Legendárny testovací pilot Hiromu Naruse: Ladil aj športiak, v ktorom nakoniec zomrel

Hiromu Naruse bol brilantným vodičom, ktorý pre japonskú značku naladil celý rad modelov, vrátane športiaku LFA.

Toyota sa preslávila spoľahlivými a odolnými autami, ktoré užívajú masy vodičov. Okrem bežných masoviek ale dokázala Toyota ponúknuť aj autá pre radosť a ani tých nebolo málo. Vrcholom športového snaženia sa stal superšport jej luxusnej divízie Lexus, model LFA. Ten svojimi výkonmi, cenou i technikou môže smelo konkurovať najlepším modelom značiek Ferrari, Porsche či Lamborghini.

Ani nie dve míle

U športového vozidla, nehovoriac u superšportiaku, je ladenie techniky z pohľadu zabezpečenia najlepších jazdných vlastností snáď ešte dôležitejšie než u bežného vozidla. Nielen v prípade vozidla Lexus LFA zohral veľmi dôležitú úlohu práve Hiromu Naruse, muž, ktorý bol s ladením vozidiel značky Toyota spätý desiatky rokov. Stal sa najuznávanejším testovacím jazdcom značiek Toyota a Lexus, ktorý odjazdil viac kôl na severnej slučke nemeckého Nürburgringu ako ktorýkoľvek iný Japonec.

Po dlhých 47 rokoch, ktoré u Toyoty a Lexusu strávil spolu so svojím tímom ladičov, sa vo svojich 67 rokoch chcel vrátiť späť ku konštruovaniu automobilov. Hoci testovanie áut obyčajne prebieha tak, že vo vozidle sedia dvaja ľudia, tentokrát sa Naruse rozhodol, že pôjde so žltým LFA vzácnej edície Nürburgring edition sólo. Jazda bola krátka, necelé dve míle, navyše Naruse túto cestu veľmi dobre poznal, veď po nej išiel v minulosti nespočetnekrát. Nasadil si helmu na svoje biele vlasy, stiahol okno a vyrazil ... 

K tragickej nehode došlo v tiahlej ľavotočivej zákrute cesty číslo 410 v blízkosti vývojového centra značky Lexus pri okruhu Nürburgring. Žlté LFA riadené Narusem sa čelne stretlo s fialovým BMW radu 3 E90. V ňom údajne sedeli dvaja testovací jazdci. Obaja podľa dostupných zdrojov nehodu na rozdiel od slávneho jazdcu Lexusu prežili. Jeden z nich však skončil v nemocnici v kritickom stave.

Od roku 1963

Hiromu Naruse Hiromu Naruse Zdroj: Wikimedia
"Bol to vodičský doktor,"

vyhlásil krátko po nehode zdrvený Yoshinobu Katsumata, ďalší z testovacích jazdcov Lexusu a blízky priateľ Naruseho.

Hiromu prišiel k Toyote v roku 1963 ako dočasne pôsobiaci mechanik. Bolo to v čase konjunktúry japonského motoristického športu. Začínal ako člen vývojového oddelenia číslo 7, ktoré sa venovalo práve príprave automobilov na preteky. V polovici 60. rokov stvoril tento tím napríklad dodnes úžasný automobil Toyota 2000 GT.

V roku 1973 bolo oddelenie číslo 7 rozpustené a jednotliví členovia rozptýlení medzi iné divízie značky. Naruse sa vtedy dostal do centra samotného vývoja vozidiel tejto značky. A práve tu sa začala jeho hviezdna kariéra zakončená tragickou smrťou.

Zdroj: CNC