Goša Rubčinskij: Mladý Rus, ktorý si predpovedal budúcnosť
V roku 2008 počas prvej prehliadky mladého ruského návrhára, fotografa a filmára Georgija Aleksandroviča Rubčinského, odpovedal sebavedome na otázku, aká je budúcnosť módy:
“Ja som budúcnosť. O desať rokov budú všetci rozprávať o Gošovi.”
Sila myšlienky? Zákon príťažlivosti? Ktovie, možno oboje. Jedno je isté, začiatkom tohto roka, sa dostala do predajní Rubčinského dlho očakávaná kolekcia Jar / Leto 2018 v spolupráci s Burberry. Modely prvýkrát uzreli svetlo sveta v júni minulého roku na prehliadke v Petrohrade. Portfólio ku kolekcii bolo nafotené samotným návrhárom a v exkluzívnom vydaní, si ho môžete pozrieť vo vybraných svetových obchodoch, kde sa jeho modely predávajú.
Spolupráca s legendárnou anglickou značkou nie je jediným Gošovým úspechom, ktorý prekvapivo nikdy návrhárstvo neštudoval. Zo zvučných dizajnérskych mien spomenieme jeho spoluprácu s Adidas, Supreme, Levi’s a najnovšie oznámená spolupráca s Dr. Martens.
Už v samých počiatkoch Goša jasne zadefinoval svoj štýl a zdroj inšpirácie, ktorým pritiahol celosvetový záujem a uznanie. Svoju prvú prehliadku nazvanú Impérium zla, pomenovanú podľa prívlastku, ktorý dal Sovietskemu zväzu bývalý americký prezident Ronald Reagan, si financoval sám.
S pomocou kamarátov a známych prenajal športovú arénu Sokolniki v Moskve a šesťsto hosťom predviedol podomácky vyrobenú kolekciu pozostávajúcu zo športového a street oblečenia – športových kraťasov, tričiek, mikín, džínsových búnd, športových ponožiek a masiek na tvár, upravených podľa predstáv rodiaceho sa trendsettera.
Pozrite si galériu
Modelmi boli mladí chlapci z moskovskej skejterskej scény, ktorú Goša rád fotil. Všetky modely boli inšpirované subkultúrou – kovové ostne, odstrihnuté rukávy z tričiek, vyšitý emblém dvojhlavého orla s medveďom a puškami, potlač inšpirovaná deathmetalom a hardcorom. Prehliadka bola nabitá energiou, čomu zodpovedala aj sprievodná hudba v štýle rave 90. rokov. K premyslene vybranej lokalite, kolekcii a hudbe bol vydaný aj fanzin s fotkami.
Gošov štýl bol jasne definovaný a aj jeho cieľová skupina – mladí ľudia, plní energie so svojským štýlom a osobitým spôsobom života, hľadajúci vlastnú identitu. Jeho prvá zahraničná prehliadka sa uskutočnila na londýnskom Fashion Week-u, ale pokračovanie v tvorbe ho neustále dostávalo do finančného mínusu a napokon aj miernej depresie z neúspechu.
Zlom v kariére pre neho nastal až o niekoľko rokov neskôr počas stretnutia s Adrianom Joffem, výkonným riaditeľom japonskej značky Comme des Garҫons založenej jeho manželkou Rei Kawakubo v roku 1969. V čase ich stretnutia Goša pracoval na fotoknihe Transfigurácie a práve svojim fotografickým talentom vzbudil Joffeho záujem:
„Boli to jeho fotografie, jeho náhľad do života postsovietskeho Ruska. Nevidím ho ako módneho návrhára, ale ako fotografa, zaznamenávajúceho udalosti. Myslím si, že ma dostala práve jeho autentickosť. Od oblečenia na prehliadkach po knihy, všetko je jeden celok, jedna myšlienka, jedno oko, ktoré dáva dokopy celý príbeh.“
A to príbeh Ruska, v ktorom sa rodí nová generácia umelcov, ktorá má chuť tvoriť a presadiť sa.
Od roku 2012 Joffe vyrába a distribuuje Rubčinského kolekcie, ktoré sú okrem Comme des Garҫons domovského obchodu Dover Street Market v Londýne dostupné online a vo vybraných predajniach.
V roku 2016 Goša založil značku PACCBET v spolupráci so skejterom Toliom Titajevom a tiež uviedol na trh vlastný parfum spolu s fotoknihou Perfume Book („Parfumová kniha“). Ako sa dnes 33-ročný návrhár vyjadril pre skejterský portál Kingpin, ako hudba, aj skateboarding presahuje hranice a spája ľudí z rôznych kútov sveta. Jeho cieľom je
„ukázať krásu Ruska, kde máme tie najlepšie mestá a miesta na skejtovanie.“
Goša jednoznačne nestráca spojenie so zdrojom svojej inšpirácie. Vo februári minulého roka vycestoval so svojím skejterským tímom do Južnej Kalifornie na stretnutie s americkými skejtermi Dolanom Stearnom a Julianom Klincewiczom. Svoju cestu zdokumentovali v krátkom filme a fanzine nazvanom Zbohom Amerika použitým ako sprievodný materiál jeho druhej prehliadky PACCBET v Paríži.
Rubčinského modely čerpajú aj po desiatich rokoch inšpiráciu zo subkultúr, skejterskej scény, futbalu, graffiti a vojenských uniforiem. Goša sa naďalej venuje fotografii a filmu, vydal niekoľko fotokníh a dokumentov, niektoré ako súčasť módnych prehliadok, pre ktoré vyberá symbolické miesta a názvy, čo ho robí nielen návrhárom, ale všestranne nadaným umelcom a vizionárom.
Pre nás je na značke Гоша Рубчинский sympatický fakt, že je pre ľudí. Nadčasový rebelantský štýl mladých jasne ukazuje, v kom vidí Goša budúcnosť Ruska. Svoje legendárne modely – mladých mužov s vyholenou hlavou a zasneným pohľadom, si Rubčinskij vyberá cez Instagram, alebo ich osloví na ulici. Pre Gošu je tiež dôležité, aby sa jeho oblečenie predávalo a značka ostala napriek žiadanosti cenovo dostupnou – ceny tričiek začínajú už pri niekoľkých desiatkach eur.