Z Pekingu do New Yorku za dve hodiny: Čína plánuje výrobu nového hypersonického lietadla
Pracovníci Čínskej akadémie vied už testujú v aerodynamickom tuneli jedinečnú konštrukciu, ktorá by mala veľa výhod oproti predchádzajúcim nadzvukovým strojom.
Travelling at seven times the speed of sound, China's scaled-down I-plane would dramatically reduce intercontinental flight time. Science China Press A Chinese research team has come up with a novel design for an ultra-fast plane they say will be able ... https://t.co/vxDQaIQtD6 pic.twitter.com/XO6qcI8Vok
— Business Insider MY (@BizInsiderMY) February 23, 2018
Vďaka konštrukcii, ktorá je prakticky zlúčením dvoch lietadiel vytvára I-Plane oveľa väčší vztlak než bežné airbusy, takže jeho maximálna vzletová hmotnosť je oveľa vyššia. Navyše, štvorkrídlové riešenie tiež znižuje negatívne vplyvy aerodynamického tresku, takže lietadlo môže prekonať desaťtisíc kilometrov dlhú vzdialenosť medzi Pekingom a New Yorkom za menej ako dve hodiny.
I-plane: O avião capaz de voar a 6000 quilómetros por hora https://t.co/qki5xwee6d pic.twitter.com/FmPhjjYw9I
— Repairstore (@RepairstorePT) February 22, 2018
Denník South China Morning Post uviedol, že I Plane o veľkosti Boeingu 737 by mal byť schopný uniesť 5 ton nákladu alebo 50 cestujúcich. Ako potvrdil nemenovaný výskumník, onen náklad by, samozrejme, mohli predstavovať aj bomby.
Podľa Popular Science príprava I-Plnu reflektuje túžbu Číny stať sa lídrom v závode v hypersonickom zbrojení. Ďalším tematicky relevantným projektom najľudnatejšej krajiny sveta je aerodynamický tunel, schopný vyprodukovať rýchlosť až Mach 36.
Aj keď v časopise Physics, Mechanincs and Astronomy tvorcovia neuviedli viac podrobností tohto tajomného stroja, je pravdepodobné, že I-Plane by mal mať kombinovaný pohon. Pri nízkej rýchlosti by ho poháňal klasický turbínový, kým pri hypersonickej rýchlosti náporový scramjet motor.
Inžinieri musia ale vyriešiť zopár problémov. Jedným z nich je, že pri lete tak vysokou rýchlosťou sa vytvára obrovské množstvo tepla, ktoré dosahuje až tisíc stupňov Celzia. Ak sa teplo nepodarí bezpečne izolovať, následky môžu byť fatálne.