Koniec strachu z kolapsu pilota: Systém od Garminu dokáže automaticky s lietadlom pristáť
Skúste si predstaviť, že letíte malým lietadlom, ktorého pilot náhle skolabuje. Čo v takej chvíli urobiť? Presne to sa stalo koncom augusta v Austrálii, kde počas prvého cvičného letu inštruktora so žiakom stratil inštruktor náhle vedomie. Žiak následne dokázal s lietadlom Cessna 150 úspešne pristáť na letisku v Perthe.
Práve takéto situácie sú dôvodom, prečo spoločnosť Garmin prišla s nápadom núdzového autopilota, označovaným ako Autonómny Autoland. Jeho úlohou je autonómne naviesť lietadlo na dráhu, bezpečne pristáť a zastaviť.
Stačí stlačiť tlačidlo
Veľké dopravné lietadlá sú už mnoho rokov vybavené systémami automatického priblíženia a pristátia. Sú teda schopné (za prítomnosti preškolené obsluhy) bezpečne pristáť aj v situácii, kedy kapitán lietadla nie je z nejakého dôvodu schopný vykonávať svoju funkciu. Významnou poistkou je v takých situáciách aj prítomnosť dvoch pilotov.
V malých lietadlách ale býva len jeden pilot a v prípade, že sa stane nespôsobilým, ocitne sa posádka stroja vo veľmi nezávideniahodnej situácii. Menšie lietadlá spravidla nie sú vybavené prístrojmi, s ktorých pomocou by dokázala automaticky pristávať.
Je nutné podotknúť, že systém Autoland od Garminu zatiaľ nie je komerčne dostupný, pretože ešte nie je certifikovaný Federálnou leteckou správou. Výrobca ale už podnikol patričné kroky a očakáva, že potrebné povolenie v dohľadnej dobe obdrží.
Automatické pristávanie
Autoland je novou funkciou avionického vybavenia Garmin G3000, ktorý prichádza s kompletnými funkciami autopilota. Tento systém bude spočiatku inštalovaný do dvoch strojov: Piper M600 SLS a Cirrus Aircraft Vision Jet. Ide o stroje s cenovkou 2,9, respektíve 2,3 milióna dolárov.
Na prístrojovej doske takto vybavených lietadiel bude červené tlačidlo Autoland, ktoré bude možné stlačiť v situácii, kedy pilot nebude schopný vykonávať svoju prácu. Systém môže nečinnosť pilota detekovať aj automaticky a následne aktivovať režim automatického pristátia alebo núdzového klesania.
Lietadlo v takejto situácii odošle prostredníctvom hlasových rádiových správ núdzový signál riadeniu leteckej prevádzky a nastaví na odpovedači kód 7700 ("mayday"). Počas toho systém analyzuje terén, počasie aj blízke letiská, aby určil optimálnu destináciu na pristátie s ohľadom na dostupné palivo a výkonové charakteristiky konkrétneho lietadla, vietor, dĺžku dráhy a mnoho ďalších faktorov.
Bezpečne späť na zem
Riadenie letovej prevádzky je informované o výbere miesta pristátia a automatický systém navádza rovnako, ako v prípade bežného núdzového pristátia. Pri finálnom priblížení Autoland zníži rýchlosť, rozsvieti osvetlenie lietadla a brzdením stroj zastaví. Nakoniec prehrá zvukové pokyny na opustenie paluby.
V priebehu autonómneho letu môžu byť cestujúci v hlasovom kontakte s riadením letovej prevádzky. V prípade, že by sa pilot spamätal, je možné funkciu Autoland vypnúť stlačením tlačidla. Systém Garmin využíva nielen sofistikovaného autopilota, ale aj špeciálne algoritmy na smerovanie a výber cieľa.
Softvérový inžinier Eric Tran upresnil, že výber trasy si Autoland "vypožičal" z automobilových navigácii Garmin. "Dokáže vybrať najlepšie a najbezpečenejšie letisko na autonómne pristátie rýchlejšie než ktorýkoľvek ľudský pilot," dodáva hrdo.