Nová superjachta inšpirovaná delfínmi splýva s prírodou

Projekt Orca je názov novej jachty od projektantov zo štúdia Rosetti Marina v talianskej Ravenne. Na poli luxusných superjácht nejde o žiadnych nováčikov, navrhovaním najrôznejších námorných plavidiel sa firma živí už cez 90. rokov. Teraz ale vstúpila do iného partnerstva - s prírodou. Tvorcovia nového plavidla sa nechali inšpirovať najväčším žijúcim zástupcom delfínovitých cicavcov - kosatkou čiže orkou.

Studio Rosetti Marina v minulosti spolupracovalo napríklad s automobilkou Rolls-Royce na 85 metrov dlhej expedičné jachte a jej cieľom je navrhovať a vyrábať 150 metrovej jachty pre široké spektrum námorných aktivít. Ale podoba jeho novej superjachty Orcy je inšpirovaná kráľovnou morí kosatkou. Rovnako ako ona má jachta brázdiť bez problémov všetkými svetovými oceánmi, hladko splynúť s prostredím a nepôsobiť vo vode nijako rušivo.

Superjachty na ceste okolo sveta

V 65 metrov dlhej jachte sa stretávajú všetky vymoženosti súčasnosti. Samozrejmosťou je využitie odľahčených moderných materiálov a technológie kontrolujúce stav všetkých zariadení. Ako pohon slúžia dva upravené dieselové motory Caterpillar 3512 s výkonom 1398kW. Tie umožnia lodi dosiahnuť rýchlosť až dvanástich uzlov. Kým loď samotná ešte dokončená nie je, práca na motoroch začala dávno pred predstavením jachty a trvala tri a pol roka. Aj vďaka nim Orca zvládne manévrovanie aj v mrazivom arktickom mori. V takýchto vodách jej vystužená konštrukcia zaručí ochranu pred ľadom. A čo je najlepšie?

Bez nutnosti zastavovať na doplnenie paliva urazí cez 8 000 kilometrov!

Kam skôr skočiť

Dôvodom takéhoto rozsahu je konštruktérsky zámer urobiť z Orcy nezávislé plavidlo, ktoré dokáže bezpečne doplávať aj do bežným jachtám nedostupných oceánskych kútov. Vzhľadom k tomu, ako dlho Orca vydrží na mori bez kontaktu s pevninou, niet divu, že je vybavená všetkým, čo si u luxusnej jachty môžeme predstaviť. Okrem ubytovania pre dvanásť moreplavcov má priestory aj pre rovnaký počet členov posádky. Tá sa bude po štyroch palubách pohybovať aj s pomocou servisného výťahu.

65 metrov dlhá a 18 metrov široká superjachty Orca s expedičnými dopravníkmi. Zdroj: Rosetti Marina

​Relaxovanie aj veda

Jednotlivé modely môžu byť upravené na mieru pre zákazníka. Hoci jachta môže slúžiť ako rekreačné stredisko, ktoré ponúka všetko od bazéna, kina a sauny až po VIP salóniky, počíta sa s úložným priestorom pre najrôznejšie vybavenie. Cieľom konštruktérov je totiž navrhnúť luxusné plavidlo aj pre vedecké alebo dobrodružné výpravy. Orca je špecifikovaná ako typ "explorer," teda plavidlo pre náročnejších až výskumné plavby. Preto môže byť vonkajší bazén nahradený heliportom a nájdete aj možnosti pre ukotvenie menších člnov a priestor pre uschovanie snežných saní a ďalších vozidiel, ktoré by mohli pomôcť pri výskume vzdialených ostrovov. Samozrejmosťou sú priestory určené pre študijné a laboratórne práce.

Čakanie na kosatku

Než prvýkrát Orca vypláva, bude to ešte nejaký čas trvať. V súčasnosti projektanti a inžinieri dokončujú špecifikácie pre materiály a hľadajú možných zákazníkov. Ani po ich nájdení sa Orca nespustí hneď na vlny. Od uzavretia zmluvy potrvá stavba ďalších 36 mesiacov.

Lodenica Rosetti upraví palubu podľa želania zákazníka. Zdroj: Rosetti

​Kde sa vzala jachta

Hoci sa dnes slovo jachta vzťahuje k rekreačným lodiam, jeho pôvod je v armáde. Holandské námorníctvo začalo koncom 16. storočia používať jachty (nazývané jaght schip) v boji s pirátmi a pašerákmi. Kapitáni rýchlych, ľahko ozbrojených a obratných jácht zaháňali nepriateľov na plytčiny a mali také úspechy, že sa ich plavidlá čoskoro začali objavovať aj v námorníctve ostatných štátov. Jachty boli využívané aj pre vyberanie daní, ako plavidlá vzácnych hostí alebo pre odpočinok.

Zdroj: CNC