Dizajn lietadiel sa v posledných desaťročiach uberá vpred len drobnými evolučnými krôčikmi. Airbus však má v rukáve koncept, ktorý by mohol priniesť radikálnu zmenu. Na výstave Singapore Air Show 2020 predstavil model stroja s inovatívnym dizajnom, ktorý spája trup a krídla do jedného funkčného celku.

Koncept Maveric ("Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls" čiže "Modelové lietadlo pre overenie a experimentovanie robustných inovatívnych ovládacích prvkov") bol prezentovaný ako úplne funkčný model v zmenšenej mierke.

Airbus Maveric

Dnešné lietadlá sú si podobné takmer ako vajce vajcu - pri určitej miere zjednodušenia môžeme povedať, že sa skladajú z trupu, ku ktorému sú po oboch stranách pripevnené krídla s motormi. Z hľadiska dizajnu sa výraznejšie odlišuje len niekoľko vojenských lietadiel, pri ktorých Airbus zrejme čerpal inšpiráciu pre svoj najnovší experiment.

Jeho koncept prichádza s dizajnom označovaným ako "blended wing body", vyznačujúcim sa spojením tela a krídel do jedného celku. Pochopiteľne nejde len o vzhľad - nekonvenčný dizajn prichádza s niekoľkými zaujímavými výhodami.

Prvým kladom má byť výrazne väčší vnútorný priestor, ktorý nie je obmedzený len na trup rúrkového tvaru. Zásadne sa mení aerodynamika celého stroja, čo má podľa Airbusu viesť až k 20 percentnému zníženiu spotreby paliva. Nový tvar tiež otvára dvere pre vývoj nových pohonných systémov, ktoré sa nemusia obmedzovať na typické konvencie súčasnej generácie lietadiel.

Zatiaľ len zmenšený model

Airbus predviedol zmenšený funkčný model svojho konceptu dlhý 2 metre a široký 3,2 metrov s plochou 2,25 m², ktorým odpovedá na svoju rečnícku otázku "Čo keby lietadlo budúcnosti vyzeralo ako obrie lietajúce krídlo?"

Projektový tím v Toulouse zvládol doviesť celú myšlienku od prvých náčrtkov cez 3D počítačový model až do podoby zmenšeného prototypu za necelé tri roky. V júni minulého roka tak diaľkovo ovládaný stroj absolvoval svoj historicky prvý let.

Samozrejme, v tejto chvíli je príliš skoro hovoriť o tom, či a prípadne kedy bude taký druh lietadla používaný v bežnej prevádzke. V každom prípade je prospešný prinajmenšom tým, že prinúti letecký priemysel znovu premýšľať o nových možnostiach.

Zdroj: CNC