Takto sa vyrábajú rovnošaty pre Hollywood a Wall Street: Príbeh Brioni
- Will Smith mal na finále moskovských majstrovstiev sveta vo futbale v Rusku slonovinový bluzón z hodvábu a bavlny.
- Hugh Jackman mal v júlovom vydaní austrálskeho vydania GQ bielu košeľu a čierne bavlnené nohavice.
- Joseph Fiennes si na fotenie júlového čísla The Lateral Magazine vybral oblek z hodvábu a bavlny
- Tom Cruise si na londýnskej premiére Mission Impossible - Fallout tiež na seba nahodil oblek z hodvábu a bavlny, so Sea Island košeľou a hodvábnou kravatou.
Čo majú všetky tieto celebrity spoločné? Všetci mali na sebe značku Brioni.
Aj James Bond nosil niekedy Brioni, prezident Trump má údajne tejto značky plný šatník. Máme pokračovať? Zameriame sa radšej na to, prečo si svetové osobnosti vyberajú obleky kedysi malého rímskeho krajčírstva, keď chcú vyzerať štýlovo a elegantne.
Večné mesto
Značka Brioni vznikla v dobe, keď bolo Taliansko v dôsledku druhej svetovej vojny kompletne zničené. Napriek tomu sa krajčír Nazareno Fonticoli a podnikateľ Gaetano Savini rozhodli, že práve toto obdobie je najvhodnejšie pre založenie pánskeho krajčírstva v Ríme.
Spoločnosť bola pomenovaná po bývalom ostrove Brijuni, ktoré patrilo kedysi Taliansku a dnes Chorvátsku. Po druhej svetovej vojne stratilo Taliansko ostrov nachádzajúci sa pri Pule a neskôr si tam maršal Tito zriadil svoju letnú rezidenciu. Ostrov sa ale nepreslávil vďaka zakladateľovi niekdajšej Juhoslávie, ale vďaka dvom talianskym podnikateľom. Rímska značka sa stala veľmi úspešnou a dokonca aj priekopníkom, a to nielen vo svojej domovine.
Prečo sa považuje za priekopnícku? Usporiadali prvú mužskú módnu prehliadku v Palazzo Pitti vo Florencii. S ich názvom sa spája aj vznik fenoménu trunk show, ktorý sa vo výrobniach oblekov šitých na mieru používa dodnes. V Penne, rodnom meste Fonticoliho bol založený ateliér Brioni, ktorým posilnili vlastný krajčírsky štýl, ktorý bol pomenovaný ako rímsky.
Čoraz častejšie v tomto zariadení vznikali skvosty značky Brioni (prét a haute couture zároveň) a zveľadenie výrobnej kapacity bolo očakávaným krokom, nakoľko
v 50. rokoch minulého storočia nosili obleky a košele tejto značky herci, politici, štátni a vedúci predstavitelia tej doby.
Taliani v zámorí
Brioni bola jednou z prvých talianskych firiem, ktorá úspešne odštartovala v zahraničí: v 50. rokoch bolo možné zakúpiť konfekčné odevy v dvadsiatich dvoch amerických obchodoch. Počas svojho rozmachu rýchlo zistili, že musia čeliť nedostatku kvalifikovaných pracovníkov a preto v roku 1985 otvorili v Penne krajčírsku školu s cieľom poskytnúť vedomosti mladším generáciám. Nedá sa povedať, že to bol jej hlavný účel, ale faktom ostáva, že už v tej dobe bola spoločnosť silno naviazaná na filmový priemysel a ešte intenzívnejšia spolupráca nastala po tom, čo Pierce Brosnan ako James Bond, začal chodiť v ich oblekoch. A po ňom aj Daniel Craig v Casino Royal.
Cesta globálneho brandu
Samozrejme, rovnako ako v ostatných odvetviach módneho sveta, ani Brioni neobišli neustále zmeny a vynovenia. Ich produkty boli k dispozícii aj v Európe, Amerike a Ázii, ale oveľa dôležitejšie je, že ako člen francúzskej skupiny Kering, museli držať krok so značkami Gucci a Balenciaga. Spravili preto celkom odvážne rozhodnutie: na kreslo kreatívneho riaditeľa si zasadol módny rebel Justin O'Shea. Vymenovanie potetovaného Austrálčana bolo prekvapujúce aj preto, lebo nikdy predtým sa nevenoval plánovaniu, len obstarávaniu.
Justin okamžite rozvíril hladinu tým, že do jemu blízkej kolekcie navliekol členov skupiny Metallica, ktorí sa stali tvárami jeho novej kampane. Podobné provokatívne kroky vedenie dlho netolerovalo a po polroku sa s Justinom rozlúčili.
Na jeho pozíciu bola vymenovaná Nina-Maria Nitsche, ktorá sa stala prvou ženou na pozícii kreatívnej riaditeľky v histórii spoločnosti. Nitsche začala na úplne inej línii a požiadala o spoluprácu elegantného a prestížneho Sira Anthony Hopkinsa.
Nová kreatívna riaditeľka vie veľmi dobre, čo znamená muž s veľkým M, preto sú jej kolekcie dostupné každému. Či už je reč o večernom obleku, ktorého chlopňu zdobia sopečné kamene, hodvábnom smokingu alebo saku s vláknom z rybích kostí. Samozrejme, ich dostupnosť limituje cena.
Súčasnosť
Nedávno spoločnosť Brioni otvorila obchody aj v Miláne a Paríži. Vlajkový obchod v Paríži, sa pýši dizajnom Davida Chipperfielda a zobrazuje súčasný Rím, kde sa prelína dedičstvo Brioni s koreňmi a tradíciami spoločnosti.
Za dizajn obchodu v hlavnom meste módy je zodpovedný grécky dizajnér Michael Anastassiades, ktorý v nej zrealizoval svoju víziu. Dielo Blue Hour hostí dve stoličky, stôl a lampu vo vnútri 3,2-metrovej a 2,5 metrov širokej kocky. Steny, stropy, podlahy a nábytok sú pokryté ručne vyrobeným jemným bavlneným flanelom od Brioni.
Na každom z troch poschodí čaká hostí miestnosť s rozlohou 1200 metrov štvorcových, s elegantnými dekoráciami z bronzu, mosadze a mramoru. Klienti si tak môžu sortiment vyberať chodením po kobercoch Ruckstuhl a ak sa unavia, môžu si odpočinúť v kreslách Poltrona Frau.
V obchode na každé želanie kupujúcich striehne šesť krajčírov. To ako Brioni drží krok s časom najlepšie dokazuje, že pomocou technológie Virtual Mirror sa zákazníci môžu obliecť do rôznych farieb, veľkostí a materiálov a vybrať si pomocou tohto 3D zrkadla dokonalý oblek.
Na začiatku 21. storočia už značka Brioni nie je to, čím bývala pred dvadsiatimi rokmi, teda malou manufaktúrou. Globálny brand je ale stále dosť exkluzívny a rozhodne nikoho nenechá ľahostajným.
Tvárou kampane Brioni: Sir Anthony Hopkins. Ako inak, sekne mu to
V decembri 80-ročná herecká legenda, Sir Anthony Hopkins.