Vedci z kalifornskej Stanfordovej univerzity prezentovali nový spôsob bezdrôtového prenosu elektriny do niekoľkých zariadení naraz. Ak by sa túto metódu podarilo preniesť do praxe, bolo by týmto spôsobom možné nabíjať napríklad pohybujúce sa elektromobily, dróny či roboty. Existujúce bezdrôtové nabíjačky pritom dokážu dopĺňať energiu iba vtedy, keď je nabíjaný objekt v pokoji.

Shanhui Fan a Sid Assawaworrarit už v minulosti demonštrovali podobnú technológiu, ktorá mala slúžiť k bezdrôtovému nabíjaniu objektov pohybujúcich sa v priestore. Tá však vykazovala vysokú mieru neefektivity a bola použiteľná len v laboratórnych podmienkach.

Bez drôtov a na diaľku

Obaja experti sú presvedčení, že ich nový výskum je významným krokom k praktickému a efektívnemu systému bezdrôtového nabíjania. K tomu, aby bol použiteľný v bežnom živote, však bude nevyhnutné jeho rozšírenie.

Prvá časť prelomového objavu prišla pred tromi rokmi, keď vedci vyvinuli nabíjačku, ktorá dokáže prenášať elektrinu, aj keď sa mení vzdialenosť k prijímaču. Zlepšenie rozsahu dovolilo začlenenie zosilňovača a spätnoväzbového rezistora, ktorý systému umožnil automaticky meniť prevádzkovú frekvenciu s ohľadom na vzdialenosť. Vytvorenie funkčného obvodu si vyžiadalo roky teoretické práce.

Pomerne zásadnou nevýhodou tejto technológie však bolo, že dokázala prenášať iba desatinu energie prechádzajúcej systémom. Oproti tomu existujúcim spôsobom možno prenášať až 92% elektrickej energie, teda viac ako deväťnásobok. Zlepšenie bolo dosiahnuté výmenou pôvodného zosilňovača za účinnejší spínaný zosilňovač.

 Zmiznú pevné nabíjačky?

V laboratórnych podmienkach sa touto cestou podarilo prenášať elektrickú energiu o výkone 10 wattov na vzdialenosť 60 až 90 centimetrov. Teoreticky je však možné dosahovať výkon v rádoch desiatok či stoviek kilowattov na väčšie vzdialenosti. Pomerne zásadná je skutočnosť, že tento prenos elektrickej energie by nemal mať negatívny vplyv na ľudské zdravie.

Celý systém by mohol prenášať energiu dostatočne rýchlo na to, aby zvládol poháňať elektromobil idúci rýchlosťou okolo 110 km / h. Podstatnou otázkou pre ďalší výskum však je, ako rýchlo budú schopné absorbovať energiu batérie v aute.

"Je to významný krok smerom k praktickému efektívnemu systému bezdrôtového nabíjania automobilov a robotov, ktorý funguje, aj keď sa pohybujú vysokou rýchlosťou," povedal Shanhui Fan. "Museli by sme zvýšiť výkon, aby sme mohli dobíjať idúce auto, ale nemyslím si, že je to prekážka. Pokiaľ ide o dobíjanie robotov, sme už na dosah praktickej použiteľnosti."

Ak by sa táto technológia bezdrôtového nabíjania presadila, mohli by sme sa v budúcnosti dočkať diaľnic, na ktorých budú elektrické vozidlá za jazdy "tankovať šťavu" pre ďalšiu prevádzku. Ich majitelia by tak počas ciest nemuseli tráviť dlhé hodiny pri nabíjacej stanici.

Zdroj: CNC