Pitie kávy má pozitívny vplyv na zdravie. Treba však si ju však vedieť správne "nadávkovať".

Mnohí z nás si štart do nového dňa bez poriadneho hrnčeka dobrej kávy nedokážu ani predstaviť. Často si pritom kladieme otázku, či je káva škodlivá alebo naopak zdraviu prospešná. Ak si denne doprajeme 200-300 miligramov kofeínu, čo je dávka obsiahnutá v dvoch až troch šálkach silnej kávy, bude nám káva pomáhať. Väčšie množstvo už ale môže spôsobovať mierne ťažkosti. 

Podľa odborníkov pitie kávy zlepšuje pamäť a znižuje riziko mozgovej mŕtvice.

Pred niekoľkými rokmi bola napríklad zverejnená štúdia, v ktorej sa lekári zamerali na vzorku 500 tisíc pacientov a zistili, že u konzumentov kávy je riziko mozgovej príhody menšie priemerne o 15 percent. U ľudí, ktorí denne vypijú 3-4 šálky, dokonca klesá o 17 percent. U mladších ľudí stačí denná dávka okolo 200 miligramov kofeínu k zlepšeniu krátkodobej a dlhodobej pamäte, uľahčuje učenie a zapamätanie si získaných informácií. Starším ľuďom (nad 65 rokov) pomáha udržať pozornosť, zlepšuje koncentráciu, rečové funkcie a rýchlosť myslenia. Zároveň znižuje riziko Alzheimerovej choroby a cukrovky II. typu.

Nič sa ale nemá preháňať. Dávka nad 300 mg kofeínu denne podľa lekárov už priaznivé účinky kávy nezvyšuje. Okrem kávy treba piť aj ďalšie nápoje, pretože kávu nemožno započítať do odporúčanej dennej dávky tekutín. Ak sa rozhodnete naopak dennú dávku rýchlo znížiť, mohli by vás prekvapiť abstinenčné príznaky v podobe bolestí hlavy, podráždenia a nervozity. Odporúčané je znižovať dávku postupne, o polovicu šálky denne.

Kofeín si nemusia odopierať ani tí, ktorým káva nechutí. Je obsiahnutý aj v čaji (22-86 mg na šálku), malinovkách a kolových nápojoch (15-40 mg na 300 mililitrov) a v stále rozšírenejších energetických nápojoch (80-150 mg na 250 mililitrov).