Diéty chudobné na sacharidy, ako je napríklad Dukanova alebo Atkinsova diéta, sú veľmi módne, zvlášť pre svoje rýchle a výrazné účinky. Tieto diéty obmedzujú či vylučujú zo stravy všetky sacharidy, vrátane rýchlo vstrebateľných cukrov (obsiahnutých napríklad v múčnikoch) a pomaly vstrebateľných cukrov (sú napríklad v chlebe, cestovinách či ryži). Stúpenci takejto diéty vyraďujú z jedálnička tiež ovocie a zeleninu. Ich strava naopak obsahuje veľa proteínov a tukov. To je ale nebezpečná voľba.

Výskum profesora Macieja Banacha z Lodžskej univerzity ukazuje, že diéta chudobná na sacharidy, predstavuje v dlhodobej perspektíve riziko na zdraví. Tím vedcov sledoval 11 rokov viac než 24 000 dobrovoľníkov, mužov i žien. Všetci držali diétu, ale nie rovnakú. Keď vedci zistili ich zdravotný stav, životný štýl a výživu, porovnávali rizika predčasnej smrti.

Účastníkom štúdie, ktorí nejedli sacharidy, hrozilo o 32 percent vyššie nebezpečenstvo, že zomrú o šesť rokov skôr, než tí, ktorých strava obsahovala veľa sacharidov. Riziko, že človek podľahne kardiovaskulárnej chorobe, vzrástlo o 50 percent, ak dotyčná osoba konzumovala málo sacharidov či dokonca žiadne. U rakoviny bolo riziko o 30 percent vyššie.

Štúdia tiež ukázala, že osobám s normálnou váhou, ktoré sa rozhodli držať takúto diétu, hrozilo väčšie riziko predčasného úmrtia než ľuďom obéznym. Výsledky sa potvrdili aj po tom, čo bolo prihliadnuté na konzumáciu alkoholu, fajčenie, fyzickú aktivitu či choroby ako je vysoký krvný tlak.

Zdroj: Shutterstock

​Podľa autorov štúdie nie sú tieto výsledky spojené len s nízkym prísunom sacharidov. Súvisia zrejme aj so zvýšenou konzumáciou proteínov a tukov. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie nadmerná konzumácia červeného mäsa a údenín bohatých na cholesterol a nasýtené tuky prispieva k vzniku niektorých druhov rakoviny, najmä čriev a konečníka. Tieto látky majú tiež na svedomí kardiovaskulárne choroby. Navyše môže hrať rolu aj znížená konzumácia minerálnych látok a vitamínov.

Francúzska Národná agentúra pre bezpečnosť potravín varuje pred "klinickými, biologickými a psychickými dopadmi" spojenými s odtučňovacími diétami. Vzhľadom na nedostatok niektorých živín môžu nastať problémy s kosťami či s metabolizmom. V dlhodobej perspektíve tieto diéty vedú k bludnému kruhu, kedy človek znovu naberie zhodené kilogramy.

Ak sú diéty chudobné na sacharidy v krátkodobej perspektíve účinné, sú dlhodobo riskantné a nemali by byť odporúčané, varuje profesor Banach. Je totiž dôležité nevynechávať jeden druh potravy. Sacharidy, proteíny a tuky sú pre stravovanie nevyhnutné. Podľa nutričných poradcov je výživová potreba človeka pokrytá, ak sa strava skladá z asi 50 percent sacharidov, 20 percent proteínov a 30 percent tukov.

Jedzte stredomorskú stravu: Budete dlhšie žiť

Podľa talianskych vedcov je riziko predčasných úmrtí u ľudí starších ako 65 rokov pri stredomorskej strave nižšie až o 25 percent, v prípade, že obsahuje množstvo ovocia, zeleniny, olivového oleja, rýb a menej mäsa, mlieka a alkoholu.

Zdroj: ČTK