Koniec slobody, alebo dobrý úmysel? S novými autami značky Volvo sa už nebude môcť ísť rýchlejšie ako 180 km / h

V marci minulého roka deklarovala švédska automobilka Volvo zámer obmedziť maximálnu rýchlosť svojich automobilov na 180 km / h. Hlavným argumentom pritom bola snaha o zvýšenie bezpečnosti. Ako informuje SlashGear, prišiel čas prejsť od slov k činom.

Každé nové Volvo, ktoré si zákazníci objednajú po 20. máji 2020, bude mať aktívny obmedzovač rýchlosti a elektronika neumožní ísť rýchlejšie ako 180 km / h. Väčšina doterajších automobilov s obmedzovačmi má pritom maximum nastavené na 250 km / h.

Kľúčik s obmedzením

Zavedenie rýchlostného limitu je považované za kontroverzný krok v duchu myšlienky, že "cesta do pekiel je dláždená dobrými úmyslami". Týkať sa má všetkých osobných automobilov - sedanov, kombíkov aj SUV z produkcie tohto výrobcu.

Tým ale snaha o väčšiu bezpečnosť zo strany automobilky zďaleka nekončí. Každé nové Volvo bude vybavené špeciálnym kľúčom Care Key, do ktorého bude možné nahrať ďalšie limity, ktoré budú aplikované napríklad v prípade menej skúseného vodiča.

Podobný nápad aplikovali aj iní výrobcovia, hoci v inom rámci. Napríklad k autám Dodge sú dodávané dva kľúče. Prvý, ktorý má čiernu farbu, obmedzuje maximálny výkon motora a zabraňuje deaktiváciu určitých bezpečnostných technológií. Druhý kľúč červenej farby také limity nemá a ponecháva všetky rozhodnutia na vodičovi.

Výrobca cíti zodpovednosť

Vedúci bezpečnostného strediska Volvo Cars Malin Ekholm k tomu povedal: "Veríme, že výrobca automobilov má zodpovednosť za zlepšenie bezpečnosti prevádzky. Tejto myšlienke zodpovedajú aj naše technológie obmedzujúce rýchlosť a dialóg, ktorý inicioval jej zavedenie. "

Ekholm ďalej uviedol, že obmedzenie rýchlosti a kľúč Care Key pomôže ľuďom premýšľať a uvedomiť si, že prekročenie rýchlosti je nebezpečné. Zavedené opatrenia by podľa jeho mienky mala priniesť väčší pokoj a podporu lepšieho správania vodičov.

Volvo ako "Veľký brat"

Automobilka zdôrazňuje, že nad určitými rýchlosťami nemôže ani tá najpokročilejšie technológie bezpečnosti vozidla stačiť na to, aby v prípade havárie zabránila vážnym zraneniam a úmrtiam. To platí pre osoby vnútri aj mimo automobilu.

Pochopiteľne zaznievajú tiež kritické hlasy, obviňujúci automobilku z toho, že si počína ako "Veľký brat", ktorý vnucuje svoje postoje vodičom. Volvo v minulosti napríklad zvažovalo obmedzenia rýchlosti na základe geografickej polohy - napríklad u nemocníc alebo u škôl.

"Chceme začať diskusiu o tom, či výrobcovia automobilov majú právo alebo možno aj povinnosť inštalovať do automobilov technológiu, ktorá mení správanie ich vodičov, a riešiť veci ako je prekročenie rýchlosti, intoxikácie alebo rozptýlenie," povedal v tom čase prezident a generálny riaditeľ Volva Håkan Samuelsson.

Teraz je asi najväčšou otázkou, či obmedzovač rýchlosti spôsobí pokles predajov, prípadne ako zásadne. Rýchlostný limit 180 km / h by vo väčšine krajín mal s rezervou postačovať, pretože takmer vo všetkých európskych krajinách je maximálna rýchlosť na diaľniciach do 130 km / h, v Bulharsku a Poľsku 140 km / h a len v Nemecku je v niektorých úsekoch neobmedzená.

Zdroj: CNC