Talianski vinári majú strach o svoje prosecco
"Náš imidž a vnímanie značky poškodzuje produkcia pol miliardy fliaš prosecca, ktoré nemá žiadnu históriu alebo väzbu na konkrétne miesto," myslí si Loris Dall’Acqua, spoluzakladateľ vinárstva Col Vetoraz v blízkosti Benátok, ktoré už na etiketách meno prosecco neuvádza. Má totiž strach, že spotrebitelia si potom budú jeho vína spájať s tými nekvalitnými, ktoré nesú rovnaké označenie.
Sťažnosti ohľadne "kazenia značky" prichádzajú najmä od pestovateľov z regiónu Benátky, kde má processo svoje historické korene. Práve z oblasti okolo mesta Valdobbiadene a Conegliano pochádzajú tie najkvalitnejšie proseccá s apeláciou DOCG, teda s označením vín vyššej kvality s kontrolovaným pôvodom. Vyrába sa ich tam okolo 90 miliónov fliaš ročne.
V súvislosti s tým, ako dopyt po talianskych šumivých vínách v poslednom čase rástla, ale talianske úrady pred desiatimi rokmi dali nižšiu apeláciu DOC vinárom z deviatich provincií v menej kopcovitých oblastiach regióna Benátky a susedného regióna Furlansko. Títo producenti každoročne vyrobí 464 miliónov fliaš, čo je päťkrát viac než vinári "vyššej triedy".
Nad výrobcami s nižšou apeláciou DOC ohŕňajú exkluzívne vinárstva nos a svoj odstup často manifestujú tak, že svoje vína už ako prosecco vôbec neprezentujú. "Pestovatelia s apeláciou DOCG majú pocit, že ich vína sú lepšie vďaka kvalite pôdy, orientácií viníc či nadmorskej výške," tvrdí jeden z vinárov. Firma Col Vetoraz spomína aj historickú tradíciu, ktorá je stará až 800 rokov a ktorú noví producenti postrádajú. Ich vína vraj vznikajú priemyselne a kvôli nim názov prosecco znamená čím ďalej menej.
O tom, či môžu kvalitní vinári situáciu vyriešiť tým, že na názov prosecco rezignujú, ale majú pochybnosti aj mnohí z nich. "Je pravda, že ľudia v zámorí budú mať naozaj veľké problémy, pokiaľ budú musieť vyslovovať názov Valdobbiadene," tvrdí jedna vinárka. Pragmaticky sa k sporu stavia aj guvernér Benátska Luca Zaia - podľa neho producenti kvalitných apelácií premenovaním svojich vín len zmätú zákazníkov a spôsobia paradoxne to, že ľudia budú kupovať viac fliaš prosecca nižšej kvality, ktoré si svoje meno ponechá.