Americký výtvarník Mark Jenkins je jednou z popredných osobností street artu súčasnosti. Jeho poznávacou značkou sú realisticky vyzerajúce figúry niekedy až absurdne zasadené do verejného priestoru. Cieľom dlhoročnej práce, ktorú súhrnne nazýva The Urban Theatre, je nielen vystrašiť okoloidúcich, ale hlavne prinútiť ich premýšľať o tom, čo je reálne a čo už nie.

​Ako napovedá názov The Urban Theatre, Jenkins pristupuje k verejnému priestoru ako k divadelnej scéne, na ktorej sú rovnako dôležití diváci ako jeho objekty. Pre umelca sú podstatné reakcie okoloidúcich na jeho figuríny a spočiatku si tiež o týchto reakciách viedol záznamy.

Hoci na prvý pohľad pôsobia umelcove inštalácie ako atrakcia na pobavenie, idea za každou plastikou je oveľa hlbšia. Akokoľvek vyzerajú zábavne, umelec vysvetľuje, že témy jeho prác sú skôr temné. Často upozorňuje na sociálne problémy a vyobrazuje postavy podobné ľuďom na okraji spoločnosti. Nezriedka jeho diela upútali pozornosť polície. po tejto ceste sa Jenkins vydal už v roku 2003, kedy na skládku v Riu de Janeire umiestnil plastiku detskej postavy, aby upozornil na rastúci počet detí na uliciach.

Ďalšia jeho téma je pre dnešnú dobu tiež symptomatická. Ide o akési odtrhnutie sa od reality a nepozornosť k nej. "

Dnes sú ľudia tak zaborení do svojich telefónov, že som ich chcel prinútiť od nich sa odtrhnúť," vysvetlil umelec.

Chce, aby boli ľudia všímavejší ku svojmu okoliu a premýšľali o tom, čo je skutočné a čo už nie.

Jenkinsova práca vyšla v roku 2012 súborne v knihe The Urban Theatre. Tá je unikátna v tom, že sú v nej pokope diela rozosiate v čase aj priestore.

Pozrite si galériu

28 fotografií najlepšieho street artu z celého sveta

Street artoví umelci obvykle chcú svojimi kresbami narušiť prostredie a upútať tým pozornosť ľudí. Sú ale aj takí, ktorí si naopak dajú záležať na tom, aby ich výtvory s okolím splynuli, zapadli doň a proste vôbec pôsobili tak, akoby tu boli odnepamäti...

Zdroj: CNC