Jazdíte v tme? 10 pravidiel, ako šoférovať bezpečne

Jazda v noci má svoje špecifiká. Vodič by si kvôli tme mal rozhodne upraviť svoj jazdný štýl.

Denného svetla je stále menej, čo je po nedávnej zmene času ešte výraznejšie. Väčšina vodičov sa tak z práce vracia až za tmy.

Vodiči by si na jazdu v noci mali dávať väčší pozor aj preto, že je podľa štatistík výrazne nebezpečnejšia než jazda počas dňa. Hoci európski šoféri v noci prejdú len asi pätinu z celkového počtu najazdených kilometrov, stane sa za tmy a šera skoro polovica všetkých vážnych dopravných nehôd. Z tohto dôvodu sa oplatí dodržiavať 10 nasledujúcich pravidiel:

1. Dávajte pozor na svetlá

Základnou poučkou pri jazde v tme je vidieť a byť videný. Preto by si vodič mal pred zimou skontrolovať, či mu všetky svetlá riadne svietia, a to vrátane osvetlenia poznávacej značky. A keďže je u halogénov povinné mať v aute aj náhradnú sadu žiaroviek, skontrolujte, že ju so sebou skutočne vozíte. Diaľkové svetlá sa síce pri jazde v tme hodia, lenže oprotiidúcich vodičov oslepujú. Preto ich vypínajte včas, keď sa oproti vám alebo pred vami objaví nejaké auto. To platí aj pre hmlovky, pokiaľ práve nie je hmla. S osvetlením súvisí aj fakt, že by si šoféri mali správne nastaviť sklon svetiel podľa aktuálneho zaťaženia, aby nesvietili do neba a vodičom do očí.

2. Myslite na denné svietenie

Vďaka povinnému svieteniu aj cez deň sa už síce neobjavujú tak často autá s úplne zhasnutými svetlami, ktorých šoféri kedysi argumentovali tým, že oni sami vidia, a tak svietiť nepotrebujú, lenže ani denné svietenie nie je všemocné. Veľká časť moderných áut je síce vybavená svetelným senzorom zapínajúcim stretávacie svetlá za šera, lenže ten nie vždy funguje spoľahlivo alebo ho šoféri dokonca vypínajú. Zvlášť za šera je taký automobil doslova neviditeľný. Jeho šofér si totiž neuvedomuje, že vpredu mu síce svietia diódy, vzadu ale nie. Zozadu je také auto za šera razom ľahko prehliadnuteľné, zvlášť pokiaľ má šedú farbu.

3. Myslite aj na vnútorné osvetlenie

Vodič za tmy musí byť viditeľný a musí byť vidieť. Práve videnie môžu ovplyvňovať aj mnohé prvky v interiéry. Predtým stačilo stlmiť len podsvietenie jednotlivých ovládačov, dnešný trend veľkých obrazoviek multimediálnych systémov ale znamená, že sa vodiči musia zamerať aj na ne. Našťastie je väčšina z nich vybavená nočným módom, ktorý jas stlmí, prípadne upraví grafiku do tmavých farieb, aby displej vodičov neoslepoval. Rozhodne na toto nastavenie myslite a za tmy ho zapínajte. A dávajte pozor aj na vnútorné osvetlenie, výhľad von môže obmedzovať lampička nad spolujazdcom, ktorý si chce za jazdy čítať. Ako vodič nemyslite na jeho pohodlie, ale na svoje a osvetlenie nechce vypnúť.

4. Očistite si čelné sklo

Čisté čelné a bočné sklá sú nutnosť aj počas dňa, lenže za tmy sú ešte dôležitejšie. V noci sa totiž môže ukázať, že okno na prvý pohľad čisté je v skutočnosti olepené a dobré by bolo ho utrieť. Len neutierajte čelné sklo rukou, ale handričkou alebo napríklad novinami. Len tak zistíte, že sa na ňom neostanú mapy prstov, cez ktoré môžete byť svetlami oprotiidúceho auta oslepení. Hrozba oslepenia platí špeciálne pre nočnú jazdu počas dažďa - preto včas zapnite stierače a nečakajte napríklad na chvíľu, kedy to vás urobí automatika. Cez mokré sklo toho veľa neuvidíte a svetelné záblesky sa budú odrážať všetkými smermi.

5. Rôzni asistenti nie sú bezchybní

Moderné automobily už síce ponúkajú mnohých bezpečnostných asistentov uľahčujúcich jazdu v tme ako automatické prepínanie diaľkových svetlometov alebo nočné videnie, myslite na to, že títo pomocníci nie sú bezchybní. Zvlášť u automatického prepínia diaľkových svetiel si často všímame, že automobil nereaguje na oprotiidúce autá a diaľkové svetlá stlmuje neskôr alebo dokonca vôbec. Preto je nutné byť v strehu a prípadne vypínať diaľkové svetlá ručne. Oprotiidúci vodiči vám za to iste poďakujú. Bohužiaľ, obľuba SUV je v tomto smere problém, pretože ich vysoko umiestnené svetlomety veľakrát oslepujú vodičov menších áut aj v čase, kedy majú skutočne zapnuté len stretávacie svetlá.

