Keď v roku 2005 odišiel zo sveta Massimo Osti (59), autor značiek Stone Island a C.P. Company, módny priemysel zosmutnel. Osti nebol len dizajnér, ale aj vizionár mužskej módy konca minulého storočia.

Massimo Osti, pochádzajúci z Bologne, založil v roku 1974 firmu Chester Perry. Pôvodom grafický dizajnér, ktorý na začiatku svojej kariéry robil potlače tričiek, mal víziu kvalitného oblečenia čistého strihu, ktoré vás prinúti otočiť sa za nimi na ulici a minúť ich kúpou nemalé peniaze.

C.P. Company

Názov Chester Perry pochádzal od hlavnej postavičky málo známeho striptízového baru. Chester vždy prichádzal s inovačnými myšlienkami, ako vylepšiť toto miesto, ale nikdy sa mu to nepodarilo. Massimo Osti vyrobil oblečenie s decentným logom pracujúceho muža, strihom a kvalitou materiálu. Vedel, že kto má vzťahy v módnom priemysle, rýchlo sa presadí. Jeho úspech stál tiež na tom, že dizajn bol v tej dobe mŕtvy a robili sa len veci, ktoré vychádzali z dávno zažitých vzorov, ktoré sa používali v módnom priemysle.

​Bol tu ale nepatrný problém. Názov značky až príliš pripomínal populárnu tenisovú značku z Veľkej Británie - Fred Perry, takže nasledoval súdny príkaz a rýchla zmena názvu. Značka skrátila svoj názov na C.P. Company a label pokračoval vo vírení vôd vo svete kvalitného oblečenia. Netrvalo dlho a značka sa stala populárnou nielen v Taliansku, ale aj zvyšku Európy a o Massimove kreácie, sa začali zaujímať aj v Británii.

Na začiatku 80. rokov chcel Osti svojimi nápadmi viac vkĺznuť do štýlu casual, ale aura okolo C.P. Company nebola pre tento štýl tá pravá. Pre svoje oblečenie využíval stále nové a nové materiály. Jeho odevy boli jednoduché a efektné a stáli na tej lepšej strane spektra casual módy. Massimo chcel pridať do dizajnu svojich odevov jednu z oblastí, ktorými bol ovplyvnený najviac a to bol military štýl.

Zdroj: C.P. Company

​Stone Island Marina

Vzniklo niečo, čo nikto predtým nikdy nevyskúšal. Uniforma armády bola vždy považovaná za praktickú a funkčnú, ale nikto neskúsil spojiť túto myšlienku s klasickým radovým oblečením. Legendy tvrdia, že Massimo pomenoval tento nový koncept podľa svojej lode, na ktorej jazdil rybárčiť a volala sa Stone Island. Či je to pravda alebo nie, značka bola predstavená v roku 1982 pod názvom Island Marina.

Značka na seba okamžite upútala pozornosť - vyzerala vojensky nielen svojím strihom, ale aj použitím loga, na ktorom bol vyobrazený kompas. Na tričkách a košeliach, sa objavila jednoduchá kompasová ružica a na rukávoch búnd a svetrov famózna obdĺžniková čierna nášivka s kompasom v strede a nápisom Stone Island. Pôvodne bola síce umiestnená vedľa manžety ľavého rukáva, ale bolo to nepraktické, pretože sa zachytávala o veci, tak bola na všetkých oblečeniach presunutá na vŕšok ľavého rukáva.

Stone Island Zdroj: Stone Island

​Netrvalo dlho a Stone Island Marina sa presadila. Jones of London, slávne módne obchodné stredisko bolo prvé, ktoré doviezlo prvé veci Stone Island do Británie. Za chvíľu sa obleky, ktoré mali strih, aký nikto predtým nevidel, opatrili cenovkou - pletené veci stáli niečo vyše sto libier, čo bolo dosť veľa v thatcherovskej Británii. Cena ale bola ospravedlniteľná – kus, ktorý ste si kúpili vydržal vďaka perfektnej výrobe roky vo skvelom stave.

