Ford navrhol bundu pre cyklistov: Na chrbte premieta rôzne emoji
Aj tak by sa vám táto novinka mohla páčiť, vyzerá totiž celkom užitočne.
Ford tvrdí, že podľa údajov Európskej komisie na európskych cestách a uliciach každoročne zahynie približne 2 000 cyklistov. Medzi dôvodmi by sme mohli nájsť aj nedostatočnú komunikáciu medzi cyklistami a vodičmi, ktorá býva pomerne zložitá.
Určite sa vám tiež niekedy stalo, že ste išli v premávke za cyklistom a boli vystresovaní z toho, že ste nevedeli, čo jazdec na bicykli urobí. Zvlášť, keď už skôr napríklad nedal znamenie o zmene smeru jazdy.
Pravdou ale je, že keď chce cyklista dať také znamenia, musí pustiť riadidlá, čo môže viesť k strate stability, prípadne pádu.
A práve preto Ford nechal vyrobiť prototyp "emoji bundy", ktorá cyklistom umožňuje ľahko a bezpečne signalizovať ich zámery i pocity. Emoji sú už od svojho vzniku pred viac ako dvadsiatimi rokmi popisované ako prvý jazyk vzniknutý v digitálnom svete. Pre mnoho ľudí je dnes dokonca možno jednoduchšie vyjadriť pocity prostredníctvom emoji než verbálne do telefónu.
"Emoji bunda" od Fordu má na chrbte diódy upevnené v sieťovine, ktoré môžu zobraziť šípky, teda akési blinkre, ďalej symbol nebezpečenstva a tiež tri typy emotikonov - usmievavý, neutrálny a zamračený.
Konkrétny signál potom cyklista volí pomocou diaľkového ovládania na riadidlách.
"Žijeme - a jazdíme - vo svete, kde je komunikácia mimoriadne dôležitá. Medzi vodičom a cyklistom sa ale až príliš často redukuje na trúbenie a vulgárne gestá. Cyklisti spravidla musia pustiť jednou rukou riadidlá, ak chcú komunikovať - a to znižuje ich bezpečnosť. Emoji bunda využíva všeobecne zrozumiteľné komunikačné prostriedky a ukazuje možný spôsob, ako napätie medzi oboma skupinami znížiť. Všetci sa učíme, ako sa o cesty deliť," hovorí Emmanuel Lubrano, ktorý má u Ford of Europe na starosť kampaň "Share the Road".
Jej cieľom je podporovať spolupatričnosť medzi rôznymi skupinami účastníkov cestnej premávky. Ford verí, že z väčšieho rozvoja bezpečnej cyklistiky budú nakoniec ťažiť všetci. Spoločnosť vytvorila okrem iného oceňovaný program virtuálnej reality, ktorý pomáha vodičom lepšie sa vžiť do kože cyklistov - a naopak. Predbežné štúdie naznačujú, že takmer všetci účastníci programu vyjadrili po jeho absolvovaní vôľu upraviť svoje správanie v cestnej premávke.