Nová štúdia zistila, že počúvanie hudby môže mať negatívny dopad na kreativitu. To je v rozpore s pomerne veľmi prezentovaným názorom, že hudba a kreatívna činnosť môžu ísť doslova ruka v ruke.

Podľa odborníkov z niekoľkých participujúcich univerzít bol negatívny dopad pustenej hudby zistený aj v prípadoch, kedy pesničky mali pozitívny vplyv na náladu testovaných osôb a poslucháčom sa páčili. Možno trochu prekvapivý bežný hluk na pozadí nemal rovnaké účinky.

Experiment so slovami

Hudobný podmaz často používajú študenti počas učenia sa, ale aj zamestnanci v práci - veľakrát v domnení, že podporuje ich aktivitu. Psychológovia ale na základe troch experimentov zistili, že tento zvyk môže mať kontraproduktívny dopad - namiesto, aby posilňoval kreativitu, aktívne ju narúša.

Počas prvého pokusu bola dobrovoľníkom pustená hudba s im neznámymi textami. V ďalšom experimente boli použité pesničky, ktorých texty testované osoby poznali. Tretia fáza spočívala v prehrávaní inštrumentálnych skladieb bez spievaných textov.

Účastníkom experimentu boli predkladané tri rôzne slová (napríklad šaty, ciferník a kvetina) a ich úlohou bolo nájsť slovo, s ktorým majú tieto tri niečo spoločné (v tomto prípade je možno odpoveď "slnko"). Išlo teda o testovanie verbálnej kreativity, potrebnej napríklad na písanie textov.

Rozdiely boli značné

Rozdiely medzi tými, ktorí úlohu riešili v tichom prostredí, a poslucháčmi hudby boli pomerne zásadné. Odborníci označujú vplyv hudobného podmazu doslova ako "značne narušujúci". Dr. Neil McLatchie z Lancaster University povedal: "Našli sme silné dôkazy o narušení výkonu pri hudbe, hrajúcej na pozadí, v porovnaní s tichým prostredím."

Zaujímavé je, že neboli zistené významné rozdiely pri testovaní v úplne tichej miestnosti a výsledky toho istého testu v bežnom ruchu univerzitnej knižnice. Vedci sú presvedčení, že je to preto, že šum knižnice je "ustáleným stavom", ktorý nepôsobí tak rušivo.

Závery teda popierajú populárny názor, že hudba zvyšuje kreativitu. Ukazujú, že hudba, bez ohľadu na prítomnosť sematického obsahu (teda s textami aj bez textov), sústavne narúša tvorivý výkon pri riešení problémov.

Hoci študovanie alebo tvorenie s hudbou na pozadí nemusí úplne zničiť schopnosť človeka myslieť kreatívne, výskum naznačuje, že bez muziky sa dajú dosiahnuť lepšie výsledky.

Zdroj: CNC