Prečo ľudia vykupujú toaletný papier: Dôvod nie je praktický, ale psychologický

V súvislosti s opatreniami proti šíreniu koronavírusu dochádza k tomu, že si ľudia nakupujú zásoby. To je prirodzená vec, ktorá má ohľadom jedla a dezinfekčných prostriedkov celkom logické opodstatnenie. Ale prečo z obchodov mizne aj toaletný papier? To už moc zmysel nedáva.

Hoci sme opakovane uisťovaní, že sa distribúcia a predaj potravín nezastaví, dá sa "škrečkovanie" pochopiť. Ľudia napríklad len nechcú tak často chodiť za aktuálnej situácie na nákupy alebo byť v kontakte s doručovacími službami. A tak si nakúpia zásoby na niekoľko týždňov dopredu. Trvanlivé potraviny, zvlášť také, ktoré možno ľahko pripraviť, teda miznú z regálov v týchto časoch rýchlejšie a niet sa čomu diviť.

Rovnako tak neprekvapí zvýšený záujem o dezinfekčné prostriedky, respirátory a rúška. Zatiaľ čo u potravín sa spotreba iba odsunula (ľudia toho viac nezjedia, len nakupujú viac v predstihu), v prípade týchto produktov sa spotreba rapídne zvyšuje a nedostatok v obchodoch je logickým vyústením.

Lacný, veľký, nenahraditeľný

Ale prečo mizne aj toaletný papier? Koronavírusy nie sú sprevádzané hnačkami, takže vyššia spotreba nie je odôvodnená. Z hľadiska vytvárania zásob je to pritom komodita, ktorá aj v pomerne skromnej ​​zásobe vydrží týždne. Aj keby došla, nepredstavuje to v rade domácností žiadny problém - kde je záchod umiestnený v kúpeľni, tam sa dá riešiť očista vodou v štýle bidetu za pomoci sprchy. Napriek tomu toaletný papier mizne z obchodov a hocikto si ho nakupuje v obrovskom množstve do zásoby.

Táto problematika zaujala aj niektorých psychológov, ktorí prišli so zaujímavým vysvetlením. Stretáva sa tu totiž niekoľko psychologických javov:

  • Toaletný papier je vec dennej potreby, podvedome sa ním preto chceme v prípade krízy zásobiť.
  • Je to vec lacná, tak nám cena nebráni nakúpiť papiera viac, než skutočne potrebujeme.
  • Je to objemný tovar, takže sa regály v obchodoch už len pri mierne zvýšenom dopyte veľmi rýchlo vyprázdnia. To spôsobuje dojem veľmi žiadaného a pritom nedostatkového tovaru.
  • Pôsobí, že je nenahraditeľný. Keď v obchode chýba nejaká potravina, spravidla vám hneď napadne niekoľko alternatív, čo kúpiť iného. Výber ohľadom jedla je prirodzene pestrý. Toaletný papier síce principiálne môžu nahradiť kuchynské utierky či papierové vreckovky, ale to už je núdzová náhrada tej jedinej správnej veci, ktorú ste zvyknutí na daný účel používať.

Ak teda neprepukne epidémia sprevádzaná hnačkami, nie je dôvod k abnormálnemu zásobeniu toaletným papierom. Jedna rolka v bežnej rodine vystačí až na niekoľko dní a pri nákupe dvoch veľkých balení po ôsmich rolkách máte s istotou vystarané na mesiac dopredu. Ďalší nákup môžete teda uskutočniť s nákupom potravín, ktoré budete bezpochybne musieť dokupovať.

Zdroj: CNC