Vodiči, ktorí za jazdy pozerajú do obrazovky infotainmentu, vraj môžu byť nebezpečnejší ako vodiči pod vplyvom alkoholu či drog.

Nedávny výskum britskej organizácie IAM Roadsmart odhalil, že moderné systémy infotainmentu, často navrhované na zvýšenie komfortu a bezpečnosti jazdy, môžu napáchať viac škôd ako úžitku. U ich užívateľov bol totiž často zistený dlhší reakčný čas, než u vodičov pod vplyvom omamných látok.

Výsledky vraj ukázali lepšie reakčné časy u vodičov pod vplyvom konope a až päťkrát lepšie reakčné časy u vodičov, ktorí mali v krvi legálne množstvo alkoholu, čo je na britských cestách až 0,8 promile.

Podľa štúdie sa reakčný čas vodičov, ktorí práve manipulovali s dotykovou obrazovkou infotainmentu, predĺžil o štyri až päť dĺžok. Štúdia tiež odhalila, že niektorí vodiči sústredili svoj zrak na obrazovku až 16 sekúnd. Pre predstavu - pri rýchlosti 90 km / h tak títo vodiči prešli až 400 metrov.

Počas manipulácie so systémami ako Android Auto alebo Apple CarPlay (prostredníctvom dotykovej obrazovky) navyše utrpela aj schopnosť vodiča dodržiavať konštantnú rýchlosť a udržať pozíciu vozidla v jazdnom pruhu. Výber skladieb cez aplikáciu Spotify (prostredníctvom oboch vyššie spomínaných systémov) mal mať na reakcie vodiča dokonca horší dopad, než písanie textových správ.

Dopravní experti z IAM Roadsmart preto teraz apelujú na vládu i automobilový priemysel, aby obmedzili technológie rozptyľujúcich technológií skôr, než príde k ďalším zraneniam či úmrtiam. "Rozptýlenie vodiča býva každoročne pripisované zhruba tretine dopravných nehôd v Európe," uviedol Neil Greig za IAM Roadsmart.

"Zatiaľ čo predchádzajúce výskumy ukázali, že Apple CarPlay alebo Android Auto fungujú lepšie ako klasické tlačidlá a ovládače, výsledky tejto poslednej štúdie vyvolávajú vážne znepokojenie ohľadom vývoja a využívanie najnovších systémov infotainmentu. Čokoľvek, čo rozptyľuje oči a myseľ vodiča, je pre cestnú bezpečnosť zlé," uvádza štúdia.

Zdroj: CNC