Od horolezeckých topánok po kopačky: Príbeh talianskej športovej značky Diadora

Počas prvej svetovej vojny, bolo mnoho divízií talianskej armády v základni Montello a jej blízkom okolí odkázaných na dodávanie jedla a ošatenia. Miestni občania boli ochotní dať vojakom čokoľvek, len aby pomohli vojnu ukončiť.

Aj keď je dnes táto oblasť známa predovšetkým výrobou športovej obuvi a oblečenia, jej história začala vyrábaním najdôležitejšej výbavy pre armádu: horolezeckej obuvi.

Vojny a Taliansko

V tom čase bol Marcello Danieli zaneprázdnený mladý muž, ktorý bol príliš mladý na to, aby narukoval. Hneď po ukončení školy sa rozhodol pomôcť svojej rodine, ako bolo u detí v tej dobe zvykom. Ako zamestnanie si zvolil remeslo obuvníka. Pomerne rýchlo si našiel prácu u jedného z najvyhľadávanejších obuvníkov v kraji a priniesol do starého umenia nadšenie a túžbu po vedomostiach, kreativite a vynálezoch.

Počas nasledujúcich troch dekád, Danieli zdokonaľoval a vylepšoval svoju techniku vyrábania obuvi. V roku 1948  sa Taliansko konečne dostalo zo spárov ďalšej svetovej vojny. Obrovské množstvo nezamestnaných a ideologické rozpory medzi severom a juhom krajiny poznamenali toto obdobie smútkom a hrozbou vzniku občianskej vojny. Len ťažko sa myslelo na zábavu, ale keď Gino Bartali vyhral Tour de France, radovalo sa z jeho víťazstva celé Taliansko a podnietil k optimizmu celú krajinu.

Taliansky pretekár cyklista Gino Bartali (1914 - 2000) v Parc des Princes v Paríži, po svojom druhom víťazstve Tour de France 25. júla 1948. Taliansky pretekár cyklista Gino Bartali (1914 - 2000) v Parc des Princes v Paríži, po svojom druhom víťazstve Tour de France 25. júla 1948. Zdroj: Wikimedia

​Diadora

Marcello Danieli sa rozhodol prispieť k ozdraveniu ekonomiky a výstavbe krajiny svojimi obrovskými znalosťami vo výrobe topánok a začal pracovať na založení vlastnej spoločnosti. Názov Diadora navrhol jeho priateľ. V gréčtine výraz "dia dora" znamená "vďaka talentu" a aj keď je celkom priliehavý, pravdepodobne nevystihuje pôvodný zámer. Oveľa pravdepodobnejšie je, že pochádza z výrazu, ktorý Gréci v Byzantskej ríši udelili dalmáckemu mestu Zadar. Pôvodný názov "de nesmeshi a" alebo "zo Zadaru" bol prebraný a nesprávne preložený z dalmátčiny do latinčiny ako "Diadora".

Logo vtedy a dnes. Logo vtedy a dnes. Zdroj: Diadora

​Relaxujúci Taliani

Vyzbrojený ihlou, niťou, ambíciami, odhodlaním a za pomoci svojej ženy, uviedol Marcello úspešne na trh svoj prvý vlastný produkt - horolezecké topánky. Počas 50. rokov povesť dokonalosti a kvality pomohla firme k vzrastu a udomácnila sa na celom talianskom trhu. Počas ekonomického boomu v 60. rokoch, si ľudia začali užívať prosperitu a narastal počet rekreácií. Do módy prišlo lyžovanie a Danieli na trh uviedol lyžiarske topánky, apres-ski (topánky na odpočinok po lyžovaní) stále sa držiac pravidla: vyrábať elegantné, komfortné, kvalitné a pevné produkty.

Pokračovanie tohto štandardu prehĺbilo vieru verejnosti v značku a Diadora bola odmenená rastúcimi tržbami. Keď sa do výroby lyžiarskych topánok zaviedol plast, Danieli zastavil ich výrobu. Nie pre nedostatok techniky na inováciu, ale preto, že používanie plastov malo za následok stratu kvality ručnej výroby a jeho cieľom bolo rovnako ako dnes kvalitné ručné dokončievanie prác.

Tenis a futbal

Neskôr začala Diadora s výrobou vychádzkovej obuvi a krátko na to aj športovej. So sedemdesiatymi rokmi nastúpila mladá generácia s veľkým záujmom o atletiku a spustila boom v športovom priemysle. Svojou remeselníckou kvalitou preslávené originálne talianske topánky Diadora boli stále viac technologicky vyspelejšie, aj vďaka spolupráci so šampiónmi zo sveta bieleho športu, akými boli Guillermo Vilas, Martin Mulligan či legendárny Björn Borg. Polovica 70. rokov bola tiež poznamenaná vstupom značky do sveta futbalu, hlavne vďaka Roberto Bettegovi a jeho neoceniteľnému prínosu na poli konzultácií.

Roberto Baggio v kopačkách Diadora. Roberto Baggio v kopačkách Diadora. Zdroj: Maglia Rossonera

​Invicta

Pokračujúca expanzia vo výrobe obuvi a technický výskum mali za následok zmeny vo vnútri spoločnosti. Dňa 30. júna 1998 sa Danieliho synovia Pierluigi, Roberto a Diego stali spoluvlastníkmi firmy. V rovnaký deň získala Diadoru spoločnosť Invicta, ktorá je lídrom vo svete outdoor odevov a jej hlavnou činnosťou je obchod s ruksakmi, cestovnou batožinou, oblečením, doplnkami a obuvou.

Diadora má dodnes veľmi blízky vzťah k top atlétom, ktorí si obliekajú a obúvajú túto značku. Všetci Diadora šampióni sa aktívne zúčastňujú obchodu, poradenstva, konzultácii a návrhárstva. Ako Diadora, tak aj športovci reprezentujúci túto značku, sú šampióni. Diadora sa nechváli vykonštruovanou minulosťou, ale autentickým príbehom skutočného rodinného biznisu, ktorý začínal, vyrástol a stále hrdo vyrába v Taliansku.

Príchod farieb do sveta bieleho športu: História legendárnej značky Sergio Tacchini

Písal sa rok 1966. Po brilantnej tenisovej kariére sa Sergio Tacchini rozhodol dobyť trh športového oblečenia originálnou a priekopníckou ideou. Vyrobil prvú farebnú kolekciu tenisových úborov a prelomil tak dlhodobú bielu tradíciu.

Zdroj: Diadora