6. Vyhnite sa oslepeniu

Oslepenie, to je patrne najväčšie nebezpečenstvo jazdy za tmy. V takomto prípade podvedome privriete alebo dokonca zatvoríte oči, následkom čoho môžete prehliadnuť brzdiace auto pred sebou alebo chodca. Čiastočne sa dá predísť aj oslepeniu od oprotiidúcich áut. Nehľaďte preto len na jeden bod pred sebou, ale aj do okolia, zmena pohľadu zároveň neunavuje tak veľmi oči. Keď potom idú autá oproti vám, nehľaďte im do svetiel, ale ku krajnici na svojej strane cesty, aby ste oslepeniu predišli. Oslepenie od áut za vami vyriešte sklopením zrkadielok, u moderných áut je, samozrejme, ideálne riešenie ich automatické stmievanie.

7. Udržujte bezpečnú vzdialenosť

Hoci mnoho vodičov tvrdí, že za tmy dobre vidí, pravdou je, že v noci je skrátka vidieť horšie ako počas dňa. Dosvietenie moderných svetlometov síce býva veľmi dobré, dennému svetlu sa ale nemôže vyrovnať, a to ani v prípade diaľkového svietenia. O to dôležitejšie je pri jazde v tme nutné udržiavať bezpečnú vzdialenosť, za tmy sa totiž vzdialenosť horšie odhaduje, a tak sa zo zavesenia sa na auto pred sebou môže stať nepríjemná situácia. Pretekári sa síce počas nočných pretekov na trati orientujú podľa brzdových svetiel áut jazdcov pred sebou, na normálnej ceste sa ale na to veľmi spoliehať nedá, a tak myslite aj na to, že tá zákruta pred vami môže byť prudšia, než sa zdá. Riešením je síce "skenovanie" priestoru pred sebou presvetľovaním diaľkovými svetlami, u tohto spôsobu ale opäť myslite na oslepenie okolitých šoférov.

8. Dávajte pozor na zver a chodcov

Už aj chodci musia na sebe nosiť viditeľné reflexné prvky, no nie každý túto povinnosť dodržiava. Preto predvídajte a nielen v okolí obcí myslite na to, že môžete takéhoto neosvetleného chodca stretnúť. A čo viac, zvlášť v okolí lesov vám do cesty môže vstúpiť aj divoká zver, ktorá reflexné prvky mať určite nebude. Niekde to síce riešia rôzne plašiace systémy, tie ale nie vždy musia zafungovať. Preto nehľaďte len na cestu pred sebou, ale tiež do jej strán, či niekde vedľa nej nečíha nejaké zviera, ktoré sa chystá vstúpiť na vozovku. Prípadne na neho upozornite aj ostatných šoférov, či už výstražnými svetlami alebo prebliknutím diaľkovými svetlami. Myslite tiež na to, že zver môže prebiehať cestu v skupine, za jednou srnou môžu bežať ďalšie, prípadne že sa môže na ceste zastaviť, a to v dôsledku zmätenia svetlami áut.

9. Spomaľte

Cesty síce v noci bývajú voľnejšie, práve pre zhoršený odhad a hrozbu "neviditeľnej" prekážky by ale vodiči mali skôr spomaliť než zrýchliť. Mnohí odborníci odporúčajú ísť maximálne tak rýchlo, aby vodič bol schopný zastaviť na vzdialenosť, do ktorej dovidí. Toto nepísané pravidlo ale aj pri moderných autách znamená ísť maximálne tak rýchlosťou 70 až 80 kilometrov za hodinu, čo málokto dodržiava. Jazdný štýl a rýchlosť upravte, a to aj na dobre známych alebo počas dňa prehľadných trasách. Za zákrutou na vás môže číhať nebezpečenstvo, ktoré by ste za denného svetla včas videli, za tmy ale naň nedovidíte.

10. Myslite na prestávky

Oči vodiča sú v noci kvôli tme viac namáhané než počas dňa, čo znamená, že sa rýchlo unavujú. Únava následne môže viesť k spomaleniu reakčnej doby jazdcu a jeho nepozornosti, čo zvyšuje nebezpečenstvo nejakej nehody. Preto by vodiči počas jazdy v tme mali ešte častejšie myslieť na pravidelné prestávky, a to najmä pri jazde, ktorá trvá niekoľko hodín.

Zdroj: CNC