S tým, ako rastie nadšenie Američanov nachádzať alternatívy k mäsu a mliečnym výrobkom, ktoré by boli priateľské k životnému prostrediu, rastie tlak na nové potravinárske firmy, aby presvedčili ľudí, že majú ich high-tech produkty vyskúšať. Najzúrivejšie o zákazníkov bojujú spoločnosti, ktoré vyrábajú bezmäsité burgery.

Ako teda presvedčiť zákazníka, aby si kúpil svoj prvý kartón mlieka vyrobený v laboratóriu alebo zjedol hamburger bez mäsa?

Pozornosť verejnosti na seba v poslednom čase pritiahli najmä dve firmy, ktoré sa na túto otázku snažia nájsť odpoveď. Jednou je Beyond Meat a druhou Impossible Foods. Obe vyrábajú bezmäsité burgery, ale každá sa snaží záujem zákazníkov získať úplne inak.

Dve stratégie

Beyond Meat chodí "medzi ľudí" a snaží sa zaujať priamo v supermarketoch, kde si produkty môžu kupujúci vyskúšať na oddelení mäsa. Impossible Foods stavila na propagáciu svojho tovaru na sociálnych sieťach. Práve tam im ku sláve pomáhajú známi šéfkuchári servírujúci inovatívne jedlo v niekoľkých vybraných reštauráciách. Burger oboch spoločností sľubuje pritom to isté: alternatívu k hovädziemu mäsu, ktorá ale stále chutí dobre.

Zdroj: beyondmeat

"Aby tieto spoločnosti uspeli, musia svoje jedlo dostať do úst zákazníkov. Potom môžu hovoriť o jeho benefitoch," myslí si potravinársky analytik Phil Lempert.

Podľa prevádzkového a finančného riaditeľa Impossible Foods Davida Lee úspech jeho zamestnávateľa tkvie v tom, že sa o produkte bude veľa hovoriť. Priekopnícka inovácia vo výrobe jedla musí podľa neho ísť ruka v ruke s inovatívnym prístupom v oblasti predaja. Spoločnosť predáva burger vyrobený z pšenice, kokosového oleja a zemiakov. Špeciálnym ho ale robí použitie železa obsahujúceho zlúčeniny, ktoré sa bežne vyskytujú v rastlinách alebo mäse a tvoria nebielkovinovú časť hemoglobínu a ďalších biologických molekúl.

V júni sa Impossible Foods spojila so známym majiteľom reštaurácii Davidom Changom, ktorý začal bezmäsité burgery ponúkať v jednom zo svojich newyorských podnikov, Momofuku Nishi. Správa sa okamžite rozkríkla a objavila sa aj v médiách ako časopis Vogue alebo New York Post. Všetky pritom ponúkli ten istý pohľad na burger, ktorý síce neobsahuje mäso, ale napriek tomu charakteristicky "krváca". O štyri mesiace neskôr začala spoločnosť spolupracovať s Tracim Des Jardins a Chrisom Cosentino, majiteľmi a šéfkuchármi popredných sanfranciských reštaurácií Jardiniere a Cockscomb. Ich burger sa vďaka tomu znovu a znovu v tamojších médiách.

Zdroj: impossiblefoods

​Investícia

Pre ľudí v Beyond Meet môže byť pohľad na publicitu, ktorú získava ich konkurent, nepríjemný. Ich stratégia byť priamo v mieste predaja ale ponúka určité výhody - burger vyrobený na báze hrachovej bielkoviny sa dá kúpiť vo viac než 11 tisíc amerických supermarketoch. Umožňuje ľuďom sa s úplne novými výrobkami fyzicky zoznámiť.

"Inovácia je dobrá pre môj iPhone, ale nechcem si ju dávať do úst," cituje jednu z možných námietok zákazníkov šéf Beyond Meat Ethan Brown. Podľa neho by kupujúceho nikdy nemalo odradiť to, že ide o nový výrobok.

Firma v októbri oznámila, že päť percent jej podielu kúpil jeden z najväčších hráčov mäsového priemyslu Tyson Foods. Hodnota transakcie nebola zverejnená. Je to signál, že producenti mäsa nezabúdajú ani na rastlinné alternatívy. Beyond Meat partnerstvo pomôže pritiahnuť pozornosť na svoje výrobky a záskať lepšie umiestnenie v regáloch obchodov.

Zdroj: iDnes.cz