Polojasno
13°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Neuhádnete, kde našli TENTO chýbajúci exemplár múzea Porsche
Zdielať na
Tech

Neuhádnete, kde našli TENTO chýbajúci exemplár múzea Porsche

Zdroj: Car Throttle

V oficiálnom múzeu Porsche, v nemeckom Zuffenhausene, sa nachádza viac ako osemdesiat automobilov, ktoré pripomínajú históriu značky. Z legendárnych modelov ale chýbal jeden kus: pôvodné Porsche 911, ktoré prezývali 901-kou.

Pre spoločnosť Porsche je zachovávanie tradícií dôležité. V ich múzeu, sa nachádza z každého vyrobeného modelu jeden ukážkový exemplár. Ba čo viac, niektoré kusy sú vyrobené špeciálne pre tento účel a neboli nikdy určené na predaj. Napríklad model 911, ktorý bol milióntym vyrobeným kusom.

Z legendárneho športového automobilu bolo v prvom roku vyrobených 235 kusov, z ktorých sa 82 stále predávalo pod označením 901. Zvyšok sa už predával pod označením 911. Výsledkom je, že 901 sú dnes skutočnou raritou.

Pred dvoma rokmi našli v jednej nemeckej stodole niečo zaujímavé. Majiteľ kúpil auto pred desaťročiami a dlhé roky si ho užíval, potom sa oženil a prišli deti, takže Porsche sa pomaly vytratilo zo zoznamu jeho priorít. Neskôr, ku nemu pribudla ďalšia 911-ka, ktorú začal zberateľ rekonštruovať, ale nikdy svoju prácu nedokončil.

Príbeh má šťastný koniec, pretože na základe tipu ho vypátral  jeden televízny štáb.

„Na staré Porsche sme vždy veľmi zvedaví,“

– hovorí Otto Schulte, moderátor relácie Der Trödeltrupp – Das Geld liegt im Keller (Peniaze sa povaľujú v pivnici). 

„Zo začiatku sme ani netušili, že ide o takýto vzácny exemplár, ale po dlhšom skúmaní vyšlo najavo, že vozidlo stojí aj v takomto stave obrovskú čiastku“.

Keďže mali k dispozícii číslo podvozku, dokumenty vozidla a pôvodný motor, do príbehu vtiahli aj špecialistov z múzea Porsche.

„Keď počas rozhovoru zaznelo sériové číslo 300 157, okamžite mi svitlo,“

– hovorí Alexander Klein, vedúci múzea, ktorý ma na starosti vozidlá.

„Je to číslo podvozku 911-ky, ktorú sme v roku 1964 vyrábali ako 901-ky.“

O jedenásť dní neskôr navštívili dvaja odborníci skrýšu, ktorá bola predtým hospodárskou budovou. Najprv našli v poškodenom stave Porsche 911 L zlatej farby z roku 1968 a úplne vzadu, na samom konci stodoly červenú 911-ku. Chýbali jej oba blatníky a veľkú časť zožrala hrdza. Okrem prístrojovej dosky bol interiér kompletne zničený, brzdy skorodované a motor v podobnom žalostnom stave.

Pôvodné číslo podvozku bolo nepochybným dôkazom, že dlhoročný sen zamestnancov múzea sa splnil: nájdený exemplár je skutočne legendárnym kusom Porsche 911 z roku 1964.

Aby mohli majiteľovi urobiť adekvátnu cenovú ponuku, museli vozidlá dopraviť do Zuffenhausenu, kde sa po testoch dvaja nezávislí experti zhodli na finálnej sume. Tá prekonala všetky očakávania majiteľa. Porsche mu zaplatilo 107 tisíc eur za červenú 911-ku a ďalších 14 500 eur za zlatú 911 L. Tej sa ani nedotkli a ponechali ju v pôvodnom stave, neumytú-  ako živú historickú spomienku.

