Pozbierali sme pre vás tie najčastejšie nedostatky, s ktorými sa v reštauráciách stretávame. Napríklad, keď na účet čakáme dlhšie ako na jedlo.

Nemusíte byť veľký odborník v gastronómii na to, aby ste vedeli posúdiť, s čím presne máte v našich reštauráciách problém. Vytáča vás obsluhujúci, doba obsluhy, kvalita jedla alebo všetko naraz? Spomeňte si, že v medzivojnovom období sa starí kellneri učili základom psychológie, aby rozoznali už vo dverách, do ktorého osobnostného typu hosťa zaradiť a podľa toho k nemu pristupovali.

Čo nám teda v reštauráciách najviac prekáža?

1. Mrzutí obsluhujúci

Táto kapitola je na samostatný lexikón. U nás je depresívny čašník - národná diagnóza. Obsluhujúci sa cíti byť utláčaný a neváha vám dať najavo, aká nevoľnosť ho chytá z toho, že ste sa rozhodli práve pre tú kaviareň, bar alebo reštauráciu, v ktorej pracuje. To utrpenie, ktoré mu spôsobuje každá jedna otázka účtom počnúc a končiac informáciou ako presne si prajete upečenú hus, je naozaj nesmierne. Nakoľko pikantný by mal byť rogan josh alebo význam výrazu terina sa ho radšej ani nepýtajte, pretože o tom často nemá ani poňatia. Máme plné zuby rečí o tom, aké to je „všetko u nás zlé a v zahraničí lepšie“, ale pravda je taká, že v tomto je Západ od nás na míle vzdialený.

2. Pomalá obsluha

Je ťažké zhodnotiť, čo sa považuje za pomalú obsluhu, ale v redakcii sme sa zhodli na tom, že po 30 minútach už môžeme hovoriť o slimačom tempe. Sme ale ochotní na to zabudnúť v prípade, ak navštívime reštauráciu v najväčšej prevádzke počas obedu, cez víkendy a večer.

Zdroj: twitter

3. Kuchár, ktorého kopla múza

Koníčkom kuchárov trpiacich komplexom menejcennosti je, že aj jednoduché jedlá ako Brašovskú pečienku, vám vyzdobia ako vianočný stromček. Zabudnite na dekoračné prvky typu suchých špagiet (!) špirálu z rajčinovej šupky, mesiačik pomaranča a iné kreácie. Haló, budíček! Osemdesiate roky sú definitívne za nami. A aby sme nezabudli, všimneme si aj menu plné jedál, ktoré ani nie sú v reštaurácii schopní kvalitne pripraviť.

4. Nanič jedlo

Tu nie je veľmi o čom, buď je nedostatočne prepečené alebo prepečené až príliš. V tom horšom prípade pokazené alebo celkom jednoducho tenké, bez chuti a o ničom. Ak sa chcete brániť, je dobré sa na podobné prípady vopred pripraviť. Zasurfujte si trochu na webe a pozrite sa, aký je názor odborníkov. Čerstvé kvalitné ryby si môžu dovoliť len niektoré reštaurácie, sezónnosť je existujúca záležitosť, čiže z niektorých druhov zelenín a ovocí, určite nedostaneme v niektorom ročnom období čerstvé druhy a existuje len veľmi málo takých reštaurácií, ktoré naraz pripravujú dobré indické, thajské a talianske špeciality. Hrubý jedálny lístok, je až na ojedinelé prípady veľmi podozrivý. Ponuku zlého jedla ešte viac umocňuje, keď obsluha, vrátane kuchyne, neadekvátnym spôsobom reagujú na naše postrehy.

5. Snobský personál

Ten sa často vyskytuje na miestach, ktoré sa nedajú práve označiť za high class, ale veľmi radi by tak vyzerali. Veľa obsluhujúcich na takýchto miestach dáva s obľubou pociťovať návštevníkom, že nám, rozumej plebsu, vlastne robia akúsi službu tým, že nás tam vôbec pustili, nechali sa najesť a zaplatiť. A áno, presne tak sa aj cítime, padáme na kolená a vzhliadame na človeka, ktorého najväčším majstrovstvom je, že premiestňuje taniere z bodu A do bodu B.

Zdroj: Shutterstock

6. Primitívni hostia

Separovaním fajčiarov z podnikov sa síce odstránili mnohé problémy, ale aj tak sa nájdu prípady, ktoré milujú hlasné telefonovanie, lúskanie prstami na čašníkov a podobne. Podľa nás práve títo ľudia parkujú na miestach určených invalidom, telefonujú v kine alebo nepríčetne búchajú do volantu, ak sa vám nepodarí odštartovať za 0.3 sekundy na zelenú na semafore.

7. Príliš rýchla obsluha

Áno, aj takéto sú. To je typické na miestach, kde je veľká prevádzka a keďže vedenie nemá v záujme odháňať ľudí stojacich v rade spred dverí podniku, pre vidinu zisku urýchľujú obsluhu. Nášho kolegu s partnerkou takto vybavili v jednej prímorskej reštaurácii v priebehu 20 minút. Prvý chod ešte ani nestihli dojesť a čašník už na stôl položil ďalší chod. Aj takéto zariadenia existujú.

8. Lakomosť

Ani z najlacnejších ingrediencií sa nedočkáte adekvátneho množstva a ak budete chcieť pridať, zaúčtujú si polovicu sumy ako príplatok. Málo slaniny na bryndzových haluškách, jeden krajec chleba ku fazuľovej polievke a tak ďalej. Tento jav je typickým znakom pohostinstiev strednej kategórie. Síce ušetria týmto spôsobom zopár eur, ale z dlhodobého hľadiska sú stratoví. Zlý nápad.

9. Múdry someliér

Byť someliérom je samo o sebe chvályhodná vec a chápeme, že v jeho záujme je svoju prácu vykonávať, čo najlepšie, ale v reštauráciách, je to skôr na škodu. Človek sa tam snaží sústrediť na svojich priateľov a nie na egocentrického odborníka na víno, ktorý pri stole prezentuje fantastickú a úplne zbytočnú tirádu pre trápne sa cítiacich hostí. Ak sme správne odhodlaní, nepotrebujeme someliéra. Viaceré reštaurácie ponúkajú svoje vínne karty aj online, takže si vieme dopredu vybrať víno, na ktoré máme chuť. Samozrejme, existujú aj skvelí someliéri, ktorí vedia, že menej je niekedy viac. Otravných someliérov dopĺňajú už len kamarátski čašníci, ktorí majú pocit, že sa pri vašom stole musia objaviť každú minútu. Sú síce zriedkaví ako biele vrany, ale stále lepší ako tie životom znudené, kyslé typy.

Zdroj: Shutterstock

10. Ignorácia

Rozšíreným javom je, že v niektorých reštauráciách sa stanete neviditeľnými. Vstúpite do dverí, pozdravíte, niekam sa usadíte a uplynie aj desať minút, kým si vás všimnú a opýtajú sa vás, či ste si už objednali. Po tom sa stanete opäť neviditeľnými, čo dosť sťažuje ďalšie požiadavky v prípade, že si chcete ešte objednať minerálku a na koniec účet. A áno, existujú miesta, kde sa na účet čaká dlhšie ako na jedlo.

Na záver

Ak si z desiatich hostí piati pýtajú účet zvlášť, neradi sa pozeráme na mrzuté tváre obsluhujúcich a nemáme radi otázky, či to naozaj nemôžeme platiť spolu. Aj keď chápeme, že to je, samozrejme, oveľa jednoduchšie. Vďaka.