Prehnali ste to s alkoholom? Vieme, čo vám môže a nemusí pomôcť

A máme tu Nový rok. Ak ste rozlúčku s tým starým opäť prehnali a sotva vládzete otvoriť oči, nemáme pre vás dobrú správu. Nie všetky z osvedčených metód vás postavia späť na nohy.

Každoročne sa na internete objavujú zaručene osvedčené návody, ktoré vám radia, ako poraziť opicu a urobiť si "deň po" krajším. Nie všetky sú prospešné. Prečítajte si, či skutočne proti opici pomáhajú káva, mastné raňajky alebo pivo.

Všeliek neexistuje

V prvom rade si je treba uvedomiť, že neexistuje žiadny univerzálny všeliek na to, aby vaša nevoľnosť, potenie sa, stiahnutý žalúdok, neznesiteľná bolesť hlavy, či zrýchlenie srdcového rytmu zmizli šibnutím čarovného prútika. Metabolizmus každého z nás je individuálny a čo môže pomôcť jednému, nemusí byť druhému vôbec prospešné.

A aj keď je opica celkom bežný jav, z vedeckého hľadiska vieme len veľmi málo o tom, prečo každý jeden organizmus reaguje úplne odlišne na prítomnosť alkoholu v tele.

Zdroj: tumblr

Všetko závisí od veku a toho, čo sme pili

Doterajšie výsledky vedeckých výskumov tvrdia, že vašu opicu ovplyvňujú dva základné faktory: váš vek a aký druh alkoholu ste konzumovali.

Poznáte to, ak by ste mali dnes ešte raz absolvovať polovicu vašich jázd, ktorými ste pravidelne trávili každý víkend vášho študijného obdobia, asi by ste si už tento článok nečítali. Potvrdí vám to nejedna laboratórna krysa, na ktorých sa tieto výskumy testovali a dokázali, že dospelé jedince znášajú alkohol oveľa horšie.

Druhým nezanedbateľným faktorom je, aký druh alkoholu ste presne konzumovali. Ak ste pili farebný alkohol (whiskey, brandy alebo červené víno), je pravdepodobnosť väčšej opice na druhý deň vyššia ako u tzv. svetlého alkoholu (pálenka, gin alebo vodka).

Zdroj: shutterstock

A čo teda pomáha?

Áno, po boji je každý generál, ale jedna vec je stopercentne istá: čím menej alkoholu pijete – tým lepšie vám bude. Ak to včera nevyšlo, bude to dobrým mementom do budúcna. Stačí si pamätať, že počas pitia alkoholu je vhodné piť, čo najviac vody alebo iných nealko nápojov, predídete tým dehydratácii. Pomáha tiež, ak niečo pri pití alkoholu aj niečo zjete.

Pozrime sa teda na niektoré z návodov, ktoré by vám mali proti opici pomôcť, ale nemusia:

1. Mastné raňajky

Zdroj: shutterstock

Aj keď viacerí „znalci“ dávajú ruku do ohňa za tento všeliek proti opici, neexistuje žiadny vedecký dôkaz, že vám praženica so slaninou, chlieb vo vajíčku alebo vyprážaný rezeň so zemiakmi pomôžu. Rada odborníkov znie: ak aj ste schopní niečo ráno zjesť, dajte si len niečo ľahšie a pite k jedlu veľké množstvo vody. Najväčším problémom mastných jedál totiž je, že iba ďalej dráždia váš žalúdok.

2. Metóda „Klin-klinom“

Zdroj: shutterstock

Možno znie lákavo dať si ráno jeden „vyprošťovák“, či už vo forme piva alebo pálenky, odborníci tvrdia, že nie je dobré štartovať druhý deň pomocou alkoholu. A to preto, že problém s opicou vôbec nevyriešime, iba oddialime. Náš organizmus sa práve snaží zbaviť zostatkových toxických látok, takže ho nevystavujme ďalšej výzve.

3. Čarovné tabletky

Zdroj: shutterstock

Aj keď sú stále poruke, skúste svoju opicu pretrpieť. Lieky ešte viac podráždia váš žalúdok a sú mimoriadne nepriaznivé na vašu žalúdočnú sliznicu. Zostatkový alkohol posilňuje vplyv negatívnych účinkov liekov, ktoré poškodzujú vašu pečeň.

Vašim najväčším problémom je totiž dehydratácia organizmu a strata vitamínov A, B (predovšetkým B6) a C a nahromadenie acetaldehydu v organizme.

Ak si už naozaj chcete vziať liek, vezmite si vitamín B6 alebo iný multivitamínový prípravok, pomocou ktorého nahradíte stratené vitamíny. Banány, ako bohatý zdroj vitamínov B a prírodného cukru - fruktózy, sú ľahko stráviteľnou potravou. Ideálne je jesť banány pred pitím, pred spaním a aj ráno po zobudení.

4. Káva 

Zdroj: shutterstock

Ak pijete pravidelne kávu, skúste ju dnes vynechať. Dráždi žalúdočnú sliznicu, zvyšuje tvorbu kyseliny, zužuje cievy a má močopudný účinok, čiže skôr škodí, ako pomáha.

Odporúčame!

Nie príliš namáhavé cvičenie na čerstvom vzduchu. Šport zlepšuje krvný obeh a napomáha vylučovaniu toxínov z vášho organizmu, hlavne nepreháňať! Sauna sa vyslovene neodporúča, pre celkovú dehydratáciu organizmu. Pite veľa vody, jedzte, spite a dopĺňajte vitamíny. 100%-ná paradajková šťava robí zázraky.