Opitý sa stavil, že pristane lietadlom na Manhattane: Zopakoval to, lebo mu neverili

Ak hovoríme o fantastických leteckých výkonoch v oblasti New Yorku, pravdepodobne viacerým napadne prípad Chesleyho Sullenbergera, keď núdzovo pristál v roku 2009 s lietadlom Airbus A320 v Hudsone. Pritom pred viac než päťdesiatimi rokmi predviedol Thomas Fitzpatrick oveľa ťažší výkon, navyše dvakrát.

Po popíjaní, potme, bez rádiového spojenia a osvetlenia pristál s lietadlom v jednej z úzkych ulíc Manhattanu. Všetko kvôli stávke.

Nadránom 30. septembra 1956 popíjal v jednej z newyorských krčiem na Manhattane 26-ročný Fitzpatrick, ktorý sa so svojimi kumpánmi stavil, že sa za 15 minút dostane z New Jersey do Manhattanu. Z leteckej školy v Teterborough si vzal jedno lietadlo, odštartoval s ním z neosvetlenej dráhy a bez rádiového spojenia odletel späť na Manhattan. Tam, podľa svedkov, chcel pristáť na školskom futbalovom ihrisku. Keďže nebolo osvetlené, nakoniec pristál s lietadlom na St. Nicholas Avenue. To všetko bez poškodenia pouličného osvetlenia alebo zaparkovaných vozidiel.

Zdroj: Wikimedia

​Fitzpatrick nakoniec z krádeže stroja obvinený nebol - majiteľ ho nenahlásil, pretože bol ohromený jeho schopnosťami - a preto bol potrestaný pokutou 100 dolárov za porušenie zákazu pristávania s lietadlom na uliciach New Yorku.

Barman, ešte raz to isté!

Vtedajšia tlač označila Fitzpatrika za nebojácneho junáka. Ten prišiel o dva roky neskôr s novým dobrodružstvom. Počas ďalšej prehýrenej noci mu niekto neuveril jeho príbeh o tom, že pristál s malým lietadlom na jednej z newyorských ulíc. Fitzpatrick oprášil svoj osvedčený recept, odišiel do leteckej školy v Teterborough, ukradol jedno lietadlo a odletel s ním späť na Manhattan, takmer dva roky po predchádzajúcom predstavení - 4. októbra 1958 o jednej hodine rannej.

Zdroj: Wikimedia

​​Tentokrát pristál na rohu Amsterdamu a 187 ulice, ktorá bola taká úzka, že dav si ráno myslel, že lietadlo tam dotiahol nákladným automobilom. Tlač Fitzpatrika oslavovala aj po druhýkrát, ale súd už taký nadšený nebol a na polroka ho poslal do väzenia. Na otázku, prečo absolvoval toto letecké dobrodružstvo druhýkrát, odpovedal:

Za všetko môže ten prekliaty alkohol!

O Fitzpatrickovi sa nedá práve tvrdiť, že by bol okrem týchto dvoch pristátí doma sediaci typ. Počas druhej svetovej vojny slúžil ako člen námornej pechoty v Tichomorí, kde sa k ozbrojeným silám dostal v neskoršej fáze vojny, keď klamal o svojom veku, aby ho odviedli. Neskôr bojoval ako vojak v kórejskej vojne, v ktorej bol pre svoje hrdinstvo vyznamenaný za statočnosť a získal striebornú hviezdu a fialové srdce za záchranu viacerých svojich spolubojovníkov.

Lietať sa naučil ešte v civile. Pracoval ako opravár parných kotlov a mechanik lietadiel v leteckej škole v Teterborough, odkiaľ ukradol oba stroje a kde absolvoval letecký kurz. Získal dokonca leteckú licenciu, ale tú mu po jednom lete pozastavili a neskôr už nechcel lietať.

Ešte počas jeho života po ňom pomenovali koktejl Late Night Flight (Neskorý nočný let). Fitzpatrick zomrel v roku 2009 vo veku 79 rokov.

Prst na spúšti: Prvý pištoľový súboj na Divokom západe

Najstarším filmovým klišé klasických westernov sú pištoľové súboje kovbojov. Iba ťažko nájdete v tomto žánri titul, v ktorom by sa nevyskytla podobná scéna. Boli ale na Divokom západe podobné vyrovnávania účtov na dennom poriadku? Divoký západ 19. storočia. Proti sebe na opustenej ulici stoja dvaja kovboji. Dobrák a zloduch.