Kúpili ste si svoj prvý fotoaparát a odvšadiaľ sa na vás rútia užitočné rady vašich skúsenejších kolegov? S prihliadnutím na to, že dnes sa za fotografa považuje takmer každý, kto vlastní fotoaparát, nemusia byť ich rady pre vás prínosom.

Pozbierali sme pre vás 11 mýtov, ktoré by vás nemali pri vašej tvorbe obmedzovať.

1. Fotograf nejde von fotiť, keď je zlé svetlo

​Nič také ako zlé svetlo neexistuje, existuje iba fotograf, ktorý nedokáže využiť kvality aktuálneho osvetlenia. Za ideálne svetlo je považovaná tzv. zlatá hodina, teda prvá a posledná hodina slnečného svitu, kedy je osvetlenie mäkšie s teplejším podaním farieb.

To však neznamená, že po zvyšok dňa musíte sedieť. Obedná slnečná žiara je vhodná k foteniu architektúry. Zatiahnutá obloha môže byť vďaka rovnomernému rozptýlenému svetlu ideálna pre tvorbu portrétov, hmla, dážď či sneh zase dodajú atmosféru snímkam krajiny či mestských zátiší.

2. Profík fotí len na plný manuál

​Porozumieť parametrom expozície a možnostiam ich ovplyvnenia je nepochybne nutné, rovnako ako sa naučiť ručne ovládať jednotlivé nastavenia fotoaparátu. Získate tak maximálnu kontrolu nad výslednou snímkou ​​a s ňou prostriedky k tvorivému vyjadreniu.

Nie vo všetkých situáciách však musíte mať pod kontrolou úplne všetky parametre, dôležité je vedieť, ktoré nastavenia konkrétne potrebujete ovplyvniť a ktoré môžete zveriť automatike. Množstvo profesionálov podľa okolností prepína medzi manuálnym režimom a prioritnými módmi.

3. Dobrá fotografia musí byť technicky dokonalá

​Správna expozícia a zaostrenie sú bezpochyby dôležité, ale nie je to stopercentná záruka dobrej fotky. Stačí sa len pozrieť do histórie fotografie, kde zďaleka nie všetky legendárne snímky sú technicky dokonalé.

Oveľa podstatnejším vkladom je schopnosť vystihnutia toho pravého, rozhodujúceho okamihu a jeho zarámovanie v zábere, a na to je potrebné mať dobre vycvičené oko a nadnesene povedané inštinkt lovca.

Množstvo začínajúcich fotografov sa domnieva, že drahá fotografická výbava im zaistí perfektné fotky, ale je to oko v hľadáčiku a mozog za ním, ktoré robia dobré fotky.

4. Vždy je nutné používať čo najnižšiu citlivosť (ISO)

Niektorí fotografi sa stále naháňajú za čo najväčšou technickou dokonalosťou a čo najčistejším obrazom. Obzvlášť začiatočníci majú pocit, že jedine nízka citlivosť im zaistí kvalitné snímky a hoci len minimálny šum považujú za neprijateľnú degradáciu obrazu.

Tak po prvé - šum je neodmysliteľnou súčasťou fotografie od jej počiatkov, pravda digitálne zrno má trochu iné kvality ako to filmové, s evolúciou digitálnej technológie a fotografického softvéru však dokáže svojho predchodcu vydarene imitovať.

A po druhé: Obávať sa v dnešnej dobe vyššej citlivosti je anachronizmus. Technológia výroby snímačov a spracovania obrazu dosiahla takú úroveň, že aj u amatérskych fotoaparátov dosiahneme vysokej obrazovej kvality aj pri citlivosti ISO 3 200 a vyššie. Samozrejme existujú fotografické žánre, kde je absolútna čistota obrazu jednou z hlavných požiadaviek, napríklad u krajín, reklamnej a všeobecne štúdiovej fotografie.

5. Malá hĺbka ostrosti robí fotku atraktívnejšou

​Etapou fascinácie malou hĺbkou ostrosti a jemným bokehom si po nasnímaní prvého svetelného objektívu prešiel zrejme každý. Práca s hĺbkou ostrosťou je mocnou zbraňou fotografie, ktorá môže aj obyčajný predmet pretvoriť v niečo jedinečného.

