Švajčiarske hodinky môžu opäť vládnuť svetu
Nedá sa povedať, žeby sa roky 2015 a 2016 zapísali do veľkej knihy švajčiarskych hodiniek zlatými písmenami, zdá sa ale, že toto nie veľmi šťastné obdobie už pominulo. V polovici januára na výstave SIHH 2018 v Ženeve hovorili odborníci o pozitívnych ukazovateľoch.
Mimochodom na výstave bolo tradične 35 výrobcov, ktorí predstavili svoje produkty hodnoty vyššej ako päťtisíc dolárov.
V uplynulom roku vzrástol dopyt po luxusných hodinkách a tento trend sa odrazil aj na päťdňovej ženevskej výstave. Ako prezradil Jean-Marc Pontroué, generálny riaditeľ Roger Dubuis, za najúspešnejší považuje hongkongský trh, kde v priemere predali jednotlivé modely za 60 tisíc dolárov. Nie je prekvapením, že najúspešnejším obdobím boli týždne pred Vianocami.
Jean-Daniel Pasche, predseda Švajčiarskej asociácie výrobcov hodiniek, potvrdil, že priemysel je v súčasnosti vo fáze obnovy. Švajčiarsky vývoz sa na konci roka 2017 zvýšil o 2,7 percent, čo mierne prevyšovalo očakávania a podľa opatrných prognóz pre rok 2018, dosiahne tento počet tri percentá. Tie najoptimistickejšie odhady hovoria dokonca o šiestich percentách.
Asi málokoho prekvapí skutočnosť, že švajčiarske hodinky sa najlepšie predávajú na stabilizovaných trhoch najľudnatejších krajín sveta, napríklad v spomínanom Hongkongu.
Pokiaľ ide o Európu, Anglicko prekvapivo predbehlo Taliansko a Nemecko a to aj po oslabení libry po Brexite. Posilnenie eura voči švajčiarskemu franku tiež prinieslo švajčiarskym hodinkám v európskej zóne väčšiu konkurencieschopnosť. Podľa Pascheho aj HR pracujú lepšie, keďže v rokoch 2015 a 2016 prišli o dvetisíc pracovných miest, ale v minulom roku sa tento negatívny proces zastavil.
K uzdraveniu prispeli aj dámske modely, ktoré niektoré luxusné značky začínajú objavovať len v súčasnosti.
V slávnych klenotníckych predajniach Richemont vzrástli tržby v poslednom štvrťroku o 11 percent, hlavne v Ázii a Spojených štátoch. Podľa Nicolasa Bosa, výkonného riaditeľa Van Cleef & Arpels a člena predstavenstva spoločnosti Richemont, bude tento trend pokračovať aj v roku 2018.
Zaujímavé je, že nie všetci majú z rastúcej popularity nosenia hodiniek radosť.
Maloobchodníci, samozrejme, čoraz komerčnejším modelom tlieskajú, ale zberatelia loviaci rarity z tohto trendu veľkú radosť nemajú.
Generálny riaditeľ spoločnosti Montblanc Nicolas Baretzki sa domnieva, že pred štyrmi rokmi mali napriek sťaženým podmienkam na trhu oveľa jednoduchšiu prácu, vďaka princípu „kvalitu za peniaze“ bez ohľadu na cenové relácie jednotlivých modelov. Dnes tento koncept prebralo viacero značiek.
Podľa Baretzkiho to treba chápať tak, že ak nájdete model, ktorý sa vám páči, nemali by ste okamžite premýšľať nad jeho cenou a že si ho nemôžete dovoliť, práve naopak. Musíte sa na to pozerať spôsobom, že za tieto peniaze by bola chyba nevyužiť takúto príležitosť. Takým je aj jeden z ich najlepších modelov Montblanc 1858 Geosphere za 5 600 dolárov, ktorý ukazuje miestny čas na celom svete.
Existujú, samozrejme, aj iní konkurenti operujúci s taktikou nízkych cien: modely Baume & Mercier My Classima boli v novembri 2016 vyvezené do Štátov za 990 dolárov, aby sa dostali k čo najširšiemu okruhu zákazníkov.
Celý priemysel - rovnako ako mnohé iné odvetvia - je skutočnou horskou dráhou. Každý hľadí do budúcnosti s nutnou dávkou opatrnosti, pretože trendy ovplyvňuje množstvo vecí počnúc vývojom na finančných trhoch, až po politické konflikty a terorizmus.
Žijeme v neistom období, ale ak ostane svet pokojný, aj švajčiarske hodinky môžu počítať s dobrým rokom.
Záujem o švajčiarske hodinky vo svete klesá: Vymeníme ich za nemecké?
Mr. Porter predstavuje prácu nemeckej manufaktúry Nomos Glashütte. A to tak presvedčivo, že budete mať chuť si ich zadovážiť.