Švédska automobilka predstavila svoj koncept úplne autonómneho automobilu Volvo 360c. Vozidlo má byť natoľko samostatné, že ani nemá volant a cestujúci v ňom môže namiesto šoférovania napríklad spať.

Volvo 360c má dosiahnuť najvyšší, teda piaty stupeň autonómie. To v praxi znamená, že bude plne riadené počítačom vo všetkých prostrediách a situáciách. Na dosiahnutie týchto cieľov Švédi predstavili nový "jazyk" vonkajších svetiel, ktoré komunikujú s ostatnými účastníkmi prevádzky prostredníctvom zvukov, farieb a ďalších vizuálnych prvkov.

Nutné podotknúť, že zo strany Volva nejde o prvý návrh autonómneho automobilu. Už v roku 2015 automobilka predstavila svoj Concept 26, ktorý však ešte počítal s viac-menej tradičným prevedením s volantom a vodičom. Volvo 360c ide v tomto smere ešte o kúsok ďalej a vodiča v podstate eliminuje do role pasívneho pasažiera.

Zdroj: Volvo

​​Nebudeme šoférovať, ale pracovať či oddychovať

Cieľom auta teda nebude poskytovať vodičské zážitky, ale dopraviť svojho majiteľa z jedného bodu do druhého. Ten má byť len pasívnym účastníkom - môže sa napríklad kochať prírodou, oddychovať, pracovať na notebooku alebo si uvariť kávu v palubnom kávovare.

Koncept vyzerá ako kombinácia futuristického SUV a minivanu. Interiér je ukážkou toho, akým spôsobom budeme v budúcnosti cestovať - namiesto sedenia na obvyklom sedadle vodiča alebo spolujazdca je model 360c postavený skôr ako autobus alebo kancelária.

Zdroj: Volvo

​​Dá sa povedať, že takto autonómne auto bude konkurentom leteckej a železničnej dopravu, najmä tej na krátke vzdialenosti. Cestujúci nastúpi, auto ho odvezie do nastaveného cieľa, kde vystúpi. Jazdu si pritom bude užívať v relatívnom pokoji, pretože Volvo 360c má mať tichý elektrický pohon.

Jednou z možných rolí, kde by sa tento automobil mohol uplatniť, je vozidlo taxislužby. Svojim zákazníkom by okrem pokoja a pohodlia mohol ponúknuť dojazd až 300 kilometrov na jedno nabitie.

Pozrite si galériu

​​Volvo ako autonómne auto

Volvo sa snaží uspieť na trhu autonómnych vozidiel s obmedzenejšími zdrojmi než napríklad BMW alebo Audi. Očakáva, že automobily bez vodiča budú do roku 2025 predstavovať tretinu predaja, pričom v polovici prípadov pôjde o elektromobily.

Doterajšie ambície Volva boli úzko späté s firmou Uber, ktoré prevádzkovala flotilu autonómnych vozidiel Volvo XC90. Program ale bol pozastavený potom, čo vozidlo v autonómnom režime zrazilo a zabilo chodkyňu. Výkonný riaditeľ Hakan Samuelsson uviedol, že partnerstvo s Uberom pokračuje a počas dvoch rokov firma dodá až 24 000 vozidiel.

Volvo ukázalo jachtu, ktorá zvládne sama zakotviť aj v náročných podmienkach

Volvo sa nedávno pochválilo jachtou, ktorá síce nezvládne sama riadiť a navigovať, dokáže ale automaticky zakotviť v prístave aj v rámci obmedzeného priestoru. Pomôže tak v zložitejších situáciách, na ktoré by si inak človek natrúfo, dozor je ale stále nutný.

Zdroj: CNC