnosť napríklad tým, že v kritickej situácii poskytne väčšiu stabilitu stroja.
Z tohto vyjadrenia vyplýva, že zmyslom nie je priniesť plne autonómnu motorku, ale ponúknuť asistenčné systémy, podobné tým, ktoré poznáme z áut, ako je automatické vedenie v jazdnom pruhu alebo núdzové brzdenie pred prekážkou. Úloha je to nesporne zložitejšia, pretože systémy musia počítať aj s vplyvom aktívneho jazdca.
Zaujímavosťou je, že celý rám motocykla bol vyrobený pomocou 3D tlačiarne, ďalšie komponenty sú vyrobené z pevného a ľahkého uhlíkového kompozitu.
„Výhoda 3D tlače spočíva v úplnej slobode pri návrhu komponentov, ktoré nemôžu byť vyrobené iným spôsobom.“
Ak sa BMW povedie presadiť niektoré z autonómnych systémov do praxe, možno tým zvráti pomerne nepriaznivý vývoj v segmente motocyklov, ktorých predaje pomaly ale isto klesajú. Je ale viac než isté, že sa integrácia týchto prvkov premietne do konečnej ceny.
Volvo 360c: Auto, v ktorom môžete pracovať aj spať a ono pritom samo pôjde
Švédska automobilka predstavila svoj koncept úplne autonómneho automobilu Volvo 360c. Vozidlo má byť natoľko samostatné, že ani nemá volant a cestujúci v ňom môže namiesto šoférovania napríklad spať.