Spoločnosť Sportswear SPA, ktorá vyrábala tieto modely, sa stala víťazom Massimovej práce. Stále cítil potrebu vyjadriť sa v móde aj nejako inak a založil kultový label Boneville, ktorý bol podobný C.P. Company a jej módnemu smerovaniu.

​Stone Island Ice Jackets

Ďalšia veľká inovácia, ktorá sa nedala prehliadnuť bolo Ostiho používanie procesu stonewash u džínsov, ktoré sa kopíruje množstvom výrobcov podnes. Ale svetre a tričká mu nestačili, bol tu veľký trh pre kvalitné značkové veci a to bolo miesto, kde Stone Island a C.P. Company excelovali a koncom 80. rokov sa stali populárne. Osti upútaval tým, ako spájal technológiu a módu, a to bola technika používania látky v oblečení. Na prvé bundy, vyrobené pre C.P. Company použil nerezovú oceľ procesom, ktorý sa používa touto značkou aj o dvadsať neskôr. Ale Stone Island bol viac ovplyvnený military štýlom a Massimo prišiel s ďalším nápadom - Stone Island Ice Jackets.

Základom boli klasické farby používané na maskovanie. Materiál Ice Jackets bol citlivý na teplo a menil farbu. Letné verzie ste mohli vidieť častejšie, zimné boli vzácnejšie a mali kožušinou lemovanú kapucňu. Existovali tiež bundy s polovičným zipsom, ktoré upustili od maskáčovej farby. Inovácia tým však nekončila. Ďalšia séria bola odolná voči vode. Osti testoval materiály na báze gumy. Tie sa ale veľmi lepili, takže experimentoval s lesklou bavlnou, ktorá mala vynikajúce vlastnosti odolné voči vode. Ďalší klasický kabát používal sklenené korále, ktoré boli v materiály v malom počte a dodávali mu jasný zrkadliaci efekt pod svetlom.

​V tej dobe bol názov Stone Island Marina nahradený viac efektívnym a jednoduchším názvom Stone Island, aj keď niektoré kúsky mali na sebe stále logo Marina. Ale nielen Stone Island bola značka, na ktorej Massimo skúšal svoje novoty. V tom istom čase prišiel s bundami Mille Miglia, ktoré boli inšpirované automobilovým závodom rovnakého mena, ktorý sa konal medzi mestami v Taliansku.

Táto bunda obsahovala okuliare, ktoré boli súčasťou kapucne a dali sa spustiť na oči, ak bola kapucňa nasadená na hlave. Súčasťou kabátu bol tiež priehľadný priezor na hodinky na ruke, čo uľahčovalo sledovanie času. Rovnako ako ostatné Massimove nápady, aj tento odolal testu času a veci, ktoré vyrába C.P. Company v súčasnosti, sa vracajú k okuliarom v kapucni, myšlienke ktorá je stará vyše dvadsať rokov.

Mille Miglia Mille Miglia Zdroj: C.P. Company

​Ostiho odchod

V roku 1994 Massimo ukončil spoluprácu so Sportswear SPA a zanechal miesto riaditeľa oboch značiek aj kultovej Boneville. Dôvod zostal nejasný, ale tí, ktorí prišli pracovať pre Ostiho v neskorších rokoch tvrdia, že práca, ktorú vložil do svojich kreatívnych produktov, sa nepremietla natoľko na zárobku. Pre Ostiho bolo ľahké stiahnuť sa zo svojej práce, jeho ohromný prínos totiž ovplyvnil módu po celom svete. Bez neho by sme dnes nemali značky ako Griffin, Maharishi, alebo 6876. Po jeho odchode prejavil záujem o Sportswear SPA Kenneth Mackenzie, riaditeľ a návrhár značky 6876.

