Ak niekto vojde do nákupného centra alebo optiky a hľadá letecké okuliare, môže rovno povedať, že chce značku Ray-Ban. V roku 1937, presne pred osemdesiatimi dvomi rokmi, vznikli kultové slnečné okuliare, ktoré dobyli celý svet počnúc filmovým plátnom a bežným človekom z ulice končiac.

Príbeh sa začal v 30. rokoch minulého storočia, keď vďaka technologickému pokroku mohli vojenské lietadlá stúpať vyššie ako kedykoľvek predtým - táto zmena ale viedla k slabšiemu videniu pilotov. Oslepujúce slnko spôsobovalo pilotom pri lete nad oblakmi malátnosť a nevoľnosť, čo si vyžadovalo okamžité riešenie.

Zdroj: Tumblr

​Takto sa ocitol generálporučík amerického vojenského letectva v kancelárii firmy Bausch & Lomb v New Yorku, ktorá vyrábala zdravotnícke prístroje. Na jeho žiadosť vyrobili okuliare šité na mieru pilotom: plastový rám s prototypom zelených skiel Anti-Glare bol čoskoro nahradený kovovým rámom - Aviator.

Zrodila sa najznámejšia značka slnečných okuliarov na svete - Ray-Ban.
Zdroj: Shutterstock

​Továreň Ray-Ban odvtedy ide plnou parou vpred. Každý rok prichádza s novými trendmi, neustále rozširujúc svoj sortiment a tým aj cieľovú skupinu.

V roku 1938 sa objavil model Shooter, v tej dobe už s dvomi typmi skiel Kalichrome (zelenými a svetložltými), ktoré pomáhali so zaostrovaním na detaily. Zároveň minimalizovali zaparenie redukciou modrého svetla, čím zabezpečili výborné vizuálne podmienky za hmlistého počasia.

Tento model sa preslávil malým držiakom cigariet medzi dvoma šošovkami, ktorý bol špeciálne určený pre poľovníkov, aby mohli mať počas lovu svoju obľúbenú cigaretu pri sebe. Samozrejme, máme pochybnosti o tom, do akej miery boli s touto funkciou spokojní, ale model sa stal rýchlo populárny. Čoskoro ho nasledoval ďalší - model Outdoorsman, ktorý už bol pre poľovníkov a rybárov dokonalým riešením.

Douglas MacArthur počas druhej svetovej vojny v Tichomorí Douglas MacArthur počas druhej svetovej vojny v Tichomorí Zdroj: Wikimedia

Ani druhá svetová vojna neubrala značke na popularite, práve naopak. Okrem toho, že naďalej slúžili pilotom amerického letectva počas letov, mali tiež veľký vplyv na svet módy ako doplnok vojenskej a námorníckej uniformy, takže sa rovnako ako vojenské maskáče rozšírili aj medzi civilistami.

Nie je preto žiadnym prekvapením, že prvý človek, ktorý odštartoval medzinárodnú kariéru Ray-Banu, bol generál Douglas MacArthur. Bol prvým, ktorého v okuliaroch fotografi zachytili, keď pristál svojím lietadlom na Filipínach.

Zdroj: Wikimedia

​Po vojne si ich obľúbil aj Hollywood. Kým piloti, sa so štýlovými unisex modelmi ukrývali pred slnečnými lúčmi, celebrity pred objektívmi paparazzov.

V roku 1952 prišla firma s najvyhľadávanejším modelom Wayfarer, ale ku koncu šesťdesiatych rokov, sa ich rad produktov rozšíril až na päťdesiat modelov, takže každá z celebrít si našla ideálny kus, ktorý najlepšie vyhovoval jej štýlu.

Prvým hercom zachyteným v Ray-Banoch bol Humphrey Bogart, ktorého potom v 50. rokoch nasledovalo na plátnach množstvo ďalších populárnych kolegov z branže: James Dean (Rebel bez príčiny, 1955), Peter Fonda (Bezstarostná jazda, 1969), Clint Eastwood (Drsný Harry, 1971), Robert De Niro (Taxikár, 1976) a zo ženských, napríklad Audrey Hepburn, ktorá mala na sebe spomínaný model Wayfarer v melodráme Raňajky u Tiffanyho, 1961.

​Okrem filmu sa stali okuliare Ray-Ban aj obľúbeným doplnkom ikon hudobného sveta. Boba Dylana, ste len zriedka mohli vidieť bez okuliarov Wayfarer, ktorých tmavé šošovky sa stali symbolom nekonformného vzhľadu tejto hudobnej legendy.

Dustin Hofmann v dráme Lenny, 1974 Dustin Hofmann v dráme Lenny, 1974

Aj keď značke veľmi neprial koniec 70. rokov a príchod diskotékovej vlny plnej extravagantnej, farebnej a trblietavej módy, nezanikla.

Pokračovala vo vývoji a čoskoro prišla s novým modelom, konkrétne pre horolezcov, a okrem slnečných vstúpila aj na trh s dioptrickými okuliarmi.

Matt Dillon a Nicole Kidman vo filme Zomrieť pre.., 1995 Matt Dillon a Nicole Kidman vo filme Zomrieť pre.., 1995 Zdroj: YouTube

Na konci diskotékovej éry v 80. rokoch sa značka Ray-Ban stala kultovou, aj vďaka Tomovi Cruisovi, ktorý mal na sebe model Wayfarer vo filme Riskantné podnikanie, 1983 a o tri roky neskôr model Aviator v legendárnom Top Gune. V oboch prípadoch vyskočil predaj až o 30-40 percent.

A sláva značky pokračovala aj v 90. rokoch.

Denzel Washington a Wayfarer spoločne zahviezdili v snímke Malcolm X, 1992, Tommy Lee Jones a Will Smith v modeloch Ray-Ban Predator, ako tajní agenti bojujúci s mimozemšťanmi a Johny Depp hľadal americký sen na očiach s modelom Shooter vo filme Strach a hnus v Las Vegas, 1998 .

Tom Cruise a Top Gun. Film, ktorý silno podporil predaj modelu Aviator. Tom Cruise a Top Gun. Film, ktorý silno podporil predaj modelu Aviator. Zdroj: YouTube

​Ku koncu storočia, v roku 1999 mal Ray-Ban pre spoločnosť Luxottica cenu 640 miliónov dolárov – to je suma, za ktorú ju od spoločnosti Bausch & Lomb odkúpili, ale pre úspech značky to nič zásadné neznamenalo.

Zdroj: Shutterstock

​Ray-Ban sú dnes viac ako slnečné okuliare. Sú symbolom, ktorého najvyššou hodnotou je, že neukazujú štýl majiteľa vtieravým spôsobom, ale prispôsobeným jeho individualite.