Spoločnosť Microsoft ho testovala v Japonsku, funguje vo viacerých smeroch.

Skončila päťtýždňová skúšobná doba, počas ktorej všetkých 2 300 zamestnancov spoločnosti Microsoft v Japonsku dostalo piatkovú dovolenku bez toho, aby im znížili ich plat alebo si museli vziať voľno. Okrem toho plánujú poskytnúť 100 tisíc jenov (cca 825 eur) na podporu zamestnancov a ich rodín na vzdelávanie a dovolenku.

Zamestnanci sa zavedeniu 4-dňového pracovného týždňa tešili a zvýšili svoju produktivitu.

„Pracujte menej, poriadne relaxujte a veľa sa učte. Pre pracovné prostredie je dôležité, aby dalo ľuďom pocítiť, že ich životy sú zmysluplné a majú veľký vplyv na ich zamestnanie. Chcel som, aby si zamestnanci vyskúšali, ako sa dá zvýšiť výkon za 20 percent kratší čas,“ uviedol Takuya Hirano, generálny riaditeľ spoločnosti Microsoft Japan.

Štvordňový pracovný týždeň prinútil zamestnancov, aby robili kratšie porady, prípadne vypustili menej dôležité. Viacerí pracovali z domu, aby ušetrili čas na cestu do práce. Celkovo stúpla produkcia o 39,9 percent. Okrem toho si ľudia brali o 25,4 percent menej dovoleniek, pravdepodobne im stačil trojdňový relax počas predĺženého víkendu.

Aj príroda ťaží zo skráteného pracovného času

Zamestnancom sa projekt páčil, zvýšila sa aj produkcia, ale zaujímavé je, že počas tejto doby sa spotrebovalo o 23,1 percent menej elektrickej energie a o 58,7 percent menej sa tlačilo.

Bez ohľadu na krásny výsledok máme isté pochybnosti, pretože japonská kolektivistická kultúra sa sústredí na spoločný cieľ a nie individuálny kariérny postup, ako u nás. Pravdepodobne tento proces nevnímajú tak, že budú menej pracovať, ale viac a za kratší čas. Koniec koncov finálny výsledok je pre nich stále nesmierne dôležitý.

Päťdňový pracovný týždeň je celosvetovým štandardom, zdá sa však, že každému vyhovuje skôr štvordňový, aspoň na základe doterajších experimentov. V spoločnosti Microsoft sa experiment pozdával 92 percentám pracovnej sily a jedna novozélandská spoločnosť tiež prešla minulý rok na štvordňový pracovný týždeň, čím zvýšili produkciu o ďalších 20 percent. Aj iní už skúšali podobné experimenty, väčšinou s pozitívnymi výsledkami.

Problémy však ostanú, pretože existuje mnoho odvetví, ktoré sa musia prispôsobovať klientom a obchodným partnerom na dennej báze. A netreba zabúdať ani na konkurenciu.