Stone Island a CP Company zastavili svoje práce, aby našli dediča pre trón. Chceli niekoho, kto by zapadol do koľají, ktoré Osti vyšľapal. Dizajnér z Middlesbrough Paul Harvey odviedol skvelú prácu, keď po odchode Ostiho prevzal Stone Island a pre niekoľko ďalších sezón C.P. Company navrhol perfektné pletené a outdoorové oblečenie aj dizajnér Moreno Ferrari. Preslávil ho hlavne jeho koncept Urban Protection na konci 90. rokov. Kabáty tejto kolekcie používali veľmi odolný materiál a každá bola niečím iná. "Metropolis" mal zabudovanú masku proti smogu, "Rem" kazeťák a senzačný "Move" mal popruhy, do ktorých sa dal zahaliť skúter.

C.P. Company Metropolis C.P. Company Metropolis Zdroj: C.P. Company

​Levi’s

Massimo zatiaľ vymýšľal sériu ďalších kultových značiek, ale záujem o ne bol mierny. World Wide Web a ST 95 neboli veľmi úspešné, ale Left Hand na konci 90. rokov mal veľmi úspešné kolekcie. Netrvalo dlho a Ostiho prichýlil pre jeden svoj projekt Levi’s. Po tom, čo sa dostal do divokého stretu v konkurencii v džínsovom svete, zistil, že predávanie klasických džínsov nemôže viesť k úspechu. Inovácie, s ktorými prišiel v Levi’s urobili z firmy to, čím je dnes – moderným výrobcom džínsov, ktorý je hrdý na svoje dedičstvo a rôzne inovácie.

"Móda je to, čo na sebe nosíte dobrovoľne. Byť (alebo nebyť) moderný, je stav mysle, niečo mimoriadne osobné. A toto je možno skutočný zmysel dnešnej módy."

Po tom, čo Massimo presvedčil Levi’s, že kombinácia technológie a oblečenia je dobrý nápad, prišiel s ICD+ Courier - kabátom, ktorý obsahoval integrovaný MP3 prehrávač, mobil, slúchadlá a kontrolný panel pre ľahšiu operáciu s týmito zariadeniami. Ale aj to malo svoju tienistú stránku. Vyrobených bolo len tisíc kusov v málo farbách a nie veľmi nových prevedeniach, nebol to žiaden hit. Ale dnes, o pár rokov neskôr, hľadajú módne spoločnosti cesty, ako zabudovať MP3 do kabátov.

Levis/Phillips ICD+ Storage Courier Jacket Levis/Phillips ICD+ Storage Courier Jacket Zdroj: Levi's

​Osti tiež pracoval pre Dockers, khaki oddelenie Levi’s. Tu sa nepredpokladalo, že vymyslí niečo prelomové, opak bol pravdou. Najviac predávaná kolekcia boli nohavice ktoré kombinovali myšlienku Dockers a klasických armádnych maskáčov, so spevnenou látkou na kolenách, zipsom, pomocou ktorého sa dali rozšíriť a množstvom vreciek. Ale hlavným bodom, o ktorom sa diskutovalo medzi kupujúcimi najviac, bola dostupnosť tejto obrnenej kolekcie. Váha a stredoveký imidž boli dostatočnou motiváciou pre obchodníkov, aby si zabezpečili túto kolekciu.

Ostiho dizajnérska práca bola nakoniec ukončená krátko po tom, čo sa so svojimi nápadmi vrátil k hlavnému prúdu. Trpel vážnym druhom rakoviny a po rokoch boja s chorobou musel odísť na odpočinok. Po tom, čo predstavil svoju sériu Double Use to vyzeralo, že sa uzdravil, ale zákerná choroba ho premohla krátko pred jeho 60. narodeninami. Odkaz tohto dizajnéra a hlavne diera, ktorá po ňom zostala vo svete módy je dodnes veľmi veľká.