Začína sa nová éra škótskej z Vysočiny
Whisky Balblair sa stala vďaka svojim „vintage“ vydaniam, ktoré pálenica predstavovala v rovnakom termíne každý rok. Fľaše boli označované nie vekom dozrievania whisky, ale rokom, kedy bola whisky stočená do fliaš a dodaná na trh.
Manažér značky Balblair Matthew Jamieson tvrdí, že sa v podstate mení len obal, ale whisky zostáva rovnako kvalitná. Podľa magazínu scotchwhisky.com Jamieson ubezpečuje, že stále pôjde o typickú sladkú single malt whisky prvotriednej kvality, so skutočným charakterom regiónu Highland (Vysočina), v ktorom sa vyrába.
Nová séria whisky, ktorú Balblair v týchto dňoch uvádza na trh, obsahuje 12- ročnú, 15- ročnú, 18- ročnú a 25- ročnú single malt whisky. Všetky boli do fliaš naplnené s obsahom alkoholu 46 %.
- Balblair 12-ročná dozrievala v sudoch po bourbone a tiež v dvakrát vypálených amerických dubových sudoch, čo jej dodalo tóny sušeného pomaranča, jemného korenia a sladkej vanilky. Cena tejto whisky by sa mala pohybovať okolo 53 eur za 0,7 l fľašu.
- Ďalšia zo série, Balblair 15-ročná dozrievala rovnako v sudoch po bourbone, ale následne ešte aj v sudoch po sherry, čo jej dodalo poznámky tmavej čokolády, tropického ovocia a krémovej vanilky. Cena za fľašu: 88 eur.
- 18-ročný Balblair dozrieval opäť v sudoch po bourbone a sherry, len o tri roky dlhšie ako predošlá whisky. V chuti to spoznáte podľa tónov šťavnatých marhúľ, vanilkového pudingu a sušených hrozienok. Fľaša bude stáť viac ako 140 eur.
- Posledná whisky, ktorú púšťajú do predaja je 25-ročný Balblair, ktorého cena sa bude šplhať k 590 eurám. Dozrievala v sudoch po bourbone a následne po oloroso sherry. Dlhé zrenie a predchádzajúci obsah sudov dodali tejto novinke poznámky olejových citrusov, čokoládových praliniek, čerstvých tabakových lístkov a pomarančov.
Pálenica Balblair je jedna z najstarších páleníc škótskej whisky a má dlhú a bohatú tradíciu výroby prémiovej single malt whisky.
Rebranding, ktorý v podstate Balblair predstavil, sa netýka len označovania whisky, ale aj fľaše a loga. Fľaša má nový, modernejší dizajn a nové logo značky je inšpirované neďalekým vrchom Struie Hill.
Odstránenie rokov, kedy bola whisky uvedená na trh, teda spomínaného vintage značenia, nadväzuje na podobný krok, ktorý pred niekoľkými mesiacmi urobila pálenica whisky Glenrothes z regiónu Speyside.
Podľa pozorovateľov sa tieto pálenice takýmto krokom prispôsobujú požiadavkám svojich konzumentov, ktorí preferujú whisky s označením veku, nie s ročníkom, kedy je uvedená na trh vo fľašiach. Niet sa čomu čudovať, každý fanúšik whisky si radšej kúpi ročníkovú whisky, než by kupoval mačku vo vreci.
Nová pálenica v americkom Louisville: Ukážka skvelého marketingu
V dnešnom článku sa pozrieme do Spojených štátov. Poteší teda najmä tých, ktorí majú v obľube americké whiskey a bourbony. Priznám sa bez mučenia, že ja osobne uprednostňujem skôr klasickú škótsku alebo írsku whisky. Zároveň dodávam staré známe - proti gustu žiaden dišputát.