Od skejtovania po diktovanie trendov: Príbeh značky Supreme
Červený obdĺžnik s bielym nápisom Supreme. Logo, ktoré už ani nemôže byť jednoduchšie. Týchto pár písmen dnes tvorí rozdiel medzi bielym tričkom za 15 eur a bielym tričkom s logom za 500 eur. Jeho dizajnérkou je newyorská konceptuálna umelkyňa Barbara Kruger, známa silnými sloganmi o moci, identite, spoločnosti a sexualite. Skvelá voľba, keďže silná je aj identita zákazníkov Supreme.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„Keď sa pozriete na rady do Supreme v New Yorku či Londýne, tak uvidíte veľa rozdielnych typov osobností. A všetko sú to ľudia, s ktorými sa môžete stotožniť - ľudia, ktorí poznajú výšky aj pády, sú múdri, inteligentní a zábavní. A ktorí vedia, čo chcú,“
opisuje klientelu Supreme Kim Jones, bývalý kreatívny riaditeľ Louis Vuitton, ktorý momentálne zastáva tú istú funkciu u značky Dior.
A prečo spomíname práve Kima Jonesa? Pretože jeho spolupráca so zakladateľom Supreme, ktorým je James Jebbia, bola jednou z najväčších módnych udalostí roku 2017. Pánska kolekcia Louis Vuitton x Supreme sa vypredala mihnutím oka a skejterské ruksaky, šatky, rukavice, košele, bundy a ľadvinky patria medzi zberateľské kúsky. Supreme ale nie je elitná značka s elitnými zákazníkmi ako Louis Vuitton. Je to dostupné streetwear oblečenie vychádzajúce z drzej a nezávislej skejterskej kultúry. Ako sa teda dostala na rovnakú úroveň so super značkou?
Sila Supreme je v túžbe byť cool
James Jebbia vyrastal v Anglicku, kde ušetrené peniaze z práce v továrni na výrobu bateriek míňal na nákup oblečenia v obchodoch, ktoré neskôr poslúžili ako model pre Supreme. Dnes 55-ročný multimilionár opisuje tieto bezmenné obchody ako
„veľmi cool obchod, ktorý predával všetky tie cool veci, ktoré nosil každý - žiadne veľké značky ani nič podobné.“
Po presťahovaní sa do New Yorku v 19-tich rokoch pracoval James najskôr ako predavač v obchode pre skejterov a neskôr prevádzkoval obchod so skejterom Shawnom Stüssym. Keď sa Shawn pobral do dôchodku, James zariskoval a v roku 1994 založil vlastnú značku oblečenia a doplnkov. Cieľová skupina Supreme sú mladí ľudia vo veku 18-25 rokov, pre ktorých je prvoradé byť cool a ktorí neváhajú za kvalitné tričko či mikinu priplatiť.
Cool predajne a cool zákazníci
Jamesov prvý obchod bol zariadení jednoducho, s oblečením a skejtami zavesenými blízko ku stenám, aby v strede miestnosti ostal dostatok priestoru pre mládež prichádzajúcu na skejtoch a s ruksakmi na chrbtoch. Zamestnanci obchodu taktiež reprezentovali cieľovú skupinu, boli to väčšinou svojskí a tak trochu drzí skejteri, ktorí výborne reprezentovali ducha značky. Ďalším lákadlom pre vstup do priestorov Supreme boli obrazovky, ktoré neustále vysielali videá.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V roku 2004 Supreme pokrstil svoju druhú predajňu, tentokrát v Los Angeles a vo vnútri so skejtparkom. Dnes by ste do mnohých predajní Supreme vošli na skejte len veľmi ťažko, keďže sa pred nimi pravidelne tvoria niekoľkohodinové rady a svoj batoh musíte pri vchode do predajne odložiť. Supreme, ako iné veľké značky, uvádza na trh dve kolekcie ročne. Oblečenie je do predajní doručované každý štvrtok a to v rôznych dizajnoch a veľkostiach a v zásadne menšom počte, než je dopyt. Jebbia tvrdí, že tento neustály nedostatok tovaru nie je marketingovým ťahom, značka jednoducho nechce mať plné sklady oblečenia, ktoré nikto nekupuje.
Plné sklady nechceného oblečenia neznie ako niečo, čoho by sa Supreme malo obávať. Okrem skejterskej mládeže uvidíte ich logo na Victorii Beckham, Kanye Westovi či instagramových profiloch svetových modeliek. Jasne zadefinovaná ideológia a cieľová skupina, skromnosť a tvrdá práca boli v prípade Supreme tou správnou kombináciou k úspechu. James však vo svojej práci „prevádzkovateľa skejterského obchodu“ nemieni poľaviť a dopredu ho okrem iného ženie aj pocit, že
„každá sezóna môže byť našou poslednou.“