Z fotenia tzv. na plnú dieru sa však môže veľmi rýchlo stať maniera a v žiadnom prípade to nie je záruka úspechu. Menej je niekedy viac - fotka psa, kde jediným ostrým prvkom je ňufák (v obklopení šmúh na miesto očí a uší) svedčí skôr o kvalite objektívu, nie fotografa.

6. S bleskom sa fotí len v interiéri alebo v noci

​Klasický začiatočnícky omyl. V nízkej hladine osvetlenia je blesk samozrejme mocným pomocníkom, ale rovnako dobre môže poslúžiť aj na priamom slnku.

V tomto prípade sa hovorí o výplňovom blesku (fill-in), ktorý funguje ako druhý svetelný zdroj a umožňuje ovplyvňovať kontrast snímky, distribúciu jasu a tieňa v zábere či vytvárať najrôznejšie efekty v akčnej fotografii.

7. Objektívy kreslia najlepšie na clone F8

​Každý objektív má tzv. sweet spot - hodnotu clony, pri ktorej poskytuje maximálnu obrazovú kvalitu. Nie všetci fotografi si však dajú tú prácu ideálnu clonu u svojho objektívu pomocou testov vypátrať a zvyčajne sa uspokoja s najčastejšie uvádzaným ideálnym clonovým číslom F8.

Pre množstvo objektívov tento predpoklad platí, nie však pre všetky - tzv. sweet spot sa môže líšiť aj kus od kusu. Niektoré objektívy sú dnes tak kvalitné, že poskytujú takmer bezchybný obraz už na tzv. plnú dieru, zvyčajne však musíte pre maximálnu kvalitu pricloniť.

8. Akumulátor je pri každom použití nutné úplne vybiť

​Toto pravidlo platilo pre staré typy batérií, nie však pre li-ion akumulátory, ktorými sú napájané všetky moderné prístroje. Prečo? Pretože nemajú pamäťový efekt. Ba naopak, úplné vybitie môže znížiť ich životnosť.

Li-ion batérie totiž nemajú rady extrémy, odporúča sa teda nenechať klesnúť ich kapacitu pod hranicu 10%, a naopak nenabíjať ich na 100%. Akumulátory v sebe síce majú zabudovanú ochranu pre úplnému vybitiu a prebitiu, však to sa týka iba krajných medzí, ktoré majú zabrániť nenávratnému poškodeniu.

9. Fotografie sa nesmú mazať priamo vo fotoaparáte

​Legenda hovorí, že mazanie jednotlivých fotografií priamo vo fotoaparáte vedie k poškodeniu pamäťovej karty. Je takmer isté, že pravidelné mazanie snímok po jednom vedie k vyššiemu opotrebeniu karty.

Vzhľadom na veľké množstvo zapisovacích cyklov, pre ktoré sú moderné karty dimenzované, je oveľa pravdepodobnejšie je, že pamäťovú kartu stratíte alebo mechanicky znehodnotíte (zvyčajne jej častým vyťahovaním z fotoaparátu). Ak však chcete mať istotu, nič vám nebráni používať iba formátovanie celej karty po skopírovaní súborov.

10. Pri fotení zo statívu je nutné vypnúť stabilizáciu

​Posledné modely fotoaparátov sú väčšinou vybavené funkciou automatického vypnutia stabilizácie pri umiestnení prístroja na statív.

Ak však fotografujete so staršími modelmi fotoaparátov alebo ak pracujete s objektívmi tretích strán, ktoré automatickú deaktiváciu stabilizácie nepodporujú, je nutné stabilizáciu vypnúť ručne.

11. Dobrý fotograf musí mať umelecké vlohy

Fotografovanie je podobne ako kresba či maľba v prvom rade remeslo ... ktoré má svoje pravidlá a techniky. Fotografovanie sa dá naučiť, hoci to stojí isté úsilie.

Je nutné si osvojiť ovládanie fotoaparátu, naštudovať kompozičné pravidlá (... aby ste ich mohli porušovať) a tvorbu veľkých fotografov a trénovať "oko". Základnými predpokladmi sú teda trpezlivosť a pokora.

Zdroj: CNC