Počas kontroly stavu sa ukázalo, že motor a prevodovka už nie sú originálne, ale typovo príbuzné, karoséria a podvozok boli na mnohých miestach skorodované a nepoužiteľné. Našli sa ale body, ktoré sa dali zachrániť, z nich niektoré boli skutočne cenné tým, že boli typické pre túto prvotnú sériu. Napríklad, kožená manžeta okolo prevodovky, ktorá bola v tejto podobe montovaná len do 901-iek.

Testy priniesli aj pre skúsených odborníkov veľa otázok a horúcich chvíľ. Pod sedadlami našli dva obdĺžnikové prvky, o ktorých sa dlho nevedelo, k čomu slúžia. Vysvitlo, že sú to pomôcky na zvýšenie sedadiel. Tým ale záhady spojené s interiérom zďaleka neskončili.

Spolu s autami dorazili aj dve truhlice, v ktorých boli okrem množstva súčiastok aj dve kompletné sedadlá, o ktorých sa domnievali že patria 57. modelu. Chrbát opierky ale pozostával z piatich vertikálnych pásov, kým originálna opierka v 901 bola rozdelená na šesť pásov. Na základe toho usúdili, že sedadlá nie sú pôvodné. Aké veľké bolo ich prekvapenie, keď neskôr zistili, že sedadlá patria zlatému modelu z roku 1968, ktoré spolu s červeným odkúpili od bývalého majiteľa.

​Samozrejme, prerábanie začalo kompletnou opatrnou demontážou. Každá časť, ktorá sa už nedala zachrániť, bola nesmierne dôležitá, keďže slúžila ako vzor pri opätovnej výrobe chýbajúcich častí. Prázdna karoséria (respektíve jej zvyšky) bola ponorená do chemického kúpeľa, aby ju zbavili hrdze a stôp po predchádzajúcom brúsení. Chemický proces je oveľa jemnejší ako mechanická procedúra (napr. pieskovanie) a tu záležalo doslova na každom štvorcovom centimetri.

Skelet 57. modelu, sa zdal byť neporušený a pri začiatku renovácie, na ňom nenašli stopy po starších opravách a zvaroch. Viac ako polovica, sa dala považovať za udržateľnú - čo bol lepší výsledok, než predpokladali. Klampiari na ňom pracovali približne 12 mesiacov. Tam, kde to bolo potrebné, kopírovali prvky z pôvodnej kostry 911-ky z roku 1965, ale na mnohých miestach museli chýbajúce diely samostatne vyrobiť.

Obnovovacie práce miestami dospeli do fázy, v ktorej sa aj napriek maximálnej snahe museli hľadať kompromisy. Z obavy pred koróziou vozidla, prešiel model elektrolytickou povrchovou úpravou, rovnakou akú používajú súčasné športové vozidlá. Aj pôvodnú syntetickú farbu nahradili modernou, ekologicky šetrnou alternatívou. Šesťvalcový motor opravili v dielni Porsche Classic za 120 hodín, čiastočne s novými a zrekonštruovanými dielmi na jar roku 2017. Po dôkladnej kontrole dostal certifikát „použiteľný“.

Počas rekonštrukčných prác, sa dbalo aj na tie najmenšie detaily. Niekedy bola potrebná aj veľká dávka šťastia na obnovenie pôvodného stavu. Napríklad pri riešení otázky, akými skrutkami boli pripevnené originálne kryty smeroviek. Pri odstraňovaní strešného čalúnenia odbornícii zistili, že vzor originálnej textílie je štvorcový, kým u neskorších modelov je v tvare diamantu. Nástroj, s ktorým sa vyrábal štvorcový vzor, prežil v jednom z bývalých skladov továrne a tak sa dal použiť na vytvorenie nového čalúnenia, ktoré bolo úplne identické s pôvodným modelom.

​V lete roku 2017, takmer tri roky po objavení, sa model 57. vrátil do fázy, o ktorej sa v automobilovom priemysle hovorí ako o udomácnení: do auta namontovali zrekonštruovaný šesťvalcový motor.

Po niekoľkých ďalších renováciách a skúšobných jazdách, začal model 57. žiť svoj nový život. Tentokrát za múrmi múzea Porsche, kde konečne doplnil zbierku továrne.

Súvisiace články