Skoro jasno
17°
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Vojenské uniformy aj exkluzívne obleky: Príbeh Huga Bossa
Zdielať na

Vojenské uniformy aj exkluzívne obleky: Príbeh Huga Bossa

Zdroj: Shutterstock

História značky Hugo Boss siaha po začiatok 20. storočia, ale až po mnohých desaťročiach sa stala tým, čím je dnes: obľúbenou značkou štýlových, sofistikovaných mužov. Ako prebiehali jej temné začiatky a kedy sa stala elitou medzinárodných módnych domov? Čítajte ďalej.

Hugo Ferdinand Boss sa narodil v roku 1885 do rodiny maloobchodníka s textilom a spodnou bielizňou v nemeckom Metzingene. Obchod ako jediný chlapec rodiny prevzal ešte pred 1. svetovou vojnou. V medzivojnovom období v roku 1924 otvoril vlastnú továreň, v ktorej sa vyrábali všetky druhy odevov, od tričiek po dlhé pánske hubertusy.

Prvá významnejšia objednávka prišla od obchodníka s textilom Rudolfa Borna, vrátane niekoľkých hnedých košieľ pre Národnosocialistickú nemeckú robotnícku stranu - Hugo F. Boss vtedy pravdepodobne netušil, že vyrába budúce nacistické uniformy.

Hugo Ferdinand Boss (1885 - 1948)

Hugo Ferdinand Boss (1885 - 1948)

Wikimedia

​Veľká globálna hospodárska kríza neušetrila ani textilný priemysel. Bossova spoločnosť šla v roku 1931 do krachu a vďaka svojim veriteľom mohla v tom istom roku pokračovať vo výrobe len preto, že Boss vstúpil do Národnosocialistickej strany, ktorá si odvtedy objednávala uniformy priamo od neho.

Hugo Boss

​Textilný priemysel bol počas Tretej ríše opäť pri sile, aj napriek obmedzenému vývozu a povinnému používaniu syntetických tkanív, ktoré sťažovali rozvoj priemyslu. Počas druhej svetovej vojny, sa výroba oblečenia obmedzovala takmer výlučne na pracovné odevy a uniformy a neplatili v nej prísne predpisy.

Hviezdy boli pre Bossa priaznivo naklonené: aj keď firma chvíľu vyrábala viacero typov odevov, aby sa udržala v ťažkých časoch na nohách, štátne nariadenie z roku 1938 ohľadom výroby uniforiem pre armádu dramaticky zvýšilo zárobky spoločnosti.

Rast pokračoval až do roku 1942, ale nedarilo sa mu na trhu s uniformami získať vedúce postavenie. Dopyt po uniformách počas svetovej vojny sa mu darilo uspokojovať len formou malého a stredného podnikania.

Spoločnosť aj dnes čelí kritike pre svoju minulosť, aj keď neexistujú žiadne dôkazy o tom, žeby sa podieľala na dizajne nacistických uniforiem alebo nútila počas vojny pracovať robotníkov v továrni. Napriek tomu sa jej podarilo udržať kredit.

Hugo Boss

​Spojenecké vojská obsadili Metzingen v roku 1945 a čoskoro sa dostal pod francúzsky patronát. Hugo Boss bol donútený za svoju úlohu vo vojne, obohacovanie sa a podporu národných socialistov, zaplatiť pokutu vo výške stotisíc ríšskych mariek.

Hugo Boss

​Po vojne prevádzku nezatvorili, aj naďalej vyrábala uniformy, tentokrát pre francúzsku armádu a Červený kríž. Po smrti Huga F. Bossa v roku 1948 prevzal vedenie podniku manžel jej dcéry Eugen Holy.

Produkcia spoločnosti rástla až do konca šesťdesiatych rokov a v roku 1953 vyrobila okrem uniforiem aj svoj prvý oblek. Továreň ale naďalej čelila finančným problémom a opäť bola na pokraji bankrotu, takže v roku 1969 prevzali jej vedenie vnuci Huga Bossa - Jochen a Uwe Holy, čo znamenalo úplne nový začiatok éry v histórii spoločnosti: značka Hugo Boss si začala kliesniť cestu k medzinárodnej sláve.

Vďaka súrodencom sa v 70. rokoch minulého storočia zameranie továrne postupne presunulo z výroby uniforiem na výrobu štýlových pánskych oblekov a športového oblečenia. Vďaka šikovnej zmene profilu, sa v 80. rokoch značka dostala do sveta medzinárodných módnych domov a v jej sortimente sa objavili pánske košele, kožené a pletené odevy. Hugo Boss sa čoskoro stala obľúbenou značkou yuppies.

Hugo Boss

​V roku 1993 sa cesty spoločnosti a rodiny Bossovcov rozdelili a otvorila sa nová kapitola v histórii značky, ktorá sa dostala do vlastníctva spoločnosti Marzzotto S.p.A. Zmena vlastníctva tiež viedla k zmene stratégie: k čoraz širšiemu sortimentu výrobkov pribudlo viacero podznačiek.

Okrem klasickej ponuky oblekov Boss Hugo Boss, bola pre mladšiu módnu cieľovú skupinu spustená ďalšia značka Hugo. Odvtedy sa na trhu ešte objavili sub brandy Boss Orange a Boss Green a Baldessarini pomenovaná podľa vedúceho dizajnéra talianskej spoločnosti a Boss Woman, pre štýlové podnikateľky.

Shutterstock

​Zmysel pre detail a sofistikované tvary spravili zo spoločnosti, aj napriek tieňom z minulosti, jednu z najznámejších značiek na trhu s pánskou módou, ktorá udržiava krok s aktuálnymi medzinárodnými trendmi. Dnes je Boss o štýlových a náročných oblekoch, parfumoch a luxusných doplnkoch.

Súvisiace články