Írska whiskey, ktorá nepozná strach: Príbeh Jamesona
Obyvatelia smaragdového ostrova – Írska – sa počas stáročí vypracovali na majstrov jantárového alkoholického nápoja a spolu so Škótmi, Američanmi a Japoncami sa v jeho výrobe považujú za naslovovzatých odborníkov. Jedným zo základných pilierov írskej whisky je Jameson Irish Whiskey, založená v roku 1780 v Dubline.
Aby sme si trochu tento dátum priblížili: v roku, v ktorom John Jameson založil značku pomenovanú po sebe, si do trónu zasadol Jozef II., ktorý sa stal samostatným vládcom Rakúskej monarchie, teda rakúskym arcivojvodom, uhorským a českým kráľom a Spojené štáty americké mali presne štyri roky.
Otec zakladateľ
Zaujímavým paradoxom je fakt, o ktorom sa určite veľa hovorí v škótskych krčmách, že John Jameson, najslávnejší výrobca írskej whisky bol pôvodne Škót. Do Dublinu, hlavného mesta whisky prišiel v strednom veku a vďaka manželstvu prišiel k legendárnemu liehovaru na Bow Street, kde začali s výrobou vlastnej značky. Či už Škót, alebo nie, pomerne rýchlo vyšlo najavo, že na výrobu whisky mal skvelý čuch. Za pár rokov tridsaťtisíc galónovú produkciu zvýšil na miliónovú. V roku 1805 sa jeho spoločnosť stala najväčším výrobcom whisky na svete.
Viac ako dve storočia od založenia sú najúspešnejšou írskou spoločnosťou, ale okrem úspechu a čísel je dôležitejšie, že keď pijete nápoj od výrobcu whisky s viac ako dvestoročnou tradíciou, nepijete len obyčajný alkohol, ale skvapalnenú, destilovanú a koncentrovanú tradíciu a múdrosť.
To, čo írsku whiskey odlišuje od škótskej nie je len písmeno „e“ v názve, ale aj množstvo rozdielov vo výrobnom procese. Íri destilujú trikrát, kým Škóti len dvakrát. Okrem raže, ovsa a pšenice nepoužívajú jačmenný slad, ani ho nesušia na rašeline ako Škóti a aj dobu zrenia má írska whiskey kratšiu.
V súčasnosti svoje nápoje pripravujú v meste Cork, keďže pôvodné priestory liehovaru im už nestačili a urobili z nich populárnu turistickú atrakciu.
Ročne predajú takmer 56 miliónov fliaš, ale napriek týmto neuveriteľným číslam si dokážu zachovať triezvu myseľ a cenovú orientáciu, čo ich odlišuje od konkurencie. Čo dodať na záver? Asi to, čo hovoria Íri, keď zdvihnú poháre plné whisky: na zdravie, čiže slainthe!
Za legendárnu whisky Jack Daniel's vďačíme africkému otrokovi
Prevádzku najpopulárnejšej whisky Spojených štátov amerických každoročne navštívi približne 275 tisíc návštevníkov. Prezradíme vám, aký príbeh o vzniku obľúbeného nápoja si počas exkurzie majú možnosť návštevníci vypočuť.