Pamätáte sa na film Návrat do budúcnosti z roku 1985? Režisér Robert Zemeckis sa v ňom pokúsil odhadnúť, ako bude vyzerať oblečenie o tri dekády dopredu. V dnešnom článku sa pokúsime o niečo podobné.

Samozaväzovacie tenisky, vyhrievané bundy či okuliare premietajúce virtuálnu realitu už nie sú vzdialenou víziou na tridsať rokov dopredu, ale prítomnosťou. Zemeckis sa teda vo svojom kultovom filme až tak nemýlil. Ako sme v úvode sľúbili, dnes vám predstavíme päť módnych predpovedí na dekádu dopredu.

Oblek sa bude nosiť ako tepláková súprava

V posledných piatich rokoch vídame obleky a kravaty v kancelárskom prostredí stále menej a menej, záujem o tento štýlový druh oblečenia ale nevymizol, len sa zmenil. Čoraz viac mužov si vyberá voľný oblek ako štýlový a pohodlný outfit na víkend a podľa návrhárov sa tento trend v budúcnosti rozšíri.

Umelá inteligencia sa postará o váš stajling

Viceprezident pre módnu sekciu online portálu Amazon John Boumphrey predpovedá zvýšený záujem o stajlingové služby založené na algoritmoch. Príkladom je nová aplikácia StyleSnap od Amazonu, ktorá na základe nahranej fotky užívateľom automaticky vyhľadá inšpiratívne outfity v rovnakom štýle. Ďalšia aplikácia The Drop prepojí užívateľov s populárnymi návrhármi na Instagrame a dá im možnosť zakúpenia ich limitovaných kolekcií.

Virtuálna realita a inteligentné oblečenie

Ostaňme ešte chvíľku pri technológií – o 10 rokov by mal byť každý schopný navrhnúť si vlastné oblečenie použitím virtuálnej reality. Minimálne tí z nás, ktorí sa na to odvážia. Virtuálna realita a 3D tlač by sa mali tiež postarať o to, aby bolo naše oblečenie viac „inteligentné“ – pokrývajúc individuálne potreby nielen na vyhrievanie, nabíjanie telefónu, zabudovaného mikrofónu, ale aj zmenu svojej funkcie v závislosti od pohybu nositeľa. A to znie naozaj luxusne!

Transparentná výroba

Predaj a výroba lacnej módy a oblečenia s krátkou životnosťou naďalej stúpa, na druhej strane narastá aj osveta ohľadom toho, aký katastrofálny dopad na životné prostredie má takáto móda, nehovoriac o životných podmienkach vykorisťovaných pracovníkov v rozvojových krajinách. Naša planéta nám dáva pocítiť, že tento trend nie je udržateľný a začínajú si to uvedomovať aj módne značky. Predpoveďou do nasledujúceho desaťročia je prechod značiek na ekologickejšie a etickejšie hodnoty spolu s transparentnosťou výroby.

Kupujúci sami určia cenu tovaru

Podľa riaditeľa StockX pre európsky trh Dereka Morrisona, v budúcnosti kupujúci sami určia cenu oblečenia, minimálne čo sa týka streetwearu. StockX je online burza, ktorej obchodný artikel tvoria limitované edície tenisiek, hodiniek, kabeliek a street oblečenia. Predaj prebieha formou online aukcie a v októbri minulého roka StockX použila svoju platformu pre určenie ceny troch typov Adidas tenisiek. Užívateľov sa priamo opýtali, koľko sú ochotní za tenisky vo svojej veľkosti zaplatiť a hlasovanie uzavreli po 72 hodinách. Výhercovia jednotlivých veľkostných kategórií si nakoniec mohli zakúpiť pár za rovnakú cenu. Pokiaľ najvyššia ponuka dosiahla 1000 libier a najnižšia 200, finálna cena bola stanovená na 200 libier pre všetkých. Podľa StockX si kupujúci zaslúžia poznať skutočnú hodnotu tovaru. Tento názor znie veľmi férovo a sme zvedaví, ako a či vôbec bude nakoniec fungovať v praxi.