Ako poznačí COVID-19 módny priemysel
The Business of Fashion je celosvetovo uznávaná autorita v poskytovaní analytických údajov o módnom priemysle. Spolu s McKinsey & Company nedávno publikovali štúdiu o výskume dopadu koronavírusu na priemysel hodný 2,5 miliárd dolárov.
Plánované biznis stratégie na rok 2020 sú odrazu úplne nepoužiteľné a potrebujú zmenu. „Trvanie pandémie aj jej rozsiahle následky ostávajú neznáme. Už teraz je však jasné, že módny priemysel je len na začiatku svojho boja o prežitie“, sú slová z úvodu štúdie.
Prejdime k číslam
Pokiaľ obchody ostanú zatvorené v dôsledku karantény po dobu dvoch mesiacov, štúdia odhaduje, že až 80 percent registrovaných módnych firiem v Európe a Severnej Amerike sa dostane do finančných ťažkostí. „Analýza zistila, že 56 percent globálnych módnych firiem za rok 2018 nezarobila náklady kapitálu, očakávame, že sa veľký počet svetových módnych firiem dostane do bankrotu za 12 až 18 mesiacov.“
Predpoveď naďalej udáva, že výnos z predaja oblečenia a obuvi klesne o 30 percent za rok 2020 a výnos z predaja luxusných výrobkov (luxusné značky a doplnky, hodinky, šperky a kozmetika) klesne ešte o ďalších 10 percent viac. Tieto čísla odrážajú, že módne produkty nie sú esenciálnym tovarom a bohatí zákazníci prestali cestovať a nakupovať.
Výsledky štúdie v praxi ovplyvnia každého zamestnanca módneho priemyslu, od návrhárov na západe až po pracovníkov vo výrobniach v rozvojových krajinách. Kto na tom bude najhoršie? Jednoznačne šičky v Bangladéši, Kambodži, Hondurase či Indii, pre ktoré strata práce môže veľmi reálne vyústiť až do strát na životoch. Títo pracovníci sú väčšinou ženy z veľmi chudobných oblastí, ktorých plat sa pohybuje v tak nízkych číslach ako 100 dolárov mesačne.
Z takýchto nízkych a neférových platov je pre šičky ťažké prežiť, nieto ešte šetriť na horšie časy. A tie práve nastali. Marcové výplaty boli posledné peniaze, ktoré mnohé zamestnankyne naposledy videli. Kým na západe módne firmy či štát vyplácajú časť peňazí zamestnancom, ktorí prišli v dôsledku pandémie o príjem, na východe to neplatí. Na kľúčových pracovníkov módne firmy akoby úplne zabudli a rušia už objednané zákazky bez kompenzácie či pokrytia ceny zaplatených materiálov.
Aké sú prognózy do budúcna?
Očakáva sa, že my – konzumenti, uprednostníme v budúcnosti kvalitnejšie a trvácnejšie produkty pred lacnou módou. Aktivisti neustále bojujú za zlepšenie podmienok a férový príjem pre ľudí, ktoré naše oblečenie vyrábajú. A čo sa týka samotných módnych značiek – toto je ten pravý čas zamyslieť sa, ako prejsť na udržateľnejší systém výroby, minimalizovať jeho dopad na životné prostredie a postarať sa o ľudí, ktorý jeho produkty nielen navrhujú, ale hlavne vyrábajú.
Na jednej strane spôsobil koronavírus finančnú krízu, na druhej strane mnohým otvoril oči. Kľúč k budúcemu úspechu po skončení karantény tej či onej módnej značky spočíva v transparentnosti výroby. Svet si zapamätá, kto sa správal zodpovedne a ľudia s rozvahou vyberú, ktorú značku budú na svojom oblečení